Ik post even snel een vraagje, en ga later pas de zoekmachine in duiken :oops: .
De gastouder belde net, haar zoontje (7 mnd) heeft volgens de huisarts (telefonisch) waarschijnlijk de 5e of 6e ziekte gehad. Nu heb ik die termen al wel eens gehoord, maar ik heb geen flauw idee wat ik me er bij voor moet stellen. Hij had wat uitslag, wat volgens de ha duidde op het einde van de ziekte. Hij verzekerde haar dat het niet besmettelijk was voor Leonie (ze gaat morgen heen). Wie kan hier nog iets meer over vertellen? Is het besmettelijk? Zal ik haar gewoon laten gaan? Ze is nog nooit ziek geweest, eens moet natuurlijk de eerste keer zijn, maar als het besmettelijk is laat ik haar liever thuis.
De 6e ziekte is volgens mijn ha besmetelijk totdat de vlejes waren verdwenen.
Ik heb altijd gehoord dat het besmettelijk is voordat- en bij aanvang van de symptomen, en het is vooral gevaarlijk voor zwangere vrouwen (de vijfde ziekte dacht ik).
Demi heeft het nu, dus heb al enige info opgezocht Het is besmettelijk voor de uitbraak. Als hij dus al rode wangen/vlekjes heeft is het niet meer besmettelijk. Maar als ze tijdens de incubatietijd(7 tot 14 dagen) bij elkaar zijn geweest, dan kan ze natuurlijk al besmet zijn.
yep incubatietijd is al geweest en voor zwangere vrouwen gevaarlijk in vooral het eerste en laatste trimester!
verder een onschuldige kinderziekte…
Nou, ik ben niet zwanger hoor :lol:
Maar goed, als ik op internet zoek kom ik bij de vijfde ziekte rode wangen tegen. Nu heeft Leonie de laatste dagen wel rode/warme wangen, maar ik zag dat eigenlijk niet als uitslag… :think: Ach, het maakt ook niet uit, want áls het al besmettelijk is, dan had ze het toch al opgepikt. Vorige week donderdag (en de week daarvoor) is ze er ook geweest. Ze is wel hangerig en zeurderig de laatste dagen… Nou ja, zolang ze geen verhoging heeft is er niets aan de hand, lijkt me. Bedankt voor jullie snelle reacties!!!
bij de zesde ziekte hebben ze eerst een paar dagen koorts plots en als die weer verdwenen is komt de uitslag…
bij de vijfde ziekte zit de uitslag meer op de romp in vlindervorm…
bij de zesde over het hele lichaampje…
veel laten drinken
Nou moet ik zeggen dat Leonie de laatste dagen bijna 2 keer zo vaak kwam voor een voeding… en niet te genieten was… en ontzettend slecht sliep… :shifty:
Op het kinderdagverblijf waar ik werk heerst momenteel ook de zesde ziekte. T is een heel onschuldige vlekjesziekte die niet meer besmettelijk is als de uitslag er al is. Dus t heeft nu ook geen zin meer om ze daar weg te houden.
De vijfde ziekte verhoogt de kans op een miskraam bij zwangere vrouwen in het eerste trimester.De zesde ziekte doet dat niet.
Groetjes Maartje