Besmet met CMV tijdens zwangerschap.

Mijn schoonzus is 9 weken zwanger en heeft te horen gekregen dat ze besmet is met CMV… :cry:

In het eerste trimester houdt dit een groot risico in voor hun kindje. Risico op doofheid, mentale en fysieke handicap.

Aan 22 weken zal ze een vruchtwaterpunctie krijgen.

Daaruit kunnen ze opmaken of het virus in het vruchtwater zit.

Er is 60% kans dat het virus niet aanwezig is en dat ze een gezond kindje krijgen.

En 40% dat het wel aanwezig is.

Binnen die 40% procent is blijkbaar wel 80 % gezond maar dat kunnen ze niet testen.

Indien haar vruchtwatertest aangeeft dat cmv aanwezig is, zullen ze moeten beslissen of ze de zwangerschap willen verderzetten.

Mijn broer ligt nu in het ziekenhuis, waarschijnlijk ook besmet met cmv, hij is er goed ziek van terwijl zijn vriendin niets had gemerkt.

Hun dochtertje van 21 maanden heeft net ook een paar dagen in het ziekenhuis gelegen.



Heeft iemand hetzelfde meegemaakt of kennen jullie iemand die dit heeft gehad…

Nu dit ook nog … hopelijk komt alles goed met hun kindje… :pray: :kaars:

phfff moest even googlen…



maar jemig wat een zeer zware weken komen hun voor te staan zeg…

ik hoop dat zij aan de goede 50% staan en dat de kleine er niets aan over houdt…



:hug: :hug: :hug: :hug: :hug:

Ik ken niemand, maar wil je schoonzus heel veel sterkte wensen :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: en hopelijk zijn de uitslagen over 13 weken goed en blijkt het kindje niet besmet te zijn.

in ieder geval al een dikke :hug:



ik reageer vanavond :-*

Allereerst heel veel sterkte!!



Je hebt pb-tje!



Wij mochten er verder niet op gaan googlen trouwens… lees je de ergste dingen en niet alles is gebasseerd op feiten e.d.

Deze site moesten wij aanhouden m.b.t. info



Bedankt allemaal… :-*

Ik ben benieuwd naar meer ervaringen maar ook een beetje bang om die te horen…

Jeetje, wat een onzekerheid zeg… pff… :cry:

Ook ik heb er gelukkig geen ervaring mee. Was er wel heel erg bang voor omdat ik in de gehandicaptenzorg werk, maar ik had het virus gelukkig eerder al eens doorlopen bleek uit bloedonderzoek.

Nouja, geen ervaring hier dus, maar ik wil je broer en schoonzus heel erg veel sterkte wensen en ik hoop heel erg dat er niks aan de hand blijkt te zijn!

Is het de eerste keer dat je schoonzus het doormaakt? Want een tweede besmetting raakt de foetus niet zo erg…

In de eerste weken toch kans op een mk als je besmet wordt met cmv… Ikzelf niet meegemaakt, maar wij moeten hiervoor meteen stoppen met werken… maar heb thuis een kleuter rondlopen… :roll:

Bij ons in het kdv toch wat ouders gehad die besmet waren en voor wie het bange maanden waren, alle kindjes waren gezond :slight_smile: , laatst ook een ouder bij wie het ontdekt werd op latere zsduur, maar gevaren spelen dan op andere vlakken dan wat jij beschreef, nl de organen… ze besloten geen vruchtwaterpunctie te doen omdat het niet gezegd is dat als het vruchtwater “vol cmv” zit, dat er dan met het kindje iets is… Zij is wel behandeld geweest met een nieuw soort medicijnen (uz leuven) via baxter om de kans op besmetting met 50% te doen dalen en de kans op afwijkingen ook nog eens met 50% te doen dalen… (komt van Duitsland). Kindje was ok :slight_smile: Heb er zelf ook veel schrik voor… de ontsmettingsgel staat hier overal… :shifty:



Veel sterkte voor je schoonzs :hug:

Vicky, het is de eerste keer en waarschijnlijk nogal heftig aangezien mijn broer en hun dochtertje beiden in het ziekenhuis hebben gelegen…

Zegt dat iets meer of niet?

Je vindt er zo weinig over hé… :?



Hoezo besmetting op het einde van je zwangerschap kan ook voor gevaren zorgen ofzo??

Mijn zus is 32 weken zwanger en is op bezoek geweest bij mijn broer, die dus besmet is met CMV.

Ik heb haar nu gezegd dat ik dat heel onverstandig vond maar ze wist niet dat het nu nog gevaarrlijk kan zijn, weet jij daar meer over in een laat stadium?



Groetjes en bedankt!

Bietje, CMV kan gevaarlijk zijn tijdens alle momenten in de zs :?

Dus in het begin kan het voor mk zorgen, voor 3 mnd voor doofheid, blindheid, hersenschade, … (daarom moeten wij voor 3 mnd stoppen met werken in de creche), iets later bv 5mnd kan het zorgen voor orgaanschade (nieren, lever, …) Exacte details weet ik niet, maar kan je niet iemand contacteren die er meer over weet bv je ha?

Ik weet wel dat jet het dikwijls doormaakt zonder dat je het weet… bij vw een lichte verkoudheid, je wat moeer voelen enz… ik weet dat de kindjes op de creche soms maanden aan een stuk koorts maken, dan weer niet, niet weten vanwaar het komt en als het bloed dan eindelijk getrokken wordt, een cmvbesmetting eruit komt… niks aan te doen, maar dan moet het bij ons wel opgehangen worden voor de zwangere mamas. Een nog betere handhygiene is nodig: handen wassen voor en na je naar toilet gaat, na elke snottebel af te kuisen bv, na elke luierverwisseling, … Mijn gyn zegt dat je theoretisch 9mnd je kind, maar ook je man niet mag kussen 8) , en dat is niet mogelijk, maar je zal er maar mee zitten :hug:

Ook al ben je in Belgie immuun tegen cmv, je moet stoppen met werken…

Bietje hoe is het ondertussen met je schoonzusje?



Hier werk ik sinds kort in de kinderopvang en ben dus zie mijn banner plotseling toch zwanger, niet gepland wel gewenst. Ik kan me voorstellen dat je heel vatbaar bent voor dit soort dingen als je in zo’n omgeving werkt en vandaar dat ik op dit onderwerp uitkwam. Wil het eigenlijk nog niet vertellen op mijn werk, maar van de week ging er een kleintje naar huis met koorts, zal je net zien :wall:



Heel veel sterkte in ieder geval voor jullie.



Liefs Lau

@llaan wrote:

Bietje hoe is het ondertussen met je schoonzusje?



Hier werk ik sinds kort in de kinderopvang en ben dus zie mijn banner plotseling toch zwanger, niet gepland wel gewenst. Ik kan me voorstellen dat je heel vatbaar bent voor dit soort dingen als je in zo’n omgeving werkt en vandaar dat ik op dit onderwerp uitkwam. Wil het eigenlijk nog niet vertellen op mijn werk, maar van de week ging er een kleintje naar huis met koorts, zal je net zien :wall:



Heel veel sterkte in ieder geval voor jullie.



Liefs Lau




heeeeeeel goed handen wassen en liefst verschonen e.d. met handschoenen!! En je kan via ha je bloed laten testen of je ooit al met cmv in contact bent geweest, dan maakt het niet meer uit, alleen als je tijdens zwangerschap voor 1e keer besmet raakt…

Ze lag vandaag ziek op bed met hoofdpijn, … ze heeft even een dipje nu, denkt momenteel ‘met wat zijn we eigenlijk bezig’ … en is heel negatief, … maar dat zal helaas de hele zwangerschap zo gaan, met ups en downs… :frowning:

Eind augustus mag ze pas terug op controle,… haar waarden bleven maar stijgen en dat vonden ze erg raar dat dat zo lang duurde… de gyn begon zich al af te vragen of ze niet 2x na elkaar zou zijn besmet ofzo… :think:

Ze is nu 14 weken ver… binnen 6 weken de 20 weken echo, ook een heel spannend moment,… en heel dubbel is dat mijn zus begin september uitgerekend is van haar 2e kindje…

We kunnen alleen maar het beste hopen!! :pray:

hoop zo dat de echo goed is!!! En wat raar dat die waarden blijven stijgen…



Wat voor klachten had zij eigenlijk??