Besmet met 5e ziekte?

Hallo dames,

Op het KDV van mijn dochters heerst de 5e ziekte. MIjn oudste heeft het al eens gehad, maar de jongste nog niet. IK kreeg het te horen toen ik 18 weken zwanger was. Het was er toen vermoedelijk al 2 weken, alleen wisten ze het niet omdat de kinderen nog geen verschijnselen hadden.

Ik zag het briefje en ben meteen weggegaan, sindsdien ben ik er ook niet meer geweest.

Ik heb me laten testen op antistoffen. Ik bleek deze niet te hebben, dus ik heb de ziekte nog niet gehad. Ik kan het dus nog krijgen. Het geeft 10% kans op een mk (tot 20 weken zws)

Uit voorzorg houd ik kleine dochter nu thuis totdat ik ruim 20 weken ben.

Ook wordt ik daarna nog een keer getest om te zien of ik het wel of niet opgelopen heb.

Kleine dochter heeft 3 weken geleden ook koorts gehad en rode wangen, dan kunnen tekenen zijn van de 5e ziekte. Ik heb de ha gevraagd of ze kleine dochter kan testen, maar dat wilde ze niet. Ik begreep niet echt waarom (‘ze moet het toch een keer krijgen, en jij kunt het ook ergens anders oplopen’).

Ik vroeg me af of anderen dit ook meegemaakt hebben?

Niet met 5e ziekte maar met roodvonk op de PSZ. Helaas kom je er idd meestal pas achter wanneer de actief besmettelijke periode al voorbij is. Ik heb het zelf niet opgelopen, wel kort gedacht dat kindlief het had.

Gelukkig is roodvonk niet ernstig wanneer je zwanger bent dus in die zin was ik ook niet bang.

Heb je je HA al gevraagt waarom die niet wil testen? Lijkt me zo raar wanneer een arts simpelweg zegt nah test ik niet zonder uitleg. :thumbdown: Slechte zaak want jij blijft met vragen zitten. Daarbij jij bent er al geweest in de nog besmettelijke fase zonder dat iemand wist dat het heerste. Dan zou je het al hebben opgelopen en nu is de besmettelijke fase ws al voorbij voor de hele PSZ. Misschien houd je je meisje nu wel onnodig thuis terwijl ze de ontspanning en het lekker spelen mist (of maakt het haar niet uit of ze wel of niet gaat?). :-* Laat je HA je eens echt fatsoenlijk uitleg geven. Een bloedonderzoek aanvragen tof en wellicht ook nuttig maar vooral verdiend hij er geld aan, maar waarom dan niet ook je wat degelijke uitleg erbij geven. Bel ze gek meis het is jouw lijf en jouw zwangerschap!! :-*

Bedankt voor de reactie.

Ik heb ze gebeld en bleef doorvragen naar de reden van de weigering. Toen zei de assistente;‘je wilt het wel heel graag he?’. Toen mocht het ineens wel, maar dan nog steeds zonder voor mij begrijpelijke uitleg.

Ondertussen heb ik op de site van de RIVM gelezen dat het virus na 20 weken zws niet meer ernstig is, dus ik heb besloten dochter tot dan thuis te houden (1 week dus nog). Dan laat ik haar ook niet meer testen, want voor de uitslag er is ben je ook 5 dagen verder.

Ik denk wel dat het nog besmettelijk is op het KDV, want er blijven nieuwe besmettingsgevallen opduiken, dus er zijn steeds kinderen die besmet zijn en dan een week of 2 later verschijnselen krijgen.

Ik denk dat het dochter niet zo heel veel uitmaakt. Hoewel ze wel mee wil als grote zus er heen gaat. (die heeft het virus al een keer gehad).

De huisarts doet dit soort testen vaak niet, omdat je er 1. toch geen behandeling voor is en 2. de testen niet kosteloos zijn en 3. een prik voor zo’n kind niet fijn is en 4. besmetting niet te voorkomen is.

Je kan het ook oplopen als je in de rij van de kassa staat en deze persoon niest/hoest, als je op straat iemand tegenkomt en deze jou een hand geeft.

Zodra je idd buiten de deur komt en het heest op de PSZ dan hebben ws sommige volwassenen het ook al onder de leden. Je kunt niet zien dat ze evt in de besmettelijke fase zitten ook idd niet in de rij bij de kassa. En jezelf helemaal opsluiten is ook niet echt een optie meestal (althans was het hier niet want manlief werkt en iemand moet boodschappen doen).

Maar het blijft jammer dat een HA geen fatsoenlijke uitleg kan geven over waarom wel of waarom niet. :wall: Jammer want het is wel iets wat in mijn ogen iig wel zou moeten. Je zou overigens voor een betere uitleg mss nog kunnen bellen met de verpleegkundige van het CJG/CB. :-*

Het rivm zegt dat je risico loopt op besmet te worden als je intensief contact hebt, dus NIET van je kind ophalen en ook NIET van kortdurend contact. (winkels). En daarbij; ik weet dat het heerst op het KDV (groot risico dus) en ik weet dat niet van de winkel (kleiner risico dus).

Het ging mij ook niet om behandeling, maar de vraag of ze nu wel of niet naar het kdv kon.

Maar inderdaad, leg het dan duidelijk uit.

Anyway het testen hoeft van mij ook niet meer, ik vond het ook zielig. Ik houd haar thuis tot ik ruim 20 weken ben. En hoop voor mijn beeb maar het beste. Ik word zelf weer getest over ruim 1 week.

:thumbup: Je hebt voor jezelf iig een plan van aanpak. Er zijn dames die niet mondig genoeg zijn of dingen niet zo handig zelf op kunnen zoeken, daar is een HA nog veeeel belangrijker voor. :-*

Nog eventjes en dan ben je ruim de 20 weken over. :mrgreen:

Dank je Rhiannon!

Ik wilde nog even laten weten dat ik weer getest ben en de 5e ziekte NIET heb opgelopen de laatste maand. Ook was de 20 weken echo helemaal goed, dus alles ziet er super uit!!

super :thumbup: