beslissing keizersnede mag dat als je er 1 gehad hebt via KS

Ik heb met mijn eerste kind een ks gehad. Was achteraf maar goed ook want anders was het een drama geworden ( heel lang verhaal )

Maar heb je dan de keuze om de tweede ook in het ziekenhuis geboren te laten worden met een ks of niet??

Ja, dat kan, hoewel ze je vast proberen op andere gedachten te brengen…

Ik ben pas opnieuw zwanger geworden nadat mij is verzekerd dat ik zelf weer voor een keizersnede mocht kiezen. Uiteindelijk is ze via de natuurlijke weg geboren :smiley: .

Hier ook al de afspraak staan dat baby 2 (ben nog niet zwanger) met 39 weken met een keizersnede gehaald gaat worden. Mijn bevalling / spoedks was zo’n drama geweest dat ik niet zwanger wilde worden voordat ik geregeld had dat er nu een geplande ks zou komen waar we genoeg tijd voor de verdoving zouden hebben (was bij de 1e een beetje mislukt :eh: ).

Ik zou als ik jou was gewoon eens gaan praten bij je gyn. De mijne deed iig niet zo heel erg moeilijk nadat i mn dossier weer even doorgenomen had :wink:

Oja en je moet sowieso in het ziekenhuis bevallen ivm je litteken

Ik had een ks doordat mijn dochter in stuit lag… mijn tweede wordt sowieso een ks, gyn neemt geen risicos… anders in Belgie denk ik :wink:

@Vicky S wrote:

Ik had een ks doordat mijn dochter in stuit lag… mijn tweede wordt sowieso een ks, gyn neemt geen risicos… anders in Belgie denk ik :wink:

Mijn gyn wilde ook een geplande sectio doen bij de 2e… maar is was eigenwijs en ben toch “natuurlijk” (wel ingeleid, had al een aantal weken ontsluiting en bmm was ook al die tijd al volledig verweek) bevallen.

@Vicky S wrote:

Dit zeg je alsof een keizersnede zonder risico is :angel:

Mijn oudste is ook met een keizersnede geboren en toen ik zwanger werd wilde ik ook graag weer met een keizersnede omdat ik die (inleiding) urenlange verschrikkelijke weeenstorm, persdrang bij 3cm enz enz niet meer wilde meemaken. Maar mijn gyn zei toen dat ze dat pas zouden beslissen op het moment dat ik zou gaan bevallen, en dat je niet zomaar voor een ks kunt kiezen.

Nu ben ik achteraf blij dat ik geen ks heb gehad, de bevalling is spontaan begonnen en eigenlijk verlopen volgens het boekje (wel met vacuum). Ik was heel snel hersteld vond het ook veel intiemer, meteen je kindje dicht bij je (mijn ks was onder volledige narcose)).

@~Melanie~ wrote:

@Vicky S wrote:

ik bedoel daarbij geen risico voor de baby :wink:

@Vicky S wrote:

@~Melanie~ wrote:
@Vicky S wrote:

Als een bevalling normaal verloopt… dan hoeft een vaginale bevalling voor de baby ook geen risico te geven hoor… Bovendien, in jouw geval is je sectio van de eerste al een aantal jaren geleden… zeer waarschijnlijk is het litteken zo sterk… dat een normale bevalling (waarschijnlijk) geen problemen oplevert…

Even voor mezelf sprekend: ik ben heel erg blij dat ik nu ook een “normale” bevalling mee heb gemaakt. Ik was ook veel sneller weer op de been (ik liep 1 a 2 dagen na m’n bevalling al weer heen en weer naar het dorp om boodschappen te doen :roll: ) en hoefde niet minimaal 6 weken te wachten met tillen… Ik was ook veel minder moe dan na m’n eerste bevalling (ook onder algehele narcose). Bovendien… nu geen litteken dat door ontstekingen naar binnen is gaan staan :silenced: .

@Vicky S wrote:

@~Melanie~ wrote:
@Vicky S wrote:

Kijk en daar ga je al :mrgreen:

Je kan juist meer complicaties verwachten met een ks dan met een vaginale bevalling, behalve de pijn heeft een vaginale bevalling ook nut voor het kind he, bijvoorbeeld de adrenaline die bij het kind vrijkomt door de stress van een natuurlijke bevalling helpt júist bij het goed op gang komen ná de geboorte.

Zo zijn er nog wat dingen als je goed opzoekt en informeert.

Procentueel gezien hebben natuurlijk geboren kindjes hogere apgarscores dan ks kindjes :wink:

@~Melanie~ wrote:

@Vicky S wrote:
@~Melanie~ wrote:
@Vicky S wrote:

Kijk en daar ga je al :mrgreen:

Je kan juist meer complicaties verwachten met een ks dan met een vaginale bevalling, behalve de pijn heeft een vaginale bevalling ook nut voor het kind he, bijvoorbeeld de adrenaline die bij het kind vrijkomt door de stress van een natuurlijke bevalling helpt júist bij het goed op gang komen ná de geboorte.

Zo zijn er nog wat dingen als je goed opzoekt en informeert.

Procentueel gezien hebben natuurlijk geboren kindjes hogere apgarscores dan ks kindjes :wink:

en daar gaan we weer :roll:

Mijn dochter had 9/10… Risico bedoel ik EN de gyn: vastzitten en geen zuurstof krijgen… :? Dan liever een ks… en voelt gerust voor mij…

@~Melanie~ wrote:

Heeft dit wellicht ook met de reden van de sectio te maken? Een kindje dat via een secundaire sectio geboren wordt, had mogelijk bij een natuurlijke bevalling een nog lagere apgarscore gehad dan bij de sectio (of nog erger :wink: ). Bij een primaire lijkt het mij niet zo heel veel uit te maken :think:

Mijn dochter had overigens na de sectio ook een 9 en een 10 en zoonlief 2 keer een 10 :wink:

De reden dat ik een ks had was omdat de kleine in een stuit lag. Ze hadden al die tijd zijn kont voor zijn hoofd aangevoeld. :?

Hij daalt mooi in kreeg ik te horen, ja z’n billen!

Omdat hij niet meer te draaien was heb ik een geplande ks gehad. Op 22 april zou deze uitgevoerd worden maar op 16 april braken spontaan de vliezen. Wij zijn naar het ziekenhuis gereden ( totaal geen weeen o.i.d gehad)

Daar heb ik nog even moeten liggen tot de kamer vrij was.

Het was achteraf maar goed dat het een geplande ks was want meneertje lag ten eerste dus in een stuit, ten tweede lag hij vast achter mijn ribben. ( met veel moeite is hij er met de ks uitgekomen) en ten derde was zijn fontalell nagenoeg gesloten dus had hij nooit via het geboortekanaal geboren kunnen worden. Tja en wat dan als we thuis waren geweest???

Ik heb er zo’n angst van gekregen dat ik in het ziekenhuis wil bevallen ( mocht het zover zijn, moet eerst nog zwanger worden ) en met een ks.

Dus ik kan er op staan om in het ziekenhuis te bevallen?

Na een ks MOET je zelfs in het ziekenhuis bevallen ivm risico van scheuren van het litteken.

Of je kunt kiezen voor een KS hangt helemaal van gyn af lijkt me. Die zal overwegen welke risico’s zwaarder wegen…

Ik ben nu weer zwanger, de 1e is met een spoedKS geboren. Ik sch**t nu al 7 kleuren als ik aan de bevalling denk :shifty:, maar het belang van het kindje staat voorop. Maar goed, ik heb nog even de tijd eer het zover is :angel:

@Jolanda77 wrote:

Jij “mag” niet eens meer thuis bevallen vanwege de eerdere sectio. Er bestaat nl. altijd een (kleine) kans dat het litteken scheurt door de weeën en thuis kan dit niet in de gaten worden gehouden en kan er ook niet zo snel aktie worden ondernomen. Ook wordt je (zonder ontsluiting/verweking) niet met gel/veter ingeleid, omdat als je hevige weeën hierdoor krijgt, het niet kan worden “getemperd”, zoals bij een infuus (weet niet hoe ik het goed kan omschrijven, maar je begrijpt me vast wel :wink: ). Voor een infuus heb je ontsluiting en verweking nodig.

@mayo28 wrote:

Of je kunt kiezen voor een KS hangt helemaal van gyn af lijkt me. Die zal overwegen welke risico’s zwaarder wegen…

Als het aan mijn gyn had gelegen, dan had ik ook weer een sectio gekregen bij zoonlief. Hij vond me eigenlijk een "zeikerd" dat ik moeite had met een sectio, want ik had er toch al een litteken zitten en moest dus niet "zeuren" :roll: .

Volg vooral je eigen gevoel en laat je door de gyn niet ompraten als je toch een vaginale bevalling wilt (en er verder geen redenen zijn voor weer een sectio) en de gyn eigenlijk een sectio wil plannen. Hetzelfde geldt natuurlijk als je, om wat voor reden ook, wel weer een sectio wilt :angel: .

Als de eerste een ks was, heb je een medische indicatie en moet de tweede bevalling in het ziekenhuis gebeuren. Dus wat de plaats betreft, heb je geen keuze. Je kan wel bij een gewone verloskundige je controles hebben maar zij of hij draagt je met 36 weken over aan het ziekenhuis. Of de tweede bevalling weer een keizersnee wordt, hangt er vanaf. De meeste gynaecologen en verloskundigen zullen denk ik de voorkeur geven aan een natuurlijke bevalling omdat het toch een zware operatie is, maar ik denk dat als je een hele zware eerste bevalling hebt gehad dat er dan best wel over te praten valt. Mijn dochter was met een ks is geboren had een apgarsocore van 9,5/10, mijn zoon die gewoon geboren werd had een apgarscore van 7/10 en zag er behoorlijk blauw uit en had best wel wat opstartproblemen.

@Jolanda77 wrote:

De reden dat ik een ks had was omdat de kleine in een stuit lag. Ze hadden al die tijd zijn kont voor zijn hoofd aangevoeld. :?

Hij daalt mooi in kreeg ik te horen, ja z’n billen!

Omdat hij niet meer te draaien was heb ik een geplande ks gehad. Op 22 april zou deze uitgevoerd worden maar op 16 april braken spontaan de vliezen. Wij zijn naar het ziekenhuis gereden ( totaal geen weeen o.i.d gehad)

Daar heb ik nog even moeten liggen tot de kamer vrij was.

Het was achteraf maar goed dat het een geplande ks was want meneertje lag ten eerste dus in een stuit, ten tweede lag hij vast achter mijn ribben. ( met veel moeite is hij er met de ks uitgekomen) en ten derde was zijn fontalell nagenoeg gesloten dus had hij nooit via het geboortekanaal geboren kunnen worden. Tja en wat dan als we thuis waren geweest???

Ik heb er zo’n angst van gekregen dat ik in het ziekenhuis wil bevallen ( mocht het zover zijn, moet eerst nog zwanger worden ) en met een ks.

Ik kan alleen zeggen dat ik voor de stuitreden van het eerste terug een ks heb…