Beslissen...

Onze Tom is geboren op 27 april.

De borstvoeding liep op zichzelf prima, maar helaas moesten we hem na 2 dagen in het ziekenhuis laten opnemen.

Hij is geboren na een ontzettend zware bevalling (zie kraamtijd) en was 2 weken te vroeg.Hierdoor verloor hij zoveel energie en gewicht dat hij te uitgeput was om te drinken.

Al die tijd heb ik zijn voeding afgekolfd, ging 3 keer per dag naar het zkh om hem te voeden en bv te brengen voor in zn sonde.

Toen we naar huis mochten kregen we het nadrukkelijke advies hem niet aan de borst te voeden en dus alles in het flesje te doen.

Al die tijd heb ik dus gekolfd en hij groeide goed.

Helaas liep het een paar weken geleden enorm terug en ik moest/moet 3 keer kolven voor 1 voeding,gezien meneer steeds meer nodig heeft.

Elke keer heb ik gewoon doorgezet, maar het is doodvermoeiend, een huishouden,2 kinderen en dan zoveel kolven.

Nu was ik maandag op het bureau, en daar geven ze het advies om te stoppen.De arts (en vrienden en fam) vinden nl dat ik er slecht uitzie en als ik in de spiegel kijk hebben ze gewoon gelijk.

Het vele kolven is idd heel vermoeiend, we hadden ook al een paar flessen kv toegevoegd.

We staan dus voor een moeilijke beslissing. Eigenlijk wil ik helemaal niet stoppen…maar wat is wijsheid? Ik wil mn mannetje het beste van bv meegeven…

Ben bang dat als ik minder kolf de productie dus nog harder terugloopt…

Sorry voor het lange verhaal, de laatst weken doe ik geloof ik niet anders dan zeuren hier op kok, maar jullie zijn toch wel de ervaringsdeskundigen… :oops:

Alvast bedankt :-*

Oh lieve lieve schat…niémand kan die beslissing voor je maken…

JIJ bepaald waar de grens ligt.

JIJ bepaald of je stopt…niet de arts niet de familie hoe lief ze het ook bedoelen…jij voelt wat je aan kan…wat je wíl doen voor de bv.

Stoppen is geen zonde hoor,maar ga je met een goed gevoel stoppen nu??

Voel je je over een week of 2 beter en denk je hoe was het geweest als ik niet was gestopt?

Of denk je dan blij dat ik naar mijn gevoel heb geluisterd want ik voel me beter doordat ik ben gestopt?

Snap je…

Ik vind het knap meis met 2 van zulke kleintjes dat je dit hebt gedaan en vol hebt gehouden…

Je moet écht écht écht je eigen gevoel volgen mop.

Is er geen mouw aan te passen?

Combineren?

Succes met je besluit…en je zeurt niet ben je mal,dat moet je gewoon kwijt :hug:

poeh, wat moeilijk.

maar allereerst idd: wat een bikkel ben je dat je het tot nu iig volgehouden hebt om zoveel te kolven voor je kleintje!!

verder eigenlijk precies wat renzosmam zegt: jij bent de enige die een beslissing kan maken.

mag hij nog steeds niet bij jou drinken? en waarom is dat dan?

Ik zou, als je het echt te zwaar vindt maar als je wel zo zit te tobben omdat je eigenlijk niet wil stoppen, iig niet volledig stoppen. als je het goed aanpakt kun je ook vrij eenvoudig bv en kv combineren. al het goeds van bv blijft hij dan binnen krijgen, omdat je melk dan geconcentreerder wordt en voor jou is er meer rust…

Ik sluit me aan bij de bovenstaande reacties. Volg je eigen gevoel!

Liefs Moirah

LK inschakelen… iemand die dus echt verstand heeft van BV… en vraag of het mogelijk is om hem opnieuw aan de borst te krijgen… kolven :shock: knap van je hoor echt, moet er NIET aan denken… denk als hij aan je borst drinkt dat dat zoveel rust brengt…

Misschien in het begin icm KV… en zodra je het zuigen (of hij eigenlijk) onder de knie heeft, KV afbouwen…

Zo zou ik het proberen… en ik kan er niks aan doen… maar doktoren en CB :silenced: ballen verstand van BV :silenced:

Zo snel mogelijk LK inschakelen… :angel:

Ten eerste super dat je tot nu toe gekolfd hebt!! :thumbup: Ik weet hoe zwaar het (sowieso) is met 2 ukkies…

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me afvraag of je vermoeidheid alleen door de bv/kolven komt… Je bent niet lang geleden bevallen, zware bevalling, nog eenkleine uk om je heen, ziekenhuisbezoekjes, stress…

Tuurlijk is 3x kolven voor 1 voeding wel heel veel… Waarom mag hij niet uit de borst drinken?? Dat zou het (denk ik) een stuk makkelijker maken…

Doe waar jij je het beste bij voelt!!! Jij bent de enige die hier een keuze in maken… :hug: :hug: succes

Meiden, bedankt voor jullie snelle en lieve reacties! :-*

Tom kan het nog steeds niet opbrengen om aan de borst te drinken.Behalve dat hij te moe is, is hij nu zo gewend aan flesjes dat het echt een ramp is.Ik probeer het elke dag weer, en een paar slokjes lukt wel maar daarna :thumbdown:

Ik weet dat ik zelf moet beslissen, maar ik dacht dat er misschien mensen zijn die hetzelfde hebben meegemaakt. :oops:

Mijn gevoel is dubbel en hangt enorm af van hoe moe ik ben…als ik echt doodop ben denk ik: het is klaar…kan niet meer…

Maar op het moment dat ik ff uitgerust ben denk ik weer: Het is zo goed voor hem en het is een kereltje die alles kan gebruiken…

Ik ben bang voor een combinatie van fv en bv…omdat ik vermoed dat het dan nog sneller terugloopt (was bij Esmée ook zo)

pff…

Ik zou echt szm een LK inschakelen… als je nog 1 poging wilt geven… probeer dat… echt… flesje is makkelijker voor em omdat ie aan de tiet moet werken… daar moet ie de melk echt eruit melken… maar idd, het is zoooo goed voor em… ik begrijp je wel… maar zolang jij denkt dat je nog iets van energie hebt om ervoor te geven, probeer dat dan… :thumbup: maar ik denk dat je het niet alleen moet doen meis, das te zwaar… zoek hulp… heel heel veel succes…

LK bellen en een afspraak maken!!! Ik vind het nogal kort door de bocht klinken om te zeggen stoppen. Maar ik kan er ook slecht over oordelen omdat ik niet weet wat er precies speelt, hoe jij je voelt, enz.

Ik heb een tijdje terug ook geprobeerd de voeding op te krikken (ik weet het, mijn situatie is verder niet te vergelijken met die van jou, maarrr…) Dat wilde niet echt lukken met kolven en extra aanleggen omdat ook ik erg vermoeid was. Ik ben toen op aanraden van de LK Domperidon gaan slikken en dat heeft de produktie echt goed gedaan. Ik zeg dus niet dat je dat morgen moet gaan slikken, maar het is een mogelijkheid als je zegt dat kolven geen zoden aan de dijk zet. Je LK kan je daarbij adviseren. Doen hoor!! Gun jezelf en je kindje een afspraak met een deskundige. Het verplicht je tenslotte tot niets. En dat je je best doet is wel duidelijk; dat kun je jezelf nooit verwijten. Maar ik snap je gedrevenheid, hoor en ik vind het knap dat je al zover gekomen bent.

Sterkte ermee en succes.

Vanmorgen ben ik bij de huisarts geweest.

Moest er voor meerdere zaken toch zijn…

Samen hebben we de hele situatie onder de loep genomen, ook de optie lactatiekundige.

Ik kwam in het gesprek met haar tot de conclusie dat het zo gewoonweg niet kan…ik tegen overmoeidheid aanloop.

Ze liet me zelf de keuze en heeft me extra vitamines aangeraden.

Na weer een lange nacht vannacht, en tot gevolg dat Esmée vanmorgen een snauw kreeg, denk ik toch dat het verstandiger is te stoppen.

in de ochtend en avond nog kolven om de druk eraf te halen en dat mag hij tussendoor als extraatje hebben.

De arts vond het voor mij lichamelijk gezien een goede keuze.

We hebben afgesproken dat als de b.v. in de ochtend en avond blijft “lopen”, en ik met een maand eventueel beter te pas ben we altijd nog de lk kunnen inschakelen om het weer op gang te brengen.

Voor nu heb ik iig een rustig gevoel sinds tijden…wel verdrietig omdat het zo moest lopen, maar het is niet anders.

Lieve meiden, bedankt voor jullie steun en adviezen… :-*

We :pray: dat de ochtend en avond 1 voeding blijft opbrengen en we misschien over een poosje weer kunnen “opschroeven”…

Liefs

Ik heb je een pb gestuurd…

Hè meid wat rottig nou toch…

Ik heb voor Lara 8 maanden fulltime gekolfd en me altijd afgevraagd of ik dat voor een tweede weer zou doen. Toen ik daar weer zat in de kraamweek met mijn kolf, wist ik het: nee, bij een tweede zou ik dat niet weer doen. Snap dus helemaal dat jij dit ook geen doen vindt. Je hebt als moeder van een heel gezin nu eenmaal meer verantwoordelijkheden dan alleen gezonde voeding voor de jongste. Het moet wel te combineren zijn.

Ik vind het wel érg jammer dat het ZKH heeft gezegd dat je moest kolven en niet mocht aanleggen. Ik kan er ook geen reden voor bedenken eigenlijk :think: . Met een kind aan de borst zou het zoveel makkelijker zijn dan met dat stome gekolf.

Maar dan heb je natuurlijk ook brakke nachten, die heb je sowieso wel met een baby. En uitgeput ben je ook wel, of je nu kolft, zelf voedt of flesjes geeft. Ik hoop dus dat de mensen die je aanraden om te stoppen ook een plan hebben om je verder te steunen en te zorgen dat je kunt bijkomen, want van alleen bv geven raak je niet uitgeput.

sorry, word soms een beetje boos van mensen die je adviseren te stoppen met bv, zodat je weer energie hebt om dingen te doen die anderen wél van je over hadden kunnen nemen, zoals het huishouden, of 's nachts rondsjouwen met een verdrietige baby. Stoppen met bv is vaak het makkelijkste advies om te geven, terwijl moeders én babies meer zouden hebben aan een paar nachtjes slaap en iemand die voor je kookt en de was doet…

Je bent hoe dan ook een bikkel dat je het zolang hebt volgehouden. Zeker voor een kindje dat niet zo sterk was, is mama’s melk extra belangrijk en dat heb je hem toch maar mooi kunnen geven die tijd :thumbup: :thumbup: :thumbup: .

Ik ben het wel met Lena eens. Op dit moment is het vooral belangrijk dat JIJ je kunt vinden in de keuze die je gemaakt hebt. En ik lees dat er een rust over je heen kwam, toen je de knoop had doorgehakt. Wil niet zeggen dat het geen verdriet doet, want dat geloof ik zeker. Ik heb ook die ervaring. Ik hoop heel erg voor je dat je de voedingen van de avond en ochtend nog kunt blijven geven. Doe het rustig aan meid. :hug:

Jammer hè, dat een ZH dat soort adviezen geeft. Vorige week nog, hoorde ik ook een verhaal waar m’n mond van open valt. Te laat aangelegd, 's nachts kindje niet bij haar mogen houden, voeding liep terug (voor zover het enigszins op gang was gekomen)en ze kreeg een kolf bij haar bed gezet en moest het maar uitzoeken. Woest word ik dan als ik dat hoor!!! :evil: Waarom lijkt er weinig te veranderen in ZH-en??

Wel wil ik ter verdediging van het ziekenhuis aanvoeren dat het voor Tom echt onmogelijk was om te drinken bij mij.

Als hij aanhapte dronk hij 2 minuutjes en was dan zo moe dat hij opnieuw aagesloten moest worden aan de sonde.

Echter, flesjes dronk hij wel leeg en als hij dat zou blijven doen mocht hij sneller mee naar huis.Wij hebben dus gekozen (nouja, wat je kiezen noemt want je word geleefd) om hem zsm weer mee te nemen naar huis en vandaar ook dat advies.Anders had hij er met een dag weer gelegen waarschijnlijk.

De ochtend en avond voeding gaat beter dan ik dacht overigens.Ik haal er bijna een hele voeding uit en (ik kan het niet laten) in de middag kolf ik mits ik tijd heb ook nog even bij.Ook omdat hij tussendoor nog wel honger heeft, krijg hij dan wat borstvoeding. Dus 1 volledige bv en kleine beetjes tussendoor.

De rust is echt wedergekeerd sinds gister.Zonder het vele gekolf is Esmée ook rustiger.

Het blijft me idd wel pijn doen dat het op deze manier :cry:

Ja ik snap wel dat je in eerste instantie niet live kon voeden omdat hem dat teveel vermoeide. En ook dat je dan kiest voor snel-mee-naar-huis. Maar ze hadden je toch een LK mogen ‘meegeven’ om je te begeleiden bij het proces van hem weer aan de borst krijgen.

Het goede nieuws: als je minder voedingen geeft, dan zitten er meer antistoffen in je melk, zodat je kind toch ongeveer evenveel antistoffen meekrijgt als wanneer je meer zou geven. Die ene voeding is dus extra goed voor hem :dance: .

Heerlijk dat je nu weer rust hebt. Ik kan het me helemaal voorstellen dat er een last van je schouders valt. Zoals ik al zei: ik heb het bij mijn oudste gedaan en zou het nu bij de tweede niet weer gedaan hebben. Er is nu eenmaal geen moment van de dag dat je het je als moeder van twee kleintjes kunt veroorloven om even 20 minuten niet beschikbaar te zijn. Laat staan dat je 6 of 7 van die momenten zou kunnen hebben (en dan ook nog volgens schema, ipv wanneer het net effe uitkomt).

Als je ermee door had willen gaan, hadden anderen je moeten helpen.

Ik denk dat het heel goed werken kan wat je nu doet: gewoon af en toe even aanleggen. Gezellig, hij verleert het niet en jij houdt je produktie op peil. En wie weet is hij over een tijdje zo aangesterkt dat hij 's ochtend en 's avonds wel zelf die voeding kan drinken. Eventueel met domperidon erbij kun je dat dan weer opvoeren naar twee voedingen. Ik zie het helemaal zitten, ha ha :lol: .

Het is jammer dat het niet gegaan is zoals je gehoopt had. Al ik het goed begrijp is er nog helemaal niks gegaan zoals je gehoopt had :-* . Maar als ik zo vrij mag zijn: je mag trots op jezelf zijn dat je er het beste hebt weten uit te slepen voor je kleintje zonder Esmee uit het oog te verliezen :clap: :clap: :clap: .

(tja, als mama van meer dan één kind, moet je nu eenmaal altijd de koek verdelen. Vanaf nu zul je je dus continu schuldig voelen, omdat geen van beide kinderen het maximaal haalbare krijgt. Welkom bij de club :mrgreen: )

Direct een lk was waarschijnlijk een betere oplossing geweest…

Het loopt idd allemaal anders dan we dachten, maar goed, iedereen heeft tegen me gezegd dat de tweede heel anders zou zijn.Gelijk hebben ze :mrgreen:

Daarintegen…nu overvalt ons telkens weer dat geweldige gelukkige gevoel van de rijkdom van 2 kinderen. :inlove:

Net nog heerlijk ff met ons ventje gezeten…echt fijn.Gewoon voor de gezelligheid.

Knap dat je het maarliefst 8 maanden hebt volgehouden bij de eerste :clap:

Zou er verlegen van worden, al die complimentje…voel me juist alles behalve…Dank aan allen daarvoor :-*

Krijg ik trouwens een pasje van die club?als officieel lid? :mrgreen:

Ha ha, nee hoor je krijgt geen pasje. Je krijgt wallen onder je ogen, that’s all :mrgreen: .

Ach, niemand voelt zich superwoman en iedereen heeft wel een lijstje van dingen die ze vindt dat ze beter of anders had moeten doen. Maar… je hebt net een zwangerschap en een loodzware bevalling achter de rug en je wordt naar huis gestuurd met een dreumes en een baby en de opdracht om - min of meer in je eentje - deze twee te verzorgen en op te voeden, een heel huishouden te doen en de jongste te voeden met je eigen bloed, af te tappen in sessies van 15 Ã 30 minuten, een keer of 7 per dag. Maar wel vrolijk, lief, geduldig en energiek blijven, leuk spelen met je oudste, haar ongeschonden langs de klippen van de peuterpuberteit loodsen en je jongste vooral niet te lang laten huilen want die moet zich nog effe veilig aan je hechten. En als je dan vraagt hoe dat je moet klaarspelen, dan krijg je van die adviezen als ‘gezond eten en slapen als de baby slaapt’ :wall: :twisted: .

Kortom: je bent alleen al superwoman dat je daar überhaupt al met de beste voornemens aan begonnen bent, in plaats van te zeggen “ja toedeledokie, wie breng je daarvoor mee?” :mrgreen: .

Desalniettemin: wat geweldig hè, om nu twee van die onvoorstelbare kostbare en prachtige mensjes te hebben :inlove: .

@Dune wrote:

Krijg ik trouwens een pasje van die club?als officieel lid? :mrgreen:

Nee, maar je krijgt wel clubkorting, o.a. op je slaap en je energiepeil. :lol:

Dune, ik vind dat je het supergoed doet!! :clap: Je geeft je kindje alles wat hij nodig heeft. Nu zelfs ook nog een beetje meer rust en een gezellig humeur. Wat wil je nog meer. Zie het maar als een glas wat halfvol is in plaats van half leeg. Hartstikke mooi meegenomen die voedingen.

Meis, zwaar hoor, maar wel super knap van je :clap:

Hoe gaat het nu?

Liefs Janneke :-*