Bericht in de krant over griepzalf....

Even voor iedereen.

Noem het een waarschuwing, noem het een tip, noem het wat je wilt… Doe ermee wat je wilt…



Maar Stan werd er echt serieuws benauwd van…





@NoortjeP wrote:

Griepzalf risico voor kind

Door BART VAN ELDERT MARC KRUYSWIJK



ROTTERDAM - Vrij verkrijgbare zalfjes tegen griep en verkoudheid kunnen gevaarlijk zijn voor baby’s en peuters.

Het gaat mis als zo’n zalf verkeerd wordt aangebracht.



,Wanneer een klant het middel koopt in de drogisterij of apotheek zou er uitdrukkelijk bij moeten worden verteld het niet te gebruiken bij kinderen onder de 2 jaar,’’ waarschuwt directeur Ruud Coolen van Brakel van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik. ,Ik weet zeker dat dat nu niet gebeurt.’’



Aanleiding voor de waarschuwing is een Amerikaans onderzoek naar de zalf Vicks Vaporub. Het kan slijmproductie en luchtweginfecties stimuleren, met schadelijke effecten op de ademhaling als mogelijk gevolg. ,De luchtwegen van jonge kinderen zijn nog smal. Zo kunnen ze ernstig vernauwen,’’ concludeert medisch wetenschapper Bruce K. Rubin. Dit risico staat niet in de bijsluiter. Rubin meldt zijn bevindingen in het vakblad van de American College of Chest Physicians.




Bron AD








En ik ben benieuwd naar eventuele reacties van jullie…





:-*

@brabbel wrote:

Dat is inderdaad het artikel wat ik bedoel NoortjeP, ben

wel benieuwd naar reactie’s op dit artikel…







Groetjes van mij






Ik ook brabbel, vandaar nu even in de hk.

Ik verbaas me er ook wel eens over hoe weinig mensen lijken te weten dat je geen middelen met menthol erin mag gebruiken bij kinderen onder de 2 :think: . Dit artikel is voor mij geen verrassing eigenlijk. Maar blijkbaar weten toch veel mensen het niet.

Maar Noortje, jij was toch bij de ha geweest met deze vraag? En die gaf niet dit antwoord? Als het een feit is dan is het toch raar dat huisartsen niet verder nadenken of niet? :think:

ik ben er ook bekend mee. Daarom hier altijd standaard Luuf baby en voor kind in huis

@jet wrote:

ik ben er ook bekend mee. Daarom hier altijd standaard Luuf baby en voor kind in huis
ja ik ook de oranje Luuf en vanaf 2 jaar de blauwe luuf

De middelen waar baby’s ook benauwd van kunnen worden zijn eucalyptus en kamfer.

EN HET IS ALWEER VERPLAATST… ZUCHT







Het gaat hier niet om het krantenartikel maar om de inhoud!!!

@Danielle77 wrote:

Ik verbaas me er ook wel eens over hoe weinig mensen lijken te weten dat je geen middelen met menthol erin mag gebruiken bij kinderen onder de 2 :think: . Dit artikel is voor mij geen verrassing eigenlijk. Maar blijkbaar weten toch veel mensen het niet.




Ik ben dus 1 van die mensen. Ik heb er nooit over gelezen, noch over gehoord, sterker nog door mijn vorige huisarts werd het aangeraden voor mijn jongste. Ook de apotheker die wist dat ik het voor mijn jongste ging gebruiken zei niets.



Vraag me trouwens af waarvoor die :think: nodig is; ik vind hem nogal denigrerend overkomen.



Ik heb diverse medische gidsen mbt kinderen en direct na het lezen van het artikel in de krant gelezen en nergens staat dat het gevaarlijk kan zijn voor kleine kinderen. Ik heb het bij alletwee dus wel gebruikt.

@NoortjeP wrote:

De middelen waar baby’s ook benauwd van kunnen worden zijn eucalyptus en kamfer.




echt? dat zit namelijk in luuf. Dus dat is wel verontrustend, want dat wordt door menig persoon gebruikt voor de kleintjes :shock:

Volgens mij is er wel verschil tussen Vicks Vaporub en luuf hoor…maar van de Vicks was ik ook bekend. Werkt ook benauwend als je het zelf opsmeert en je kind op de borst hebt liggen.

Dit hele artikel komt toevallig na een waarschuwing die ik kreeg afgelopen week van een apotheek over LUUF baby. En toen heb ik de vraag al gesteld bij BABYVRAAGJES…



Het enige wat ik vond over LUUF is:



@NoortjeP wrote:

Dit is het enige wat ik vond op i-net over waarschuwingen over Luuf:



Luuf Verkoudheidsbalsem (voor baby’s) mag vanwege het gehalte aan kamfer niet toegepast worden bij patiënten met astma bronchiale of andere aandoeningen van de ademhalingswegen, die met een duidelijke overgevoeligheid van de ademhalingswegen gepaard gaan.



De inhalatie van Luuf Verkoudsbalsem (voor baby’s) kan bronchoconstrictie veroorzaken
.

@Maxime wrote:

@Danielle77 wrote:
Ik verbaas me er ook wel eens over hoe weinig mensen lijken te weten dat je geen middelen met menthol erin mag gebruiken bij kinderen onder de 2 :think: . Dit artikel is voor mij geen verrassing eigenlijk. Maar blijkbaar weten toch veel mensen het niet.




Ik ben dus 1 van die mensen. Ik heb er nooit over gelezen, noch over gehoord, sterker nog door mijn vorige huisarts werd het aangeraden voor mijn jongste. Ook de apotheker die wist dat ik het voor mijn jongste ging gebruiken zei niets.



Vraag me trouwens af waarvoor die :think: nodig is; ik vind hem nogal denigrerend overkomen.



Ik heb diverse medische gidsen mbt kinderen en direct na het lezen van het artikel in de krant gelezen en nergens staat dat het gevaarlijk kan zijn voor kleine kinderen. Ik heb het bij alletwee dus wel gebruikt.




O zo is het absoluut niet bedoeld hoor. Beetje verkeerd overgekomen denk ik. De :think: gebruikte ik omdat ik mij afvraag hoe het kan dat de voorlichting hierover blijkbaar erg slecht is of nog erger er helemaal niet is. Dus niet bedoeld dat ik het raar zou vinden dat iemand het niet weet hoor. Ik weet ook niet alles :wink:

Oke, verkeerd begrepen dan. No hard feelings :mrgreen:

@NoortjeP wrote:

Dit hele artikel komt toevallig na een waarschuwing die ik kreeg afgelopen week van een apotheek over LUUF baby. En toen heb ik de vraag al gesteld bij BABYVRAAGJES…



Het enige wat ik vond over LUUF is:



@NoortjeP wrote:
Dit is het enige wat ik vond op i-net over waarschuwingen over Luuf:



Luuf Verkoudheidsbalsem (voor baby’s) mag vanwege het gehalte aan kamfer niet toegepast worden bij patiënten met astma bronchiale of andere aandoeningen van de ademhalingswegen, die met een duidelijke overgevoeligheid van de ademhalingswegen gepaard gaan.



De inhalatie van Luuf Verkoudsbalsem (voor baby’s) kan bronchoconstrictie veroorzaken
.




maar ja, hoe weet je nu dat je kindje van 4 maanden een overgevoeligheid aan de ademhalingswegen heeft :think: :think: Kan zich ook later nog gaan uiten namelijk.



Hier gebruiken we dus sinds een kleine week 2 keer per dag Luuf. Kan ik dus beter niet doen? Zoonlief is zo verkouden, dat zoutoplossing en een ui niet afdoende zijn. :think:

Ik merkte dat Stan benauwd werd. En ik ben blijven smeren omdat ik bovenstaande niet wist… Potje Luuf was bijna op en dus wilde ik nieuwe halen en toen werd er bij de apotheek bovenstaande gezegd. Ik ben toen direct gestopt met smeren en nu is Stan ook niet meer benauwd.



Dus ik denk dat je goed op je kindje moet letten of je kindje echt benauwd wordt. Zo ja… dan zou ik toch even stoppen met smeren en dan kijken hoe het gaat. Zo nee… dan heeft jou kindje er waarschijnlijk geen last van… :hug:

Daar lijkt het tot nu toe niet op gelukkig. HIj heeft gewoon een dikke dichte snotneus :mrgreen:

Ik kan zelf ook niet tegen die smeersels. Vroeger als kind vond ik het al vreselijk als mama het opsmeerde. Ik werd dan zo benauwd…

Merk het nog steeds, als mijn oppaskindje komt, zijn mama voor mij niks op zijn borst smeert, omdat ik het er ontzettend benauwd van krijg. :?



Dit nieuws is voor mij een bevestiging.

Ik zal het doorsturen naar haar, misschien ligt het daar wel aan, dat hij nog steeds benauwd is :think: