berg...grrrrr

Mijn dochter van 4 heeft altijd wel last gehad van berg en toen haar haar kort was kreeg ik het nog redelijk weg met af en toe wat olie erop en een beetje pulken. Maar inmiddels heeft ze lang haar en het lijkt weer erger te worden. Ik borstel het elke dag zodat het in elk geval wat loskomt. Maar dat is echt niet afdoende. Ik moet erbij zeggen dat ze het nogal vervelend vindt als ik op haar hoofd zit te krabbelen… Hoe krijg ik dit eruit?? Wie heeft een tip?

hier ook veel berg gehad maar nu bestrijden we het… tijdens douchen elkker weken, eerst haren wassen en daarna cremespoeling dat laat ik even intrekken en dan met de kam erdoor. En dan vooral tegen de haren inkammen eerst de klitten eruit en dan van direct van de hoofdhuid kammen… zeg altijd dat het moet ivm kriebelbeestjes :slight_smile:

hier hebben we hetniet weer gezien

http://www.kindjeopkomst.nl/search?query=berg

staan ook tips op :wink:

laten zitten… minder kans op luizen… :shifty:

Joh, is dat zo?? … Ja, klinkt wel logisch ook eigenlijk. Is natuurlijk niet zo schoon als luizen zouden willen.

Maar het gaat er bij haar nu echt wel smerig uit zien hoor. Het beslaat heel de bovenkant van haar hoofd en ze heeft niet zulk dik haar dus je ziet het ook heel goed. Maar ik weet ook dat het op zich iets heel normaals is en niemand zich ervoor hoeft te schamen. Ik vind het zelf alleen niet zo’n fijn gezicht en wanneer ik door haar haartjes zit te woelen voel ik het ook.

Ik had ergens anders ook de tip van Zarqua haarlotion gelezen. Dat heb ik vroeger ook bij mijn oudste gebruikt, dus het proberen waard denk ik.

Niek heeft het helaas ook… overigens, sinds we anti roos shampoo gebruiken, is het wel minder geworden. Uiteindelijk is het ook gewoon talg. Meestal gebruiken we veel te lang babyshampoo voor kinderen, vanaf een jaar of 3 a 4 zou je gewone alledag shampoo moeten gebruiken wil je het haar echt reinigen.

Als het er vies uitziet, dan eraf krabben met olie en een kartonnen kaart en juist geen conditioner gebruiken, daar zitten vaak silliconen in en dat legt ze juist vast.

Hier doen we echt wassen met goede shampoo (niet te vaak, hoe vaker wassen, hoe meer je de talgproductie stimuleert) s’avonds oliën en dan 's ochtends met een kaart schrapen. En er ook niet te veel aan doen want hoe meer je doet, hoe erger het lijkt te worden. Een beetje laten wij dus zitten, want luizen komen sneller op een schone hoofdhuid, dan op een huid waar een laagje op zit.

Nou, gisterenavond zijn we met de haarlotion aan de gang gegaan en ik moet zeggen: het valt me niet tegen. Ik heb het lekker ingemasseerd (zij hielp me natuurlijk. :slight_smile: ) en na een minuut of wat ben ik er met een vlooienkam (voor de kat gekocht, nooit gebruikt) voorzichtig doorheen gegaan en kreeg er heel wat uit. Vanmorgen zag ik haar hoofdhuid en het ziet er behoorlijk schoon uit eigenlijk. Gisterenavond kon ik het nog niet zo goed zien omdat het zo nat was. Ik denk niet dat ik het helemaal weg krijg maar dat hoeft voor mij en haar ook niet. Klein beetje laten zitten hè. :wink:

Ben al heel blij met dit resultaat.

Bedankt voor het meedenken en de tips.

@Cell wrote:

laten zitten… minder kans op luizen… :shifty:

geeft totaal geen garantie. Hier een kind met megaberg en megaluis.

Ik wil het er niet over hebben :mrgreen:

optie om luisvrij te raken bleek een toevalstreffer: na het overgaan naar een andere school was iedereen ineens echt luisvrij Dat was 6 jaar lang echt elk seizoen wel een keer raak :shifty:

Maar AS is pas een paar jaar berg-vrij, Lev heeft het nog heel erg.

Jij noemt een vlooienkam, maar met een luizenkam kom je ook een eind. En inderdaad met wat olie losweken.

Ja, klopt, maar die kon ik effe niet vinden. Heb ooit een hele dure gekocht…

Dit lukte gelukkig ook. En ik moet zeggen: hier nog geen luizen gehad trouwens. En ik werk alweer 10 jaar in de kinderopvang, oudste zit nu 2 jaar op school… Durf het bijna niet hardop te zeggen.

Laatst werkte ik als inval op een PSZ en daar zat ik even met een meiske te spelen, toen ik ineens iets verdachts zag… :shock: !! Ik zag ze echt lopen! Iiieeeeeks! Moeder meteen gebeld en die is haar komen halen. Ik was even vergeten hoe ze er ook alweer uitzagen, maar heb m’n opfriscursus gehad hoor. Brrrr…

Ja Zarqua heeft hier ook altijd goed geholpen :thumbup: !