Bepaalde sporten en zwanger?

Ik ben nu 9 weken zwanger en voorheen sporte ik 2 a 3 keer per week in de sportschool. Mijn favorieten: Body Pump, Body Attack en Bodystep. Nu en ik al een paar weken niet geweest omdat ik zo ontzettend moe was en echt geen energie had…



Nu gaat het echter wel weer een stuk beter en als ik weer een lesje meedoe, krijg ik daar wellicht ook meer energie van! :smiley:



Nu kan ik weinig vinden over deze lessen en zwanger zijn. Kan alleen wel vinden dat Body Pump (dus met gewichten) niet de beste workout is voor zwangere vrouwen. Maar ik zie altijd een aantal zwangere vrouwen in deze les.



Wie heeft hier ervaring mee en kan mij meer vertellen?

Bij mijn sportschool waren ze niet ervaren genoeg met zwangeren en Bodypump, dus ik mocht niet meer meedoen van de instructrice (echt balen…)



Nu loop ik bij een fysiotherapeut en die zei dat je Bodypump best kon blijven doen tijdens je zwangerschap. Gewichten moeten aangepast worden en je mag niet elke oefening meedoen.

Misschien is het verstandig om even contact op te nemen met de sportschool over hoe en wat.



Ik deed daarnaast Bodyjam en dat heb ik tot 28 of 29 weken volgehouden. Toen had ik alleen maar harde buiken tijdens het uurtje sporten en ben ik gestopt…



Bodystep weet ik niet zo. Lijkt mij op een gegeven moment erg zwaar voor vooral je bekken en rug. Zeker niet wat je wilt hebben.



Het gaat er tijdens het sporten in ieder geval om dat je hartslag niet te hoog wordt en je mag eigenlijk niet buiten adem zijn.

Hoop dat je nog een lekker tijdje kunt sporten…

Hey Kirsten,



Dank je voor je reactie! Ik heb de sportschool al gebeld en degene die er verstand van heeft die is met zwangerschapsverlof! :?



Dus heb de verloskundige al gebeld maar die neemt niet op. Body jam heb ik inderdaad ook weleens gedaan, misschien moet ik dat weer eens gaan doen…Body Attack is behoorlijk high impact dus dat zal dan ook wel niet handig zijn. Body Ballence misschien een idee?



Ik zag dus wel een paar zwangere vrouwen in de body pump les maar die deden idd niet alles mee…

Bodybalance vond ik veel te saai om te doen! :lol: Maar misschien is een proeflesje een idee? :wink:



Bodyattack is inderdaad zeer high impact en dat is dus iets wat je nu moet zien te voorkomen.



Bodyjam heb ik redelijk lang full monty mee kunnen doen. Maar op een gegeven moment was het niet meer lekker om te huppen, dus ben ik gewoon gaan stappen en ook voor mij geen gedraai meer (ik was niet snel genoeg meer! :lol:) Maar ik vond het heerlijk om nog eventjes te bewegen en niet als een zak aardappelen op de bank te gaan hangen.

Bovendien ben ik erg misselijk geweest tot 20 weken, maar als ik sportte was er niets aan de hand! :mrgreen:



Ik ben benieuwd!

Ik deed spinning. De laatste miskraam begon tijdens een spinning les, dus voor mij een tijdje geen spinning meer. Misschien was het toeval. Ze zeggen toch dat balsporten geen goed idee is. En je mag je rechte buikspieren niet overbelasten (buikspieroefeningen), de schuine weer wel.



Nienke

Body attack zou ik niet doen… :shifty:

Onze instructrice is nu 32 weken zwanger en geeft nog elke dag 1 uur les…

Dat varieert van Joy walking (cardio) tot Body Pump… (spier)

hoihoi



bodybalans daar ben ik mee gestopt omdat je ook veel voorover hangt en de benen ver uit elkaar en bij het eerste werd ik misselijk en bij de tweede deden mijn bekken pijn.



Ik ben gewoon cardio gaan doen en de apparaten maar dan iets minder kilo’s op de aparaten voor de benen en geen buikspieroefeningen meer maar dat komt door watanders .



Ik heb begrepen dat je door kan sporten totdat je zelf zoiets hebt van het gaat niet meer. en je moet zorgen dat je hardslag niet te hoor wordt (niet boven de 155 ongeveer) en dat je niet te warm wordt dus wat meer drinken en wat meer pauzes



groetjes

marlies

Bodyjam heb ik gedaan tot ruim 30 weken, maar dan sloeg ik de high impact dus over. Jammer genoeg ben ik normaal te springerig en kwam ik door bepaalde pasjes rustiger te doen gewoon niet meer uit.



Bodybalance kun je gewoon doen (zie ook de site), maar sommige oefeningen zul je moeten vervangen.



Bodystep is ook high impact en wordt afgeraden als je te ver in je zwangerschap komt, ook gevaar van vallen is groter.



Ik deed bijv. gewoon XCo met de lichte buis, was zwaar zat.



Nu ben ik maar gestopt met de lessen, werd me iets te zwaar.