Hallo allemaal
Mijn zoontje heeft een letter bord waar hij ook op kan tekenen. Nu vraagt hij elke keer wat is dat met letters dus ik geef dan aan de V van Veron enz maar ik wil hem graag het goed leren. Nu heb ik gezocht op internet maar kan ik niet goed vinden welke benamingen ze tegen woordig gebruiken voor het ABC bv A van Aap ?
Iemand die daar een lijst of iets van heeft?
Gr loes
hier op school doen ze het niet echt met 1 woord een bepaalde letter…
Ze doen juist met de kinderen: kan je een woord verzinnen dat met die en die letter begint?
Voor veel kindjes begint het idd met de eerste letter van de eigen naam, de P van de parkeerplaats bordjes zien veel kindjes ook ineens overal etc etc.
Ze hebben hier ook niet van die standaard boom roos vis kaartjes in de klas, maar misschien dat dat in groep 3 komt als ze actief leesonderwijs krijgen aangeboden.
Wat wij wel als tip kregen was om de letters zoals A niet als aaaaa uit te spreken, maar als in bal en kat… dus een korte klank en niet zoals je het alfabet voorleest aaaa beee ceeee deeee, maar ah buh etc (als ze dan later woordjes gaan spellen is dat logischer … buh ah l is al snel bal, maar beee aaaa el is vrij lastig om tot bal te komen… snap je me nog :lol: )
Nee idd dat deed ik ook al de korte klank en ik vind het nog helemaal niet belangrijk verder maar als hij het vraagt wil ik het wel natuurlijk goed leren… vandaar eigenlijk.
Ben benieuwd na verdere ervaringen
@dyfaine wrote:
Nee idd dat deed ik ook al de korte klank en ik vind het nog helemaal niet belangrijk verder maar als hij het vraagt wil ik het wel natuurlijk goed leren… vandaar eigenlijk.
Dat hadden wij dus ook… we boden niks actief aan, maar als ze met vragen komen wil je toch een antwoord geven :lol: en dan is het toch fijn als het een antwoord is waar ze later mee verder kunnen.
@dyfaine wrote:
Nee idd dat deed ik ook al de korte klank en ik vind het nog helemaal niet belangrijk verder maar als hij het vraagt wil ik het wel natuurlijk goed leren…
zolang het woord dat jij kiest daadwerkelijk begint met die letter, is het toch goed?
Nee serieus; ook als je een ander woord kiest dan ze later op de basisschool kiezen, zit je gewoon goed hoor. Ik zou niet zo vast houden aan dat het precies zo moet zijn als ie later geleerd krijgt. Laat het lekker speels en vrijblijvend :thumbup:
Dank je fiep voor de tip :mrgreen:
Nee hoor is ook spelende wijs zit echt niet met een liniaal er naast en idd als ze vragen waarom niet zeggen…
Is net als met puzzelen is hij ook een ster in ja en 2 stukjes legt hij in 3 min dus nu 49 ik vind het stimuleren en niet dwingen tot iets. Alle puzzels kan hij pakken en pakt dan ook zelf de moeilijke. Erg grappig om te zien soms zeg ik pak die andere maar nee meneer moet die.
Maar dan weet ik dat en zal jullie tips meenemen :-*
Ik hoorde gisteren van iemand dat er hier een school is die een soort gebarentaal gebruikt en dat zag er zo leuk uit.
Bijv. de V: met 2 handen een V maken onder je kin en dan vvvvvv blazen tussen de en de / door
Of drie vingers op je kin alsof je denkt is M(mmmmm) en 2 N(nnnn)
Ik weet alleen niet hoe die methode heet :think:
Ik zat daar ook al mee. Maaike wil zo graag leren lezen, maar ze gaat pas over 2 maanden naar school en ook dan duurt het nog heel lang voordat de lesstof daarover gaat. Nu wil ik best met haar aan de slag, maar ik wil haar niks verkeerds aanleren.
Ik noem bijvoorbeeld de P de “pé”, terwijl volgens mij op school het de “puh” wordt genoemd…
Ik twijfel nu of ik ermee ga beginnen…
Ik denk dat ik het toch maar aan de school overlaat…
Ik hoop maar dat de juf op den duur aan Maaike merkt dat ze eraan toe is om wat meer te leren. Ik laat haar voorlopig eerst maar wennen aan school. Mocht Maaike tegen die tijd weer laten merken dat het haar te lang duurt dan vraag ik wel een gesprekje aan met de juf.
@lydia wrote:
Ik hoorde gisteren van iemand dat er hier een school is die een soort gebarentaal gebruikt en dat zag er zo leuk uit.
Bijv. de V: met 2 handen een V maken onder je kin en dan vvvvvv blazen tussen de en de / door
Of drie vingers op je kin alsof je denkt is M(mmmmm) en 2 N(nnnn)
Ik weet alleen niet hoe die methode heet :think:
Dat doet Aniek ook… 3 vingers op je kin is dan bijvoorbeeld de K, omdat die 3 stokjes heeft.
Hier op school hoort het bij de 2e maanversie van veilig leren lezen (zwijsen)
Er word wat afgehakt en geplakt in groep 2 :mrgreen:
De benaming voor het abc is hier dan " maan roos vis"
Hier op school word thuisstimulans niet ontmoedigd, maar er word idd wel gevraagd om geen blok of hoofletters te gebruiken, enkel maar kleine losse schrijfletters en hiervan hebben we ook een voorbeeld stencil gekregen en de letters worden in klank uitgesproken, niet in aaaa, beeee, ceeee. Maar als Ahhh, Buhhh, Cuhhh, duuhhh, enzzzz
De V is dan niet de Veeee, maar de Vvvvvv
Is wel wennen, maar ze schijnen die klanken eerst harder nodig te hebben dan de daadwerkelijke benaming.
Wat ze hier ook hel leuk vinden is stempelen met letters. Er hoeft verder geen woord te ontstaan (al is de oudste daar nu wel mee bezig) maar voor de jongere kinderen is het al gewoon leuk om met letters bezig te zijn als ze dat willen. Ze herkennen al heel snel de eerste letter van bepaalde woorden, zo grappig!
@alex wrote:
Wat ze hier ook hel leuk vinden is stempelen met letters. Er hoeft verder geen woord te ontstaan (al is de oudste daar nu wel mee bezig) maar voor de jongere kinderen is het al gewoon leuk om met letters bezig te zijn als ze dat willen. Ze herkennen al heel snel de eerste letter van bepaalde woorden, zo grappig!
Ja het verbaasd me ook echt hoe makkelijk hij dat op pakt en is pas 2 :? Wel grappig om te zien vanmorgen wees hij de C aan en zegt die is van Chantal :inlove: Erg leuk en dat moet het ook blijven denk ik dan !
Amélie heeft het Nijntje ABC boek, die vond ze geweldig. Ze was al erg met letters bezig en toevallig kreeg ze dat boek voor haar verjaardag. Ze wist ook al met 2 j. “haar eigen” letter te herkennen en zeggen. En ondertussen ook al een tijd onze voorletters en de m van mama en p van papa.
hallo het JUMBO ik leer lezen en ik leer schrijven echt een topper
mijn dochter van 3 en half is helemaal dol dr op,ik schrijf woorden en zei pakt de letters dr bij,
helemaal trots