Ik ben nu voor de derde keer op rij niet immuun voor toxoplasmose. Opletten dus met rauwe groenten, geen rauwe kaas eten, rauw vlees, en opletten met in de tuin werken met blote handen of katten.
Ik vind dit knap vervelend, je gaat op restaurant eten en je kan de groenten geeneens opeten omdat je niet zeker bent van de hygiene.
Vinden jullie het ook zo vervelend? Nu en dan eet ik wel eens rauw vlees hoor, ik kan het dan niet laten. Maar het gebeurd héél zelden. :oops:
Ik weet het nog niet, maar maak me wel enorm zorgen hierover.
Gister heb ik gekookt. Aanrecht netjes schoongemaakt met het vaatdoekje voor ik erop ging koken. Zegt mijn vriend later ineens dat ik dat doekje niet mocht gebruiken omdat daar de kattenbak mee schoongemaakt is :o
Ik was echt goed over de z*ik dat ie dat doekje niet gewoon in de was had gegooid, zoals ie altijd doet. Zal je altijd zien dat zoiets gebeurt als je het net niet kan hebben.
Nu is dat doekje pas door de bak gegaan, nadat hij hem met chloor en een borstel had uitgedaan en het doekje heeft hij naderhand ook nog goed uitgespoeld onder de kraan, maar toch, ben er knap zenuwachtig van geworden.
Nu lees ik ook eea over antistoffen tegen toxoplasmose. Begrijp ik het goed dat als je die hebt, de parasiet eigenlijk niet bij je beebje kan komen omdat je lichaam hem al eerder vernietigd heeft?
Ook lees ik dat katten maar enkele keren in hun leven een actieve parasiet bij zich dragen. Betekend dit dat de kans heel groot is dat er niets aan de hand is? (de katten hebben vlgs hem geen diarree gehad afgelopen week)
En een andere vraag. Ik moet over ruim twee weken voor de eerste echo. Is het standaard dat ze dan ook routine bloedonderzoek doen? En zit daar onderzoek naar immuniteit tegen toxoplasmose en de aanwezigheid van een actieve parasiet standaard bij?
:oops: beetje veel vragen, maar liz, denk dat het wel duidelijk is dat ik nog niet weet hoe of wat, maar me er wel druk over maak :shifty:
(denk trouwens dat dit topic bij zwanger ZIJN hoort toch?)
In nederland testen ze dit niet eens dus wij (zwangere vrouwen in nederland) moeten altijd uitkijken met wat we eten in de zwangerschap. Heb aan de vk gevraagd waarom er in Nederland niet op getest wordt en daar kon ze eigenlijk ook niet echt een antwoord op geven :silenced:
Gister heb ik gekookt. Aanrecht netjes schoongemaakt met het vaatdoekje voor ik erop ging koken. Zegt mijn vriend later ineens dat ik dat doekje niet mocht gebruiken omdat daar de kattenbak mee schoongemaakt is Verrast
Ik was echt goed over de z*ik dat ie dat doekje niet gewoon in de was had gegooid, zoals ie altijd doet. Zal je altijd zien dat zoiets gebeurt als je het net niet kan hebben.
He wat herken ik dat!!
Weet je waarmee mijn man eens de kattenbak wou uitscheppen? Met zo een ding waardat je de pannekoeken mee draait.
Toen is ie gevlogen hoor :mrgreen: :mrgreen:
Wat hebben venten toch soms of dan zet ie het zakje waarin de poep zit op tafel :sick:
Ik ga deze week of volgende week naar de arts voor zo een test, aangezien ik katten heb is dat wel nodig.
Ik verwacht dat ik immuun ben, ik heb opvang gehad (katten) en heb dus ook kattenziekte en dergelijke meegemaakt :)
Liz: Ik meen overigens dat rauw vlees, rauwmelkse kazen en dergelijke Listeriose zouden kunnen hebben en dat is iets anders dan Toxoplasmose.
Naar mijn weten moet je dus zowiezo deze etenswaren vermijden…
Edit: Hier is een link met een wat duidelijkere uitleg :-*
Ik heb gevraagd of ik toxoplasmose had, ben gewoon naar de dokter gestapt en die heeft het met bloedtest getest.
En ik heb het dus niet gehad en ben er dus ook niet resistent tegen :(.
Ik woon in Oostenrijk en ben standaard op toxoplasmose getest (had er daarvoor nog nooit van gehoord) - negatief. Wat ik er toen van in internet las, was dat Toxoplasmose voor volwassenen ongevaarlijk is en alleen een gevaar voor de ongeboren baby als de moeder het nog nooit heeft gehad.
Je kan voornamelijk het oplopen door het eten van rauw vlees en aanraking met geïnfecteerde kattendrollen.
Niet om angst te maken, maar een paar dagen geleden zag ik zo’n wetenschapsprogramma op de duitse tv en daar hadden ze het er ineens over dat 1 op de 2 duitsers geïnfecteerd is met deze parasiet en dat hij lang niet zo ongevaarlijk is als men altijd gedacht heeft :shock: !
Deze parasiet huist nl in de hersenen (!) en beïnvloed het gedrag, in het voordeel van zijn eigen voortplanting. Muizen en visjes zijn o.a. ‘gastheren’, waar de parasiet in de hersenen kruipt en bv angst uitschakeld, waardoor ze niet meer vluchten voor katten/vogels. Die eten de geïnfecteerde muis/vis dan en de parasiet kruipt in de kat/vogel, waar hij kan uitgroeien en zich voortplanten. De larven verlaten bv de kat dan weer (vandaar oppassen met kattenbak!) en wachten tot een ander klein beestje ze oplikt/opeet en dan begint alles weer van voor af aan…
De mens is geen goede gastheer voor de parasiet (kan zich er niet ontwikkelen), maar draait toch z’n hele programmaatje in de hersenen af. Dit schijnt een verklaring te zijn voor (sommige) plotselinge gedragsveranderingen bij mensen. Ook zou deze parasiet verantwoordelijk zijn voor vele auto-ongelukken (schakelt angst uit -> maakt roekeloos).
Als je deze parasiet dus oploopt, raak je die nooit meer kwijt - tenminste, volgens dat programma dus - ! Alleen hebben niet alle geïnfecteerde mensen last van de symptomen (o.a. roekeloosheid)…
Schrok er behoorlijk van toen ik dit programma zag!
Weet iemand hier nog meer van?
Laatste keer dat ik getest ben op toxoplasmose was ik negatief. Maar dat is jaren geleden. Bij mijn vorige VK praktijk was het standaard om op toxoplasmose te testen, bij mijn huidige praktijk dus niet.
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=241
Hier een link met wat uitgebreidere info over de parasiet
hmmm…
Heb ook nog maar eens flink gegoogled en op deze link staat een reactie op de studie waarover ik dat programma heb gezien (in het duits):
http://science.orf.at/science/news/145286
Blijkt dus toch minder erg dan het programma deed voorkomen…
Gelukkig maar