Ben je al ingeent tegen KINKHOEST?

Hallo zwangere en bijna-zwangere meiden!

In de rubliek vlinderpraat las ik volgend topic: ‘wat schrijf ik op een kaartje bij overlijden tweeling?’ Het blijkt dat deze tweeling, net een paar weken oud, is overleden aan kinkhoest.

Een paar weken geleden was ik bij mijn gyn voor een normale controle. Zijn assistente wilde me inenten tegen kinkhoest. Ik ben altijd een beetje kritisch wat spuiten betreft (ik ben toch ingeent, waarom nu nog een spuit en mag dat wel tijdens de zwangerschap?). Mijn gyn vertelde me dat kinkhoest voor volwassenen niet ernstig is, maar voor een pasgeboren baby dodelijk kan zijn. Hij zei ook dat als de laatste inenting tegen kinkhoest langer dan een half jaar geleden heeft plaats gevonden, het verstandig is deze te herhalen. Inenten tijdens de zwangerschap is geen probleem.

Na het lezen van bovenstaand topic, ben ik mij gyn enorm dankbaar! Daarom wil ik jullie aanraden het inenten tegen kinkhoest te bespreken met jullie vk of gyn.

Iedereen nog een fijne zwangerschap en een gezonde baby gewenst!!

Liefs, bloem

ps kinkhoest is alleen verkrijgbaar als ‘cocktail’ samen met tetanus, polio en difterie.

Dankjewel voor het doorgeven!

Ik ga er bij de volgende afspraak naar vragen, want ik las laatst in het nieuws dat er tegenwoordig veel meer kinkhoest gevallen zijn dan vroeger :?.

Wat een goede oplettende gyn heb je! Zo zouden meer artsen moeten zijn. Ht komt steeds meer en meer voor inderdaad.

Ik heb er sinds oktober last van. Eerst heel heftig (6 weken thuis geweest) inclusief blauw aanlopen tijdens een hoestbui en standaard overgeven na de hoestbui… :thumbdown: En dan ben ik een volwassene die wel wat kan hebben. Het kindje van mijn vriendin (3 weken oud) heeft een tijdje in ziekenhuis gelegen om hem te monitoren en extra zuurstof te geven en zal er wrsch altijd lat van blijven houden door de schade van het hoesten. :thumbdown: zijn papa was trouwens de besmettingsbron, die heeft het ook flink te pakken gehad.

Ik schrok ook zo ontzettend van dat bericht over die tweeling. Daar moet je toch echt niet aan denken! En het is zo simpel te voorkomen.

Sofie, dat klinkt echt heftig zeg! Zelfs als volwassene wil je dat niet. En dat arme kindje, blijvende schade door zo’n ziekte. Ik hoop dat zoveel mogelijk vrouwen zich laten inenten om henzelf en hun kindje dit alles te besparen (en dat zegt iemand die helemaal niet zo’n fan is van inenten).

oh dat wist ik niet! zal het ook bespreken.

Inenten tijdens de zws vind ik wel eng moet ik zeggen. Misschien beter in het 3e trimester.

Ik heb het besproken maar ze doen het niet.

Hi Robin,

Zeiden ze ook waarom? Ik ga het volgende week bespreken denk ik.

Ik heb het nagevraagd bij mijn VK en het cb. En er is geen officieel advies om te hervaccineren.

Maar ik kon volgens hen wel altijd met de GGD bellen om daar te informeren.

Ik ga het ook met de Gyn bespreken de 20ste. Heb er niets over gehoord. Word er wel angstig van. Van deze verhalen.

het staat niet in hun richtlijnen. Te kleine kans denk ik? Net zoals testen op bepaalde bacterie in de vagina kort voor de bevalling (weet de naam even niet), om ernstig zieke baby te voorkomen wordt in heel veel landen standaard gedaan, maar in NL dus ook niet.

Ze zei dat als er kinkhoest is in een gezin met hoogzwangere moeder of pasgeboren baby, ze het hele gezin aan de AB zetten als preventie.

Ik heb het vorige week ook gevraagd aan de gyn. Ze zegt je bent zelf ingeënt toch? en de baby krijgt het wel bij de vaccinatie’s.

Zij doen het nooit.

In Belgie is er een campagne zodat alle personen die in contact zouden komen met baby’s minder dan vijf maandan ( en dus nog niet voldoende gevaccineerd zijn) zich zouden laten hervaccineren… bepaalde groepen krijgen het vaccin hier gratis: alle medebewonders van kleine baby’s, ouders met een kinderwens, …

Hier in de creche wordt het ook aangeraden om te doen…

Jammer, ik heb toch het idee dat in het buitenland dingen beter geregeld zijn dan in NL, en dan gaat het niet alleen om dit :?.

Nou dat klopt wel hoor, in NL staat vooral ‘op eigen kracht’ voorop.