Ben ik nou gek?????

Volgens mij zegt Sytze memmemmem,maar volgens mijn man kan dat nog niet.



Hoe oud waren jullie kindjes voor dat ze gingen praten :?: :?: :?:

Vera praat nog niet, maar hoe oud is Sytze (ik zag geen banner)?

Hoi,



Sytze is 7,5 maand;een banner maken is mij nog steeds niet gelukt.Vanavond mijn wederhelft maar even vragen die is wat handiger dan ik (computeranalfabeet :oops: )



Groetjes van Martha&Sytze

Ja hoor, kan makkelijk.



Lis riep een paar maanden geleden al mememem (beetje huilend of klagerig) en nu zegt ze echt mamamama. Nog niet bewust mama, maar het begin is er.

Zal er wel aan liggen dat ze fries zijn, dat ze zo snel zijn zeker? :wink:



gr. Nienke

Echt wol jer :lol: :lol: :lol:

Ik wil je ook wel helpen met een banner hoor, Martha.

Geef via PB dan maar de datum en tijd door van geboorte en wiens banner je leuk vind (of een combi van twee banners).

vanaf gisteren “roept” wessel ook…maaaaamaaaa… en dan even niet…

mamamamamaaaaaa…papaaaaaaapappaaaa…en dan…

dadddaaaaaadaaaaadaaaaa…



vandaag ook heel “geconcentreerd” een paar keer voorzichtig mama gehoord… (dacht ik).



kan wel volgens mij.

Hoi,



Volgens mij heb ik jou een PB gestuurd maar weet niet zeker of ik het goed heb gedaan :shifty:



Wil je even terug mailen of het gelukt is?



Groetjes Martha

ik weet niet wie je ge-pbt hebt, maar ik heb niets ontvangen

je mag het ook hier neerzetten, maar als ik weinig tijd heb, sla ik dit gedeelte altijd over, dus kan het even duren voordat ik het lees

Er is een reden dat papa en mama in zoveel verschillende talen iets als “papa” en “mama” worden genoemd. Dat zijn namelijk twee van de eerste klankcombinaties die baby’s (kunnen) verwerven. Kennelijk voelden onze voorouders zich aangesproken :wink: .



Wouter ligt sinds een week ook gepassioneerd te “daidaidai-en” èn te “mammammam”-en, maar dat is, in ieder geval in het geval van Wouter, nog enkel het oefenen van die klanken, hij bedoelt er nog niets mee.



Als je trouwens wilt testen om je kind te betekenis van een woord kent, kun je eens (of een aantal keren) het woord zelf gebruiken en kijken hoe hij reageert. Kijkt hij bijvoorbeeld (herhaaldelijk naar papa als jij “papa” zegt? Kinderen leren woorden namelijk receptief (herkennen) en daarna pas productief (zelf gebruiken). Is de receptieve kennis er nog niet, dan kun je afleiden dat de productieve variant ook nog niet bekend is en hij met mammammammam (jammergenoeg :wink: ) nog niets bedoelt.