Ben een beetje de weg kwijt, geloof ik....

Ik weet het niet zo goed meer…



Saar word 4 feb 4 jaar.

Helemaal zin in de basisschool, het is nu zelfs drama als ze naar de psz moet, want ze vindt het daar echt niet meer leuk.

Alleen maar kleinere kindjes…



Nu hebben we afgelopen vrijdag een gesprek gehad met de psz-leidster, de directrice van de BS en de Intern begeleidster.

Saar mag komen per 1 februari. Ze komt in een nieuw groep, omd at de andere groepen te druk worden. En Saar een meisje is dat in haar Peutercito’s erg hoog scoorde en sociaal emotioneel erg ver vooruit is. Ze vinden een niet zo heel grote groep beter voor haar. Dat vind ik op zich ook wel erg fijn!



Maar PEUTERCITO’S???

Ik heb de testen bij het CB tegen kunnen houden. Wil dat zij een lekkere, onbezorgde peuter-/kleutertijd heeft, zonder stempeltjes… als ze zich zou gaan vervelen, zou ik als moeder daar iets mee moeten in overleg met de psz.



Oh ja, en ik moet z.s.m. contact opnemen met het Opvoedburo. Omdat zij nog niet zindelijk is.



Naast dat ik nu echt wel heeeel trots ben op mijn pientere meisje, vind ik het nu moeilijker dan ever om haar los te laten. Ik heb gisteravond even naast haar in bed gelegen, omdat ze heel hard huilde (ieder avond tegenwoordig) en ze maar riep van: mama, ik wil iets wat jij ook wilt… ik vragen, wil je dan iets drinken of iets doen of iets eten… Maar daar kan ze me dan in haar suffe slaapkoppie-stand geen antwoord op geven. Heb gewoon echt meer dan een half uur naar dat koppie liggen kijken toen ze weer sliep. Overweldigd van het gevoel van liefde en trots voor dat meisje.



Ze is de laatste weken ook mega aanhankelijk aan mij… klampt zich echt letterlijk en figuurlijk aan me vast, liefst 24/7…



Ik heb er zo’n moeite mee…

Vind het deze keer lostlaten zo heftig…



Moest het ffies kwijt, sorry,…

:hug: voor jouw en je meisje, ik heb helaas geen advies voor je.



gr Louwina

Kan het zijn Bren, dat zij reageert op jou gevoel ?

Straal je het uit ?

Ook al is het dan onbewust.



Het is ook een stap.

Ze worden dan echt groot. en zal meer uren zonder jou zijn.

En dat is wennen.

Voor haar, maar zeker ook voor jou.

Ze zal dingen doen en leren zonder dat je er bij bent.

(Zo zal ze tzt ook vast met een woordenschat aankomen zetten, waar je minder blij van word :wink: ).



Scholen willen idd het liefst dat kinderen zindelijk zijn als ze komen.

Met ongelukjes gaat elke school anders om.



Dan noem je de cito.

Ik meen dat iets van 70% elke jaar vanaf groep 1 de Cito afneemt.

Mijn reactie was toen ook van he ?

Maar het is op een speelse manier.

En de school maakt er niet meer van, net als een gewone toets, alleen duurt het iets langer.

En dat is dan denk ik wel weer een voordeel; omdat Jan die Cito nu elk jaar doet, voelt hij niet een hele druk van oeh ik moe het goed doen.



Er komt nu even veel op je af; zindelijkheid, naar school gaan…

Het is ook spannend allemaal.

Voor jezelf, maar ook het idee; hoe gaat Saar ze doen? kan ze wel wennen?

Miscchien is zo gewend, misschien heeft ze wat meer tijd nodig.

Dat weet je niet en kan ook niemand je vertellen.

Maar het wennen komt wel, zowel voor jou als voor haar :smiley:

huh? hoe kan je de cito speels doen? dan is de uitslag toch vertekend?



De cito is voor ons ook wel een graatmeter hoe een kind presteerd in een grote groep met een klassikale uitleg! kinderen die daarin uitvallen, moet je dus pakken en dat zijn ook vaak de kinderen met een lagere score bij cito, terwilj ze het wel kunnen, en de onzekere kinderen!



ben erg benieuwd hoe ze dat doen, dat speelse! misschien een idee van de net groep 1-ers!



meis… logisch dat je er moeite mee hebt haar die definitieve stap te laten maken! :frowning: tis hier nog lang niet aan de orde, maar ik ga het ook absoluut niet droog houden dan! :cry: Zo definitive stap is dat!



probeer nog maar tot 1 februari lekker te genieten van elkaar! en dan komt het vast wel goed!

Met speels bedoel ik, dat er geen grote druk op gelegd word.

Dat er dus niet 1000 keer gezegd word je moet het goed doen !!!

Kim zit sinds een paar maanden in groep 1, en is nu ook bezig met cito’s.

Ze vertelt het heel vrolijk thuis: Ik heb getoetst, het was leuk!!

Ze toetsen dan met de halve klas tegelijk geloof ik, en de juf brengt het alsof het een spelletje in een boekje is.

Denk dat dat met speels bedoeld wordt??



Maar om op het onderwerp terug te komen: Bren :hug:

Misschien voelt ze het idd wel aan.

Sterkte!!

Lief, jullie reacties!



Tuurlijk voelt zij, dat ik het moeilijk vind om haar los te laten…



Die peutercito’s schijn idd heel speels te worden gedaan. Na een test had de juf gezegd, Zo Saar, dat heb je goed gedaan… Waarop mijn dame antwoorde: Maar ik ben toch ook goed juf!!! :mrgreen: :oops:

Hoe bedoel je arro??? :lol:



Vind het zo bizar. Toen ze naar de psz ging had ik het wel moeilijk, maar niet zoals nu… Heb het gevoel dat het ECHTE loslaten nu begint…

Terwijl zij er echt zin in heeft en, net zoals ik, erg enthousiast is!



Pfoe, morgen wennen…

Bren…ik heb er zelf geen ervaring mee die gevoelens van jou die je nu voelt…wat loslaten betreft he…maar ik kan me het wel voorstellen.

De basischool is toch wel een grote happening he…een nieuwe fase die jullie in gaan. Mijn ventje was ook pas op t laatst echt zindelijk,2 weken voor school aan…kan zo snel gaan…

Probeer er niet teveel tegen aan te zien,laat het over je heen komen,jank lekker als je janken wilt…en ga ervoor met je meisje…over een paar weekjes is alles anders meis… :hug:

Thanx Nomi!! Hoe is het met jou???

Tijd neit gesproken! Is me een boel ontgaan de laatste maanden!



Ik vraag me wel eens af of mijn loslaat-probleem ook niet te maken heeft met het feit dat ik toch wel een iets ‘oudere’ moeder ben… :think:

Ik weet niet "ouder"is , maar denk dat ik er ook eentje ben :wink:

Ik moet zeggen dat ik er bij de oudste, die zit nu in groep 3, meer moeite mee had.Toen was alles nog zo nieuw en spannend.

Bij Kim had ik ook wel een slik-moment, omdat ik zoiets had van: Oeps, nu heb ik al mijn kinders op school :o

Toch een hele andere fase waar ze( en jij dus ook) in stappen.

En als ik het goed begrijp heb jij één kind, dus heb jij nu alles tegelijk…

Sterkte bij het wennen morgen :hug:

Ben beieuwd hoe het je meisje vandaag vergaat bren!



Dikke knuffel voor jou ! :hug:

Heel herkenbaar! Ik vind het ook lastig. Inmiddels draait Sven al even mee op school en ben ik er intussen ook wel aan gewent. Maar toen Sven ging wennen heb ik de eerste dag de ogen uit m’n kop gejankt. En ook daarna ben ik nog een behoorlijk tijdje emotioneel geweest als hij naar school ging. Hij mocht zes weken voor de zomervakantie begon echt naar school. Ik heb hem toen alleen de ochtenden gedaan en pas na de vakantie hele dagen. Zo kon hij rustig wennen aan het schoolritme en ik ook :oops:



Ik heb ook erg veel moeite met loslaten. Denk dat het bij mij komt omdat ik “maar” één kindje heb en het daar waarschijnlijk ook bij blijft. En dat betekend dat alles de eerste keer is maar ook gelijk de laatste keer. En dus wil ik van iedere seconde genieten. En tja, op school heb je er weinig grip meer op. Dat is wat ik lastig vond. Nu Sven het erg leuk heeft op school is het voor mij ook goed.



Hoop voor je dat het goed is gegaan vandaag :hug:

Hoe ging het??



Met mij gaat alles goed hoor bren…mijn man weer nieuwe baan…na half jaar thuis te zijn geweest…mijn oom is er nog,maar hoe lang weten we niet…de kids gaan super…en ik hobbel ook vrolijk verder,haha…

met jou hopelijk verder ook alles goed?



Ik moet zeggen dat ik altijd wel vrij makkelijk in dit soort dingen ben geweest hoor…mijn moeder ook wel…en mijn kids passen zich ook super snel aan in alle situaties…

Ben bijv ook heel makklijk in logeren,hier mogen veel vriendinnen,vriendjes slapen…en ook zij mogen snel logeren als ze dat graag willen…mee eten ook…

En naar school…ik vond het wel bijzonder,maar was niet emotioneel…maar kan me best voorstellen dat dat voor anderen heel anders is…

Ik was wel beetje emo, maar ook ongi…



Ze wilde om 7 uur al weg…

Ga ik vandaag dan eindelijk leren schrijven mam???



Ze kreeg een haakje met een sticker van een kippetje… mam, tis geen poes of lieveheersbeestje… ook haar stoeltje en laatje, alles een kippetje… :lol: . Lekker kippetje van me!

Ging meteen naar binnen, zitten als een klein koninginnetje op haar stoeltje…

Allerlei meisjes en jongetjes naar haar toe, hoe ze heet… Was zo trots en verliefd!!!

Toen 3,5 uur mijn huis schoongemaakt… moest toch wat…

En om 12 uur weer voor school. Ongelofelijk… wat straalde dat meisje toen ze naar buiten kwamen!!!



Helemaal gelukkig!!!



Gister psz was drama, wil ze niet meer naar toe! Nou hoeft ze alleen maandag nog, om te trakteren en afscheid te nemen.

Dinsdagmiddag weer wennen, woensdagochtend nog een keer en dan 1 feb vol erin!!!



Haar zo trots en gelukkig te zien heeft me zoveel goed gedaan…

Had vrijdag (vorige week) een ernstig gesprek met de directrice van school over dat ze nog niet zindelijk is… doorverwezen naar Opvoedburo… voelde me falen als moeder. Alsof ik naar Buro HALT moest…

Maar ook dat was verhelderend gesprek!



Ik ben blij!!! :dance:



Thanx meiden!!! :-*

Ooh wat fijn! :inlove: :thumbup:



En het opvoedbureau? Is ze nog totaal niet zindelijk of nog niet helemaal?

Hoe gaat dat dan in zijn werk bij een opvoedbureau? :think:

Bij Th in de klas was vorig jaar ook nog een kindje niet zindelijk (en dan ook echt totaal niet). Nu gaat het al een stuk beter al zijn ze er nog niet helemaal.

Maar een verhelderend gesprek lijkt me verder wel heel erg goed.

Gelukkig maar dan Bren…fijn dat je meisje het zo naar haar zin heeft gehad…doet je toch goed als moeder he?

Nou, gister afscheid psz gehad!

Vanmiddag 2e wenmiddag!!!

Morgenochtend wenochtend en dan maandag er vol in!



Opvoedburo was prettig gesprek!

Die dame vroeg me, na mijn verhaal, wie er nu eigenlijk een probleem had… ik/Saar of school…

En dat Saar eigenlijk best zindelijk is, alleen in haar luier… moet meer de kant van angstprobleem op denken dan zindelijkheidsprobleem…

Paar tips gekregen.

Maar ik zou daar zo wel weer heen gaan als ik vraagjes zou hebben!



Thanx weer meiden!!

Nou, gister afscheid psz gehad!

Vanmiddag 2e wenmiddag!!!

Morgenochtend wenochtend en dan maandag er vol in!



Opvoedburo was prettig gesprek!

Die dame vroeg me, na mijn verhaal, wie er nu eigenlijk een probleem had… ik/Saar of school…

En dat Saar eigenlijk best zindelijk is, alleen in haar luier… moet meer de kant van angstprobleem op denken dan zindelijkheidsprobleem…

Paar tips gekregen.

Maar ik zou daar zo wel weer heen gaan als ik vraagjes zou hebben!



Thanx weer meiden!!

Fijn te horen dat het een prettig gesprek was en dat ze tips voor je hadden.

Als je er ook nog wat mee kan en het werkt, is het helemaal fijn !!



Hoe was het afscheid van de psz?

Ben benieuwd hoe het nu met wennen gaat !

Hoe voel jij je ?

Nou, afscheid gister was leuk!!!

Juffen allemaal met haar knuffelen… dat ze haar zo gaan missen!! :inlove:

Uitgedeeld…



Vanmiddag ging oma haar naar de BS brengen… wilde niet… ze ging wel gewoon in de kring zitten… maar toen oma nog ffies stiekem naar binnen keek, zat ze heel zachtjes te huilen… :? Geen idee waarom.

Denk dat er een beetje teveel in dat koppie omgaat. Gebeurt een boel tegelijk natuurlijk…



Tips & trucs van het Opvoedburo waren nuttig… alleen geen idee of het gaat werken…



Ik voel me er goed bij. Alleen toen oma me net belde kreeg ik het weer ffies zwaar… wil dan ook meteen naar mijn meisje toe…

Ben benieuwd hoe het nu gaat, zo oma bellen!!!