Beloningssysteem

Ik wil er eentje gaan beginnen voor Yari.

Ik dacht aan stickers plakken en dan bij een aantal stickers als beloning 30 minuten pc tijd.



Maar weet niet zo goed hoe het helemaal werkt.

Doen jullie ook stickers afhalen bij slecht gedrag, en bij welk goed gedrag krijgt een kind een sticker.

Bij hoeveel stickers de beloning, en komt dat neer op 1 keer per dag beloning.



Nou ja een heleboel vragen, hoe doen jullie dat?

Ik ben erg benieuwd :smiley:

Welk gedrag wil je afleren? Anders zou je vergiskaartjes in kunnen zetten, groen en rode kant, ze liggen bijbstart metbgroen boven, bij ongewenst bv grote.of.brutale momd, rodre kaart, bij goed doen, rode.terug.draaien, bij.drie.groene aan.het eind.van de dag sticker, anders.niet.



K It op de telefoon ye typwn, morgen.doe ik ff het uitgebreider op laptop

wist je dat er steeds duidelijker wordt dat beloningssystemen een averechts effect hebben? Je manipuleert je kind enorm door met zo’n systeem te gaan werken, hij gaat werken voor die beloning/jouw goedkeuring ipv omdat hij gemotiveerd is om te doen wat jij graag ziet dat hij doet.



Hier kun je er meer over lezen:

http://kiind.nl/articles/507/Prijzenenbelonenwaaromzouje.html



Wat wil je hem ermee leren? Misschien kunnen wij hier nog wat input geven hoe het ook anders kan :slight_smile:

@Lune wrote:

wist je dat er steeds duidelijker wordt dat beloningssystemen een averechts effect hebben? Je manipuleert je kind enorm door met zo’n systeem te gaan werken, hij gaat werken voor die beloning/jouw goedkeuring ipv omdat hij gemotiveerd is om te doen wat jij graag ziet dat hij doet.



Hier kun je er meer over lezen:

http://kiind.nl/articles/507/Prijzenenbelonenwaaromzouje.html



Wat wil je hem ermee leren? Misschien kunnen wij hier nog wat input geven hoe het ook anders kan :slight_smile:




Ben wel benieuwd hoe jij het dan doet?? Hier werkt belonen ook niet echt (wij zij er op advies van het MOC mee begonnen), want op het moment dat M.art.ijn geen sticker voorgehouden wordt, dan doet hij bepaalde dingen gewoon niet… ook niet na weken en weken consequent belonen… Overigens heeft M. naar alle waarschijnlijkheid een ASS

gewoon, praten en het goede voorbeeld geven. Ik probeer mijn kinderen te benaderen zoals ik zelf ook graag benader word, dus ik bespreek dingen die ik niet graag zie gewoon. Ik leg ze uit waarom ik niet wil dat ze zus of zo doen, of juist wel wil dat ze iets anders doen. En natuurlijk word ik ook echt weleens kwaad omdat ze maar door en door en doorgaan, maar over het algemeen werkt dit heel goed. Ik merk juist bij mijn zoon met ass/adhd dat sinds ik straffen/belonen los heb gelaten en niet meer boos word om dingen die niet gaan zoals ik wil dat ze gaan, dat hij veel beter te benaderen is. HIj deed toen we dat wel probeerden idd helemaal niets meer als hij er geen gametijd voor kreeg… juist deze kinderen reageren daar nog heftiger op.

Praten, uitleggen en het goede voorbeeld geven werkt hier ook niet :-s. Hij reageert daar alleen maar op met schreeuwen, stuiteren, slaan etc. Ook op het MOC merken ze dat er een enorme kop op zit en ook daar hebben ze na 8 keer achter elkaar herhalen nog geen normaal contact met hem. Het “ochtendritueel” (in de kring zitten, goedemorgen-lied zingen etc) weigert hij na 2 maanden nog steeds… Zucht… :cry:

Je zou inderdaad met stickers kunnen werken. En dan alleen positief gedrag belonen. Zou geen straf geven dmv een sticker verwijderen.

En de tijd tot aan de beloning niet te lang maken, bijv. een week goed gedragen is in het weekend extra pc.

Weet niet welk gedrag je graag zou zien, je kunt ook voor verschillende dingen belonen. Als het voor hem maar duidelijk is.

Als je bv wil dat hij zijn brood opeet en geen grote mond heeft en hij op een dag geen grote mond had maar niet zijn brood op had, dan kun je ipv 2 stickers er toch 1 geven.

Succes!

@ICL wrote:

Praten, uitleggen en het goede voorbeeld geven werkt hier ook niet :-s. Hij reageert daar alleen maar op met schreeuwen, stuiteren, slaan etc. Ook op het MOC merken ze dat er een enorme kop op zit en ook daar hebben ze na 8 keer achter elkaar herhalen nog geen normaal contact met hem. Het “ochtendritueel” (in de kring zitten, goedemorgen-lied zingen etc) weigert hij na 2 maanden nog steeds… Zucht… :cry:




Wat moeilijk! Ik wil best met je meedenken, want ik ben echt tot in mijn tenen overtuigd dat het zeker voor zo’n jong mannetje niet goed is om te gaan straffen of werken met een beloningssysteem. Want je kunt wel zeggen dat je niet straft, maar hoe ervaart een kind het als het geen beloning krijgt? Juist ja, als straf…

Kan nu een heel verhaal gaan tikken maar misschien is een eigen topic of wat meer info over de pb uitwisselen dan handiger :slight_smile:

Ik denk best per gewenst bedrag bekijken, niet verschillende dingen…

en neem het gedrag eruit wat echt belangrijk is…



hier met een prentje van een trap, mannetje geraakt hoger en hoger: als het bovenaan staat, volgde er een beloning (klein speeltje), was voor de zindelijheid



en idd: een beloningssysteem zorgt voor extrensieke motivatie (het voor iemand/iets anders doen dan voor jezelf), maar is ook alleen maar in het begin nodig… daaruit volgt normaal gezien de intrinsieke motivatie (voor jezelf)

@Lune wrote:

gewoon, praten en het goede voorbeeld geven. Ik probeer mijn kinderen te benaderen zoals ik zelf ook graag benader word, dus ik bespreek dingen die ik niet graag zie gewoon. Ik leg ze uit waarom ik niet wil dat ze zus of zo doen, of juist wel wil dat ze iets anders doen. En natuurlijk word ik ook echt weleens kwaad omdat ze maar door en door en doorgaan, maar over het algemeen werkt dit heel goed. Ik merk juist bij mijn zoon met ass/adhd dat sinds ik straffen/belonen los heb gelaten en niet meer boos word om dingen die niet gaan zoals ik wil dat ze gaan, dat hij veel beter te benaderen is. HIj deed toen we dat wel probeerden idd helemaal niets meer als hij er geen gametijd voor kreeg… juist deze kinderen reageren daar nog heftiger op.




idd alleen maar het positieve belonen en het minder gewenste gedrag zo laten…

voor kindjes die het verbaal niet zo goed kunnen opnemen, kan een visueel systeem werken…

alvast dank voor de antwoorden ik kom vanavond nog even terug als ik op de pc zit dat typt iets makkelijker.

Lune; straffen is niet altijd slecht en zit ook niet per definitie in het straf krijgen an sich, maar de manier waarop je het aanpakt.



Natuurlijk is het het fijnst als je het kunt laten bij positief gedrag belonen (met prijzen) en negatief gedrag negeren, maar kinderen hebben ook grenzen nodig om tegenaan te schoppen om zich goed te ontwikkelen. En zeker als er mogelijk sprake is van bepaalde problematiek red je het daar gewoon niet mee.



Straffen is helemaal niet verkeerd zolang je als moeder rustig blijft (meer gespeelde boosheid), duidelijk praat maar niet schreeuwt en de straf zo klein mogelijk én passend bij het ‘vergrijp’ geeft. En daarnaast moet je zelf het goede voorbeeld geven, dus denk eraan wat je wil uitstralen. (bijv, met schreeuwen dat je kind niet moet schreeuwen schiet je dus niks op).



Het moet duidelijk zijn dat je het gedrág afwijst, en niet het kind. Dus: “Wat jij daar doet vind ik niet goed!” (en dan zeggen dat je wel wil en niet wat je níet wil:) “laat het zand in de plantenbak liggen”.

En dus niet (veeeelgehoord):"Dát is niet lief van jou!’ Of, nog erger : “Als je zo doet vindt mama jou niet lief!”



Ik heb serieus een keer een vader zijn zoontje horen toebijten (kind was amper 2)“NU stoppen met huilen anders vindt mama jou niet meer leuk!”



Gee, en je dan afvragen waarom dat kind nog harder huilt :wall:



Belonen met stickers kan wel degelijk heel goed werken, behalve als je zo’n slimmerik treft die daarna alleen nog maar wil werken voor een beloning…dan trap je dus helaas in je eigen val, dat is het risico van werken met beloningen.

@Lily2006 wrote:

Lune; straffen is niet altijd slecht en zit ook niet per definitie in het straf krijgen an sich, maar de manier waarop je het aanpakt.



Natuurlijk is het het fijnst als je het kunt laten bij positief gedrag belonen (met prijzen) en negatief gedrag negeren, maar kinderen hebben ook grenzen nodig om tegenaan te schoppen om zich goed te ontwikkelen. En zeker als er mogelijk sprake is van bepaalde problematiek red je het daar gewoon niet mee.

.




Niet straffen staat niet gelijk aan geen grenzen stellen hoor, ik vraag me af waarom je dat denkt. En hoezo positief gedrag ‘belonen’? Ik heb heel graag dat mijn kinderen bepaalde dingen doen of juist laten omdat ze daar zelf achter staan, niet omdat er dan een schouderklopje volgt. Inzetten op de intrinsieke motivatie lijkt me altijd beter dan je kind te conditioneren. Eens met Lune dus.



Wen: wat voor gedrag vertoont Yari precies dat je hier aan denkt? :slight_smile:

@Vicky S wrote:

@Lune wrote:
gewoon, praten en het goede voorbeeld geven. Ik probeer mijn kinderen te benaderen zoals ik zelf ook graag benader word, dus ik bespreek dingen die ik niet graag zie gewoon. Ik leg ze uit waarom ik niet wil dat ze zus of zo doen, of juist wel wil dat ze iets anders doen. En natuurlijk word ik ook echt weleens kwaad omdat ze maar door en door en doorgaan, maar over het algemeen werkt dit heel goed. Ik merk juist bij mijn zoon met ass/adhd dat sinds ik straffen/belonen los heb gelaten en niet meer boos word om dingen die niet gaan zoals ik wil dat ze gaan, dat hij veel beter te benaderen is. HIj deed toen we dat wel probeerden idd helemaal niets meer als hij er geen gametijd voor kreeg… juist deze kinderen reageren daar nog heftiger op.




idd alleen maar het positieve belonen en het minder gewenste gedrag zo laten…




Ik geloof niet dat dat is wat lune bedoelt. :angel:

:lol:



nee idd…



Lily, ik ben het echt niet met je eens. En al helemaal niet met de stelling dat je bij bepaalde problematiek niet zonder straffen/belonen kunt. MIjn ervaring is juist dat het zo goed is voor deze kinderen om ze gelijkwaardig te behandelen en ze serieus te nemen. Daar past straffen en belonen dus niet bij.

Straffen en belonen wordt ingezet om kinderen te manipuleren. Om te zorgen dat ze zich zo gedragen als dat jij dat wilt. Ik vind dat in de basis gewoon niet oke, dat is niet hoe ik met mensen om wil gaan en niet hoe ik mijn kinderen bepaalde dingen wil leren. Ik wil dat ze dingen leren om hoe ze zijn en niet omdat mama zegt dat het zo moet of omdat ze bang zijn dat ze anders straf krijgen…

Ik ga dus ook niet op gespeeld boze maar beheerste wijze mijn kind boos toespreken zoals jij zegt dat straffen best oke is. Wat leert een kind daarvan? Dat mama toneel speelt…

ALs ik boos ben, ben ik boos en dat is een emotie die ze best mogen zien en voelen… Maar dan ben ik ook echt boos. En dan hoop ik dat ze daarvan leren en zien dat wat ze gedaan hebben niet oke is, niet omdat ik er een straf aan verbind. Net zo min dat ze een sticker krijgen of computertijd omdat ze zich gedragen zoals ik wil. Dat is toch exact hetzelfde als straffen? Als je die sticker nl niet krijg…= straf.



Gedrag afwijzen maar niet het kind? Wat een onzin… sorry hoor. Zoals in een van die artikelen ook staat; het is niet alleen het gedrag wat op de trap gezet wordt :roll:

gevalletje beloning in het vooruitzicht stellen hier vanmiddag:



Zoon 1 wilde voetballen.

Zoon 2 wilde dit niet.

Zoon 1 kwam met ‘ja als jij met mij mee gaat, dan mag jij eerst op keep’

Zoon 2: jij probeert me gewoon om te kopen zodat ik ga doen wat jij wilt, namelijk voetballen.



Er komt dus een moment (en sneller als je denkt) dat je kinderen doorzien wat je van ze wilt… maar het daardoor echt niet gaan doen :wink: .