Beloningssysteem

Mijn zoontje begint intresse te tonen voor het potje, hij heeft er vanochtend 2x op gezeten! Er kwam nog niks maar het is een goed begin.



Nu wil ik gaan werken met een beloningsysteem. Maar weet no niet hoe ik het precies wil aan pakken.



Hoe doen je jullie dat? Met stickertjes bijv. en na hoeveel stickertje een cadeautje? Of pas een cadeautje als de broek droog is gebleven…

Ik heb dat bij Pete ook gedaan, met stickers plakken.

Je moet een kind wel gemotiveerd houden, dus als ze nog niet veel plassen dan niet wachten tot er 10 stickers geplakt zijn, wie weet duurt dat wel een week of langer.



De eerste keer dat hij plastte op de wc, mocht hij gelijk een klein cadeautje uitkiezen.

Toen heb ik gezegd dat als hij 5 stickers had, dat hij weer een cadeautje kreeg. Dat ben ik gaan opbouwen naar 10 en 15 en 20 stickers, in zo’n tempo dat hij elke 3 a 4 dagen wel een cadeautje kreeg.

Uiteindelijk vergat hij om stickers te plakken en kreeg ik het idee dat ze niet meer nodig waren en ben ik ermee gestopt.

Ik zou eerst kijken hoe hij het oppakt… Voor Jinthe is het plassen op zich al een grote beloning, onze reactie en handen wassen en doortrekken vindt ze ook erg leuk. Ik vind het dan niet nodig om ook nog stickers te plakken. In ieder geval niet op dit moment, er zijn nu zoveel andere (niet materiële) dingen die als beloning werken. Dan houd ik liever nog iets achter de hand voor het geval het over een tijdje wel nodig mocht blijken te zijn.

Ik zal er dan nog even bij vermelden dat Pete al 3 jaar en 2 maanden was toen hij begon aan te geven dat hij op de wc wilde.

Daarvoor was het drama, wilde hij niet op de wc, gaf zelfs niet aan/toe dat hij gepoept had ook al stonk hij een uur in de wind.

Hier is onze oudste al redelijk zindelijk…als hij thuis in zijn blote billen mag rondlopen :wink:

Heeft hij een luier aan, dan plast en poept ie gewoon in zijn luier zonder iets te zeggen :roll:

Maar goed, die stap komt ook wel weer :slight_smile:



Ik had eerst ook in gedachten om hem een sticker als beloning te geven… 2 x gedaan…en 2x vond ie er geen fluit aan, aan heel die sticker niet :hand:



Het “JAAAAAAA” roepen als hij een plasje heeft gedaan, het enthousiast klappen :clap: :dance: , het zelluf het potje naar de wc brengen, beetje water erin en door spoelen… Dát is pas leuk!!! :mrgreen:



Nu verdenk ik hem ervan dat hij zijn plasjes in etappes doet…want dat doorspoelen…daar krijgt ie geen genoeg van :mrgreen:



Ik zou denk ik gewoon met je eigen enthousiasme beginnen…stickers plakken kan altijd nog…toch?



Succes :thumbup:

Ik wilde gewoon al graag even weten, wie en hoe je het systeem gebruikt.

Zolang het niet nodig is ga ik het ook nog niet gebruiken hoor, maar dan heb ik vast wat achter de hand.



Nu vind hij het gewoon nog heel interessant, is de hele dag op het potje gedaan alleen lukte het nog niet. Maar is het reuze interessant en nog niks aan de hand.

Ben gewoon een beetje nieuwsgierig :shifty:

@sassie1980 wrote:

Ik heb dat bij Pete ook gedaan, met stickers plakken.

Je moet een kind wel gemotiveerd houden, dus als ze nog niet veel plassen dan niet wachten tot er 10 stickers geplakt zijn, wie weet duurt dat wel een week of langer.



De eerste keer dat hij plastte op de wc, mocht hij gelijk een klein cadeautje uitkiezen.

Toen heb ik gezegd dat als hij 5 stickers had, dat hij weer een cadeautje kreeg. Dat ben ik gaan opbouwen naar 10 en 15 en 20 stickers, in zo’n tempo dat hij elke 3 a 4 dagen wel een cadeautje kreeg.

Uiteindelijk vergat hij om stickers te plakken en kreeg ik het idee dat ze niet meer nodig waren en ben ik ermee gestopt.






Hier exact hetzelfde.

Al was de termijn van 3/4 dagen hier iets langer.



Nu overigens weer even niets, Lucas doet het weer liever in zijn luier.

Hij schijnt wel zindelijk te zijn, want hij komt eerst vragen of hij in zijn luier mag poepen/plassen.

Alleen als ik zeg nee (wat ik weleens uitprobeer) dan gaat hij het op zitten houden want hij gaat absoluut niet op de wc (terwijl hij 3 weken zindelijk is geweest).



Dus ik laat het maar even zo, en wacht tot hij er zelf weer mee komt.

Anneke, Pete was ook 3 weken zindelijk toen hij een terugval kreeg.

In november was hij zindelijk, maar eind november is hij 2 a 3 weken ziek en koortsig geweest. Daarna was het even weken niks met plassen op de wc, maar we deden er ook even niks mee vanwege decembermaand.

Begin van het jaar wel wee proberen te motiveren, maar volgens mij pas rond februari/maart weer dat hij weer op de wc wilde plassen. Toen was hij trouwens gelijk voor overdag en 's nachts zindelijk met plassen en poepen.