Beloningssysteem á la the nanny?

Is er iemand die thuis echt een beloningssysteem zoals bijv. in de Nanny gebruikt? Dus een buis met ballen ofzo, waar er bij goed gedrag één in gaat en bij slecht gedrag één uit…



Wij proberen wel redelijk consequent de hoek (bij een ander is dat weer de mat, het strafstoeltje etc.) te gebruiken als Stan echt over de schreef gaat (gelukkig niet zo vaak), maar soms zou ik graag een ander middel hebben om Stan te overtuigen iets wel of juist niet te doen. Maar zo’n systeem komt ook wel weer beetje overdreven op me over…



Dus vandaar de vraag: iemand die het toepast/ toegepast heeft?

Nee, sorry…die methode zou ik niet toepassen thuis.

Ik vind het een beetje vreemd/overdreven.

Ik denk dat Joost meer onder de indruk is als hij op de gang moet staan, en wij boos op hem zijn, dan als hij een bal uit een buis zou moeten halen.



Ik denk dat het bij de kinderen in het TV-programma wel werkt, omdat zij nooit naar hun ouders luisteren en dus ook minder onder de indruk zouden zijn als die ouders hen op de gang zouden zetten.

Ik pas alleen het strafhoekje aan bij Yeline, in een hoek van de kamer hebben we een zitzak liggen en als ze na 2 waarschuwingen niet luisterd dan moet ze erop.

Nou de eerste keren ging het met luid protest en ben ik 15 minuten bezig geweest om haar er steeds weer op te zetten, maar nu gaat het steeds beter en geeft ze het binnen 5 minuten op. En dan zegt ze sorry mama en dan is het goed.

Gisteravond heeft ze er ook nog op gezeten omdat ze niet wou opruimen en een grote mond had dus hup erop was even tegenstribbelen maar toen :thumbup: . Na 2 minuten was ze stil en ging naar dr toe en ze zei gelijk sorry mama en ging haar speelgoed netjes opruimen.



Dit heeft bij haar meer effect dan om op de gang zetten, want op een gegeven moment had ze zoiets van mama ik ben stout en ik wil nu op de gang en ze ging zelf op de trap zitten met de deur dicht :wall: dus tja …



Ben bang dat bij haar de ballen techniek ook niet toegepast kan worden, maar het kan best bij andere kindjes een goed effect hebben ik heb het alleen niet toegepast.

Wij hebben wel een soort van beloningssysteem voor Kiki. Maar wel alleen op belonen:

ze mag een my little pony sticker uitzoeken als ze 's nachts droog is (is ze altijd eigenlijk) en als ze op de wc poept (weigert ze).

Ze pleegt een moord voor die stickers, dat werkt dus goed.



Als ze een keertje wel in bed plast of in de luier poept, pakken we echt geen sticker van haar af. Vinnik eigenlijk een beetje lullig en staat haaks tegenover waar een beloningssysteem voor bedoeld is: namelijk het belonen van gewenst gedrag (en dus! het negeren van ongewenst gedrag). :naughty:

@Muze wrote:

Wij hebben wel een soort van beloningssysteem voor Kiki. Maar wel alleen op belonen:

ze mag een my little pony sticker uitzoeken als ze 's nachts droog is (is ze altijd eigenlijk) en als ze op de wc poept (weigert ze).

Ze pleegt een moord voor die stickers, dat werkt dus goed.



Als ze een keertje wel in bed plast of in de luier poept, pakken we echt geen sticker van haar af. Vinnik eigenlijk een beetje lullig en staat haaks tegenover waar een beloningssysteem voor bedoeld is: namelijk het belonen van gewenst gedrag (en dus! het negeren van ongewenst gedrag). :naughty:




Jah wij belonen ook als Yeline op de wc of potje poept en plast dat werkt wel super moet ik zeggen :thumbup:

natuurlijk niet bij het zindelijk worden, maar voor andere dingen werkt het natuurlijk wel … tenminste dat vind ik. Zo leer je je kindje dat zijn daden ook consequenties hebben, behalve dan alleen maar ff op een stoeltje moeten zitten… je pakt ook niks echt af, maar ze kunnen het 'terug verdienen’met het gewenste gedrag… zo stimuleer je naar mijn idee wel het gewenste gedrag en he tnadenken over het gedrag… Ik pas het nu nog niet toe bij daan, maar meer omdat ik daar nog geen reden toe heb hoeven hebben… Hij heeft nog niet een keer op de gang gezeten… of wat dan ook… :shifty: hij luistert gewoon :stuck_out_tongue:

tja, hier doen we wel zoiets…



Ik heb voor de kinderen zowieso dagritme kaarten.

Maar ook maken we gebruik van een zgn klussen lijst.

vanaf dat ze 30 maanden zijn (2,5 jaar) doen ze daaraan mee.

Er staan klusjes op die leeftijdsgericht zijn.



Dan moet je dus denken aan…



Opruimen, beker op het aanrecht zetten, afval netjes weggooien, niet stieren bij het naar bed gaan, niet stampvoeten als ze even moeten wachten, pyama zelf onder hun kussen leggen, eigen luier in de prullenbak en zulke kleine dingen.



Dingen waarvan ik merk dat de meeste ouders ze wel willen bijbrengen/meegeven aan hun kinderen.



Er staan 2 klusjes per dag op het schema, dat betekent niet dat ze dit op andere dagen niet hoeven, maar op 1 dag per week kunnen ze er zakgeld mee verdienen.

Als ze hun klusjes netjes doen, krijgen ze per klusje een stuiver.

Aan het eind van de week krijgen ze elk 70 cent voor in hun spaarpot.

Ze beseffen beide al goed dat speelgoedjes en zulks centjes kosten en wijzen graag aan waar ze voor willen sparen.

Ze vragen wekelijks of ze al genoeg centjes hebben.

Maar als ze erg dwars zijn, dan krijgen ze dus geen zakgeld en als ze echt over de schreef gaan dan mogen ze ook zo 5 cent inleveren.



Hier werkt het prima. Een ander mag dit overdreven vinden, of teveel gevraagd van een 2,5 jarige. Maar ik heb er nog geen nadelen van ondervonden eigelijk.

Je moet natuurlijk wel klussen verzinnen die ze ook kunnen uitvoeren.

Dus Aniek moet bijvoorbeeld 2x in de week zelf haar dekbed recht trekken. Dat kan ze sinds een paar maanden. Toen ze dat nog niet kon, hoefde dat natuurlijk ook niet.



Vandaag waren Peter zijn taakjes…

Je pyama na het aankleden onder je kussen leggen en zelf je schoenen aandoen (met klittenband, kan hij goed, maar hij vertikt het)

Hij was echter zo dwars als een konijn en weigerde gewoon.

Prima, maar vandaag heeft hij dus geen 10 cent verdiend en zijn zusje wel.

Dat vond hij niet zo leuk.

Andere dagen zijn ze beide bere trots op hun eigen verdiensten.

Ik zie er dus absoluut heil in. :thumbup:

Cell, vind jou methode echt :thumbup: we hebben het hier ook over gehad nadat we het gelezen hadden en we willen dit misschien ook wel doen hier thuis.