Belgische peuter/kleuterschool...

Ons oudste zoon zit nu op Belgische school daar hij nu bijna 3 jaar is.

Echter… mij valt laatste tijd op dat school echt hard toe is aan opknapbeurt.

Het ruikt zoo erg mufferig daar (oud gebouw) maar vandaag zette ik me zoon voor het raam zodat hij me kon uitzwaaien en viel me op dat het raamkozijn helemaal verrot was en hier en daar zijn de ramen kapot en gewoon afgeplakt met plakband.

Ook hebben ze zo’n ouderwets kachel in ieder klaslokaal staan met wel hek eromheen… maar daar direct ernaast is de kring hoek waar verhalen wordt gelezen enz.





Ik zit dus zwaar te twijfelen om schoolinspectie te inschakelen.

Wat zouden jullie doen?



Zoon van school halen is geen optie omdat andere school te ver weg is.

Ik zou niet gelijk de inspectie inschakelen. Als hij er niet direct schade van ondervind zou ik eerst gewoon de directeur/directrice een brief sturen met je zorgen daar in beschreven.

@Madre wrote:

Ik zou niet gelijk de inspectie inschakelen. Als hij er niet direct schade van ondervind zou ik eerst gewoon de directeur/directrice een brief sturen met je zorgen daar in beschreven.




Sinds hij daar is is hij wel heel erg vaak ziek en hoesterig.

Paar dagen thuis en dan is het weer over en dan weer op school en dan is het weer mis.

Zelf krijg ik het ook vaak benauwd als ik daar ben.



Maar daar tegenover staat wel weer dat hij het heel erg naar zijn zin heeft.



Eerst bespreekbaar maken met directeur… dat is zeker een optie.

Maar… toch twijfel ik… wil niet overkomen als een zeur :S

@Woezel wrote:

@Madre wrote:


Maar… toch twijfel ik… wil niet overkomen als een zeur :S


Hoe denk je dat je zou overkomen als je de inspectie inschakelt? :wink:



Ik zou met de directeur gaan praten om je zorgen te uiten .

via de oudercommissie?

wat vinden andere ouders?

vraag het eens

dan kun je misschien gezamelijk wat doen

Als je directie een te grote stap vindt, kun je ook eerst richting MR of OR (of iets dergelijks, weet niet of dit in België hetzelfde heet).

hoi Woezel, hier een Belgische mama. Mijn oudste dochter wordt 22 jaar, dus ik heb al ff ervaring met school en -gebouwen.

:wink:



Je kan contact opnemen met het oudercomité van de school. Dat is een groepje van ouders, directie en leerkrachten die bespreken wat er aan de orde is. Het onderhoud is daar één item van.



Het hangt er natuurlijk ook van af in welke soort school je kindje zit: vrij onderwijs, gemeentelijk of staatsonderwijs. Afhankelijk daarvan zal een andere soort instantie verantwoordelijk zijn. En dat kan allemaal zijn tijd nodig hebben.

bijv: bij gemeentelijk onderwijs moet de school schriftelijk melden aan de gemeente dat er onderhoudswerken nodig zijn. Die moet het bespreken én goedkeuren op de zittingen van het College van Burgemeester en Schepenen. Dan moet een firma gecontacteerd worden om de werken uit te voeren, dikwijls moeten er eerst verschillende firma’s prijsofferte voorleggen, enz. Dat vraagt veel voorbereidingen, die misschien al volop aan de gang zijn, maar niet zichtbaar voor de ouders.

(ik heb aan de gemeente gewerkt, op de onthaal dienst én ik heb in het oudercomite van onze school gezeten ! - valt het op??? :wink: )



Maar ik zou ook contact opnemen met de directie als ik jou was. Uit je zorgen en vertel ook dat jouw zoontje het er erg fijn heeft. Dat je het beste voor hebt.

Wie weet zijn er oplossingen “in de maak” zoals ik hierboven al schreef.



Belangrijk natuurlijk dat de omstandigheden optimaal zijn. :thumbup:



liefs

Gerda