België overweegt rookverbod ouders thuis

België overweegt rookverbod ouders thuis
Bron: Nu.nl
Uitgegeven: 21 maart 2009 12:45
Laatst gewijzigd: 21 maart 2009 12:44

BRUSSEL - België overweegt een rookverbod in huizen en auto's waar kinderen zijn. Senator Patrik Vankrunkelsven heeft daartoe een wetsvoorstel ingediend, zo heeft hij zaterdag bekendgemaakt.

De politicus van het liberale Open VLD verwerpt kritiek dat het verbod moeilijk te controleren is door de politie.

''Er zijn zoveel verboden die morele verboden zijn, zoals kindermishandeling en verwaarlozing. Dat zijn verplichtingen die we ouders opleggen en waarvoor we niet elke dag binnenvallen om ze te controleren'', verdedigde Vankrunkelsven tegen de Vlaamse omroep VRT.

De ronddwarrelende rook van sigaretten kan opgroeiende kinderen schaden, omdat ze nog in de groei zijn.

Het roken op de werkplek en in restaurants is in België al verboden, net als in Nederland. Deze week is de topman van spoorbedrijf NMBS veroordeeld tot 750 euro boete, omdat hij in zijn werkkamer een sigaretje had opgestoken.
© ANP

Ehm, ja…Tja… :think:

Ik heb hier nog even geen mening over geloof ik… :eh:

Hier een Belgische mama :wink:

snap jouw reactie Madre, want het is voor mij ook heel erg dubbel…

Wij roken (weer :roll: ) allebei, maar niet waar de kids bij zijn…

alleen maar buiten…

maar om het officieel te verbieden om in je eigen huis niet te roken… :think:

dus : ik heb ook nog geen echt uitgesproken mening…

liefs

Gerda

Nou ik wel: wat een onzin! Het moet toch niet erger worden!

(afgezien van het feit dat ik het als nog stommer vind om als ouder in huis te roken, maar een officieel wet daarover gaat mij veel te ver!)

precies wat eisblume zegt…idd is het gewoon DOM als je in huis rookt ook liggen de kinderen in bed…maar ik neem aan dat iedereen slim genoeg moet zijn omdat dit te weten…

alhoewel :think: maar goed…overal maar wetjes voor maken vind ik ook niet goed…

sja…

opzich vind ik het wel goed

als ik bijvoorbeeld kijk naar een stel die ik ken die hebben kinderen en roken dus in huis de kleinste loopt echt 80% van de tijd te hoesten

dus ja… opzich wel voor maar vind dat ouders zelf eigenlijk al beter moeten weten :angel:

Mijn partner rookt,ook in huis.

ik heb er geen problemen mee.

ik vind zo’n wet echt belachelijk hoor.

ga lekker boeven vangen ofzo.

tis idd erg moeilijk te controleren

maar vind wel dat het in huis roken gewoon niet kan

zeker niet waar kinderen bij zijn

overgens hier heeft roken in huis nooit gemogen

het slaat op me keel, word er gewoon benauwd van

en mijn god wat een STANK!

iedereen moet natuurlijk doen wat hij/zij zelf wilt

maar om op het verhaal van de gezondheid van onze kinderen te blijven

laat ze zelf die keuze kunnen maken om sigaretterook in te ademen als ze 18+ zijn ofzo

vind dat je huis een veilige thuishaven moet zijn.

schoonmaak producten en medicatie stoppen we toch ook achter slot en grendel zodat het onze kinderen niet kan schaden?

@poeizie wrote:

schoonmaak producten en medicatie stoppen we toch ook achter slot en grendel zodat het onze kinderen niet kan schaden?

Ja, maar daar hebben we toch ook geen wet voor nodig :wink: :mrgreen:

nee daarom had ik ook geschreven dat het moeilijk te controleren zou zijn maar dat ik het in huis roken niet vond kunnen :wink:

maar misschien willen ze van die steekproef controleurs aan het werkzetten ofzo

schept weer banen en een lichtpuntje in deze krisis :mrgreen:

Ik vind het top…

Je wordt tegenwoordig in de gaten gehouden… als je je kind billenkoek geeft, heb je nog net niet de instanties op de stoep staan… vreemden mogen je aanspreken op je gedrag… als je kind geen goede maaltijd krijgt, te mager is… trekt CB aan de bel… te dik, idem… Je kind blijft tot een bepaalde leeftijd onder controle over hoe t het doet… School idem… te laat komers, wegblijvers… alles wordt gecheckt… dit alles in het belang van het kind… Schoonmaakmiddelen bergen we allemaal op, omdat we niet willen dat ze het inslikken… maar BEWUST roken waar de kids bij zijn, wetende dat meeroken nog dodelijker is dan zelf roken, vind ik pure kindermishandeling… dat hoort voor mij in het rijtje hierboven thuis… En als dan alles TOCH in het belang van het kind staat, vind ik dat niet roken daar absoluut bij hoort…

Owww dit wordt verplaatst hahah naar discussie… :mrgreen:

@eisblume wrote:

Nou ik wel: wat een onzin! Het moet toch niet erger worden!

(afgezien van het feit dat ik het als nog stommer vind om als ouder in huis te roken, maar een officieel wet daarover gaat mij veel te ver!)

Mij ook, nog even en je mag niet eens meer buiten roken! :wall:

er zijn landen waar helemaal niet meer gerookt mag worden hoor

maar dat gaat nu toch niet gebeuren want dan stort de economie helemaal in elkaar

@poeizie wrote:

er zijn landen waar helemaal niet meer gerookt mag worden hoor

maar dat gaat nu toch niet gebeuren want dan stort de economie helemaal in elkaar

niet waar toch? ER is geen enkel land waar je helemaal nergens mag roken.

Ik vind in huis roken ook echt vreselijk dom, je weet dat je er je kinderen schade mee doet! Ik zou opzich niet gaan steigeren als er zo’n verbod komt, misschien zet het mensen aan het denken. Maar het lastige lijkt me om zo’n wet vorm te geven. Want mag je dan nergens in huis meer roken? Of alleen in huizen waar kinderen wonen, en hoe gaat dat dan als je met je kinderen ergens op bezoek bent? Of al je co-ouderschap hebt etc etc. Denk niet dat dit erdoor komt.

nouja het zou wel handig zijn als er helemaal niet in huizen zou worden gerookt… scheelt een boel schilderwerk :mrgreen:

ik weet het nog wel van vroeger toen ik nog thuis woonde

allebei mijn ouders rookte en er werd minimaal 1x per jaar geschilderd beneden… en mijn ouders waren geen kettingrokers ofzo

net als in een auto… echt dat vind ik wel zo ranzig :sick:

en als ik dan ook nog van die volle asbakken erin zie dan ga ik helemaal over me nek

ohhh bij de gedachte komt helemaal die geur in me neus…

serieus word al misselijk bij het idee

ik ben zelf ex stoomlocomotief…maar altijd buiten!

Ik vind het heel erg gesteld dat er over zulke maatregelen word nagedacht.

Ik vind een insteek wel hele erg goed. De reden waarom men zo’n wet bedenken. Ik bedoel elke ouder weet dat roken in bijzijn van een kind slecht is en al helemaal als t wurmpje nog niks kan uiten. Als er dan niemand is die de kinderen beschermen, wat de taak van een ouder is, dan zien zij zich waarschijnlijk geropen om deze taak op zich te nemen. Maar uiteraard ene trieste zaak dat het tot zover moet komen