(belasting)voordelen voor gastouders?

Vraagje aan de gastouders onder jullie:

Mag je bepaalde onkosten aftrekken van de belasting?

Dan denk ik aan een bed, kinderstoel, autostoel, speelgoed, dat soort dingen.

We hebben het nu eindelijk allemaal goed geregeld dat mijn ouders officieel gastouders zijn van Laura, dus ik vroeg me af of er (behalve de kinderopvangtoeslag) nog leuke belastingvoordelen of subsidies te verkrijgen zijn.

(ben geen geldwolf hoor… maar is toch mooi meegenomen als de mogelijkheden er zijn)

de gastouders moeten de inkomsten verantwoorden, maar daar mogen ze gemaakte kosten vanaf trekken.

Dus idd kosten voor bed, kinderstoel, autostoel, speelgoed, maar ook voeding en luiers. Spullen die je meerdere jaren gebruikt, mag je niet in 1 keer aftrekken, maar zou je door een redelijk aantal gebruiksjaren moeten delen.

Er zijn wel sites te vinden waar je informatie kunt vinden over welke kosten je van de inkomsten mag aftrekken. Let op dat je het wel kunt motiveren en onderbouwen met bonnen en nota’s.

Let op dat je als gastouder ook nog de inkomensafhankelijke bijdrage voor ziektekosten moet afdragen aan de fiscus. Deze wordt bij de aangifte inkomstenbelasting berekend. En uiteraard kunnen de inkomsten van invloed zijn op de hoogte van zorg- en huurtoeslag.

groetjes,

hazze

hoi

als gastouder mag je inderdaad dingen aftrekken op site ******* staan daar richtlijnen voor.

je moet wel alle bonnen bewaren ,en aantonen dat spullen voor opvang gebruikt worden.

de inkomensbijdrage ziektekosten is 4,4% van je inkomen na aftrek kosten en inversteringen.

wel oppassen inkomen wordt meegerekend bij huurtoeslag en zorgtoeslag dus dit kan lager uitpakken ook voor grootouders.

succes marit

Edit: link verwijderd door beheer

Ook je gas/water/electriek mag je gedeeltelijk aftrekken!

als iemand link wil hebben mail me dan maar mag hier blijkbaar niet,dacht dat informatief wel mocht. :?

Maar het is de site van een commercieel adviesbureau. informatief zijn zaken als belastingdienst, potbus51 ed!

Allemaal bedankt voor de tips - klinkt erg hoopgevend :thumbup:

Marit ik had de link al gezien voordat die verwijderd werd, dank!

Hoe doen jullie het in de praktijk om al die uitgaven bij te houden?

Van sommige dingen lijkt het me ook moeilijk om aan te tonen dat het kosten zijn die voor het kind gemaakt worden. Een kinderstoel of zo is duidelijk, maar een brood? Moet je dan alle supermarktbonnetjes bewaren, of mag je gewoon een vast bedrag per dag berekenen voor eten, energie ed?

Vaak is het een vast bedrag, maar je kunt ook bonnetjes bewaren natuurlijk (Ik zelf doe dat niet, mijn svader trekt een vast bedrag af)

Via de organisatie waar ik mee werk heb ik mooie documentjes gekregen waarin ik alles mooi kan bijhouden.

mijn ouders bewaren alle bonnen in een apart doosje, begin van het nieuwe jaar doe ik de administratie voor de aangifte inkomstenbelasting. Dan maak ik alle berekeningen in een spreadsheet, valt reuze mee hoor.

Gedurende het jaar geef ik aan mijn ouders per maand overzichten met de opvang uren die we beide ondertekenen. Hierop staat ook het bedrag wat ik aan hen overmaak voor de opvang. Mijn broer doet precies hetzelfde voor hun kindje.

Verder niet zoveel bijzonders eigenlijk… :think:

@~Marion~ wrote:

Maar het is de site van een commercieel adviesbureau. informatief zijn zaken als belastingdienst, potbus51 ed!

deze geeft voor gastouders gratis informatie,die erg handig zijn vandaar,moet zeggen dat ik niet verder als kop gastouders heb gekeken vandaar de vergissing.rest is niet boeiend voor mij als gastouder

er zijn gastouderbureau’s die vast tarief rekenen voor maaltijden en tussendoortjes.dan kun je die hanteren maar nog steeds bonnen bewaren en aangeven wat voor de opvang is gebruikt.

zeker nu er veel controlles gaande zijn voorral de opa en oma opvang wordt momenteel onder de loep genomen.

dus zorg dat je alleen gewerkte uren opgeeft anders kun je bedrogen uit komen,zijn blijkbaar constucties bedacht waar 3 dagen opgegeven worden terwijl er maar 1 dag opgepast wordt.dit gaan ze strenger controleren dus wees gewaarschuwd.