Behangtips?

Ik ga morgen behangen, het is papier behang en ik vraag jullie om tips die er voor zorgen dat het er soepeltjes op gaat en er strak uit ziet!

Alvast bedankt.

goed meten :mrgreen:

lijm goed in laten trekken

ramen niet open doen,ook niet als je klaar bent

en oppassen met aanwrijven

wij hadden 2 weken terug kyano zijn kamer behangen met cars behang en dat beschadigd zo snel!

dus even uitproberen op een klein stukje

succes!!

Met het licht meewerken, dus bij naast de ramen beginnen. Dan zie je de naden tussen de stroken minder als het gedroogd is. Inderdaad lijm goed laten intrekken en de onderkant tot de helft dubbel klappen zonder aan te drukken. Bovenaan beginnen met behangen en de stroken dan langs de muur naar beneden laten vallen, onderkant terugklappen en er een keertje overheen wrijven. Als het goed is, valt de baan dan zo goed recht op z’n plek.

Het is het handigst om het met 2 personen te doen.

Succes ermee trouwens!

en vooral niet direct beginnen wanhopen als het eerst zo strak lijkende behangetje ineens wat bobbels gaat vertonen… de volgende ochtend is het weer weg getrokken (hier was dat tenminste wel zo :wink: ).

mijn tips:

• ramen en deur dicht houden
  • kachel uit
  • behanglijm voor stevig behang nemen (welk behang je ook kiest)
  • niet te zuinig met behanglijm zijn
  • na behangen twee dagen lang alles dicht houden

de muur eerst in de kleur van het behang sausen, zodat je bij trekkende naden geen witte strepen krijgt (ik behang stotend, dus niet over elkaar)

Goed het etiket lezen, sommig behang moet korter intrekken dan ander, laat je het te lang indrogen dan plakt het aan elkaar of slaat door.

Gebruikt een goede behangspatel, strijk vanuit het midden om en om naar de zijkanten weg. Haal evt behanglijmrestjes met een licht vochtige doek voorzichtig weg direct na aanbrengen van elke baan (anders krijg je van die glimmende vlekken op je behang of papierbehang verkleurt op die plaatsen sneller)

@Cell wrote:

de muur eerst in de kleur van het behang sausen, zodat je bij trekkende naden geen witte strepen krijgt (ik behang stotend, dus niet over elkaar)

Uhmm, nooit bij nagedacht, maar wordt dat dan niet enorm vies als het nat wordt door behangplaksel?

nou… ik laat het wel drogen natuurlijk :wink: En nee, dat word dan niet vies.

Zeker bij wat donkerder behang doe ik dat zo.

We hadden hier bijvoorbeeld antraciet behang, dus eerst een emmer op kleur laten mengen van de goedkoopste muurverf en dan na drogen gewoon behangen.

Peet heeft sahara behang op zijn muur en ook daar eerst de betongrijze wanden voorgesausd met saharabeige.

Voor mijn slaapkamer heb ik rietgeel behang, moet ik ook eerst sausen, is nu groen :mrgreen: