Ik ben met Hieke met papiermaché bezig. Nu houden we denk ik ongeveer 3 liter behanglijm over. Hoe voer je dat af? Spoel je dat door de wc? Of door de gootsteen. Of wat? Ik heb er helemaal geen ervaring mee, maar wil ook geen problemen veroorzaken.
Hoe doen jullie dat?
:-*
ik weet het niet zeker (daar heb je lekker wat aan :roll: :mrgreen: )
maar volgens mij laten opdrogen dan kan je het later er zo uit halen en in de vuilnisbak gooien.
ik hoop dat iemand het wel zeker weet
gewoon overgieten in lege melkpakken of zo en dan bij het restafval… het is gewoon wateroplosbare lijm en water.
Zeker niet door het riool spoelen, het blijven vaak toch plakkaten van plakkerig spul en dat gaat aan het riool en aan ander vuil hechten en dan veroorzaak je verstopping.
Hier doen we ook vaak papier mache en ik koop daar tegenwoordig van bison kant en klare lijm voor… zo’n emmer blijft zo een jaar goed in de schuur en we gebruiken het voor van alles… ook voor het bijvullen van de potjes kinderlijm met kwast
Idd, ik wilde zeggen niet weggooien maar grote lege pindakaaspotten vullen en je hoeft de komende jaren geen lijm meer te kopen :lol:
nou, bij mij ging die zelf aanmaak zooi nog wel eens schimmelen :shifty:
Maar met die van bison heb ik geen last. t is een relatief klein emmertje, beetje vierkant, goed afsluitbaar en ik doe er van alles mee.
Knutselen idd, maar ik maak zelf ook schilderijtjes van cadeaupapier en restjes stof en ook daar gaat het in.
Het is ook niet giftig voor de kids en ik heb met mies toen wat van die olvarit fruitpotjes, kleinste maat bewaard en dat zijn onze kinderlijm potjes.
Kwastje van de boekwinkel erbij en kledderen maar.
Erg fijn want hier zit na het knutselen de tafel ook onder en dat was altijd prut met peren als ik dan gewone lijm had gegeven… :oops:
Dit werkt als een tiet 8)
@marloes vip wrote:
Kan je mij geen potje brengen? Jongste heeft een puntje behang los gesjord op onze slaapkamer. :wall:
eerste ochtend dat we in het nieuwe huis hadden geslapen, kom ik de volgende dag op zijn slpkamer en had hij een hele lap behang erafgetrokken. zat er nog geen 2weken op! :evil:
Goede tip van dat emmertje. Dit gaan we namelijk vaker doen, want Hieke vond het helemaal geweldig om te doen! Nu pindakaaspotten en melkpakken verzamelen… volgens mij kan je van die combi heel goed satésaus maken… :mrgreen: :drool:
Zonder de behangerslijm dan toch hoop ik
Wat papier-machéen jullie dan eigenlijk? En plakken jullie dat op een ballon of op kippengaas? (zo deden we dat vroeger op school)
Eh ja, zonder de lijm… :mrgreen:
Ballon (een roze natuurlijk ) en stukken krantenpapier.
Scheuren!!
Plakken
Drogen
En dat laatste is nu nog zo. Dat duurt lang!! Vanmiddag snij ik een luikje in de ballon en doe daardoorheen het vaderdagcadeautje. Een paar sportsokken, hoe origineel. :lol: En dan schilderen we de krantenbal geel, om het zo een tennisbal te laten lijken.
@marloes vip wrote:
Leuk zeg. Leuke foto’s ook.
Voor een volgende keer kan je ook een deel van het poeder aanlengen met water (even meten en wegen) en de rest in het doosje bewaren.
Dat heb ik al gedaan, dit is de helft. Die vrouw bij de bouwmarkt adviseerde me in eenste instantie zelfs om 2 pakjes te kopen. :doh: Die dacht zeker dat ik een praalwagen ging bouwen voor papa ofzo… :naughty: Maar de volgende keer nog minder dus… je kan echt beter bij moeten maken dan met zo’n hoeveelheid blijven zitten.
Indrogen trouwens, dat is denk ik geen optie. Het staat nu 24uur en het is nog even vloeibaar als gisteren. Dus ja dat kan wel, heb je een paar weken? :lol: :lol: :-* Ik vond het overigens niet zo’n gek idee, maar de uitvoering is wat minder… :mrgreen:
@Sis wrote:
Dat heb ik al gedaan, dit is de helft. Die vrouw bij de bouwmarkt adviseerde me in eenste instantie zelfs om 2 pakjes te kopen. :doh: Die dacht zeker dat ik een praalwagen ging bouwen voor papa ofzo… :naughty:
:lol: :lol:
En papa maar zoeken naar z’n sokken

Kan je mij geen potje brengen? Jongste heeft een puntje behang los gesjord op onze slaapkamer. :wall:
Leuk zeg. Leuke foto’s ook.
Voor een volgende keer kan je ook een deel van het poeder aanlengen met water (even meten en wegen) en de rest in het doosje bewaren.