Behang verwijderen, tips gevraagd

We zijn begonnen in het nieuwe appartement met behang afsteken.

De slaapkamer ging makkelijk, alleen op de plekken waar alleen beton zat (dus geen verf) blijft het behang te goed plakken en krijg ik het er bijna niet af…



We hebben behangafbijt gekocht, werkt wel, maar had er meer van verwacht. Je staat je nl nog een ongeluk te krabben (het zit zo goed vast :roll: )



Water met sop al geprobeerd, ook niet echt effectief.



Wie heeft er ervaring met een stoomapparaat, werkt dat?

Ben het na 2 dagen echt al beu, en we moeten nog zoveel :roll: :mrgreen:

hier thuis niet( dat weet je :wink: ) maar bij mijn ouders heb ik niks als goede ervaringen met het stoomapparaat… ff goed erop houden, en meteen je plamuurmes eronder… tis ff krabben, maar lukt wel…



water met sop nog nooit van gehoord, maar probeer eens een sprayflacon met HEET water, goed doorweken, en dan afsteken?

Stoomapparaat idiaal hier ook gebruikt in het vorig huis en ging vanzelf het was er zo af! Succes

Idd stoomapparaat werkt goed, maar een spuitbus heet water werkt ook, wel goed in laten weken en niet bang zijn voor water op de vloer!

Het blijft gewoon een rotklus :roll:

Ja een stoomapparaat gebruiken. Dat is toch echt de tip. Hoe klein het kamertje ook is dat kaal moet. Ik vind dat echt de moeite. Je doet soms over 1 kamer dan net zo lang als een half muurtje zonder stoomapparaat. Daar win je echt tijd mee.



Soms heb je van dat behang dat zo ‘dicht’ zit dat het stoom er lastig doorheen komt. Dan is het handig om met een mes of de punt van je afkrabber even wat strepen te trekken op het behang. Dan kan de stoom intrekken.



En het scheelt al heel veel of je echte behangafstekers gebruikt of plamuurmessen. Want dat laatste doen ook veel mensen maar werkt niet echt super in mijn ogen.

Toen ik nog op de middelbare school zat, hielp ik mijn buurman van toen (schilder van beroep) wel eens met dat soort klusjes (verdiende een paar gulden per uur). Hij had een professioneel stoomapparaat en ik een plantenspuit met een simpel sopje en een plamuurmes.



Raad eens wie er het eerste klaar was?! :mrgreen: En de muur goed kaal zonder beschadigingen!



Wel goed nat spuiten en een poosje laten intrekken :wink:

Stoomapparaat :thumbup:

Kan je ook per dag huren bij Gamma, Karwei en dat soort zaken, kost bijna niks.



‘Vroeger’ deden wij het ook met plantenspuit ja :mrgreen: maar met stoomapparaat gaat het (hier althans) toch écht veeeel sneller!

Stoomapparaat: geweldig :thumbup:



Wel goed ventileren anders krijg je veel vocht in huis.

En handschoenen dragen anders brand je je aan de hete druppels en slang.

Zorg voor een hulpje want het gaat HEEL snel, je hoeft NIET te krabben, alleen met een plamuurmes een beginnetje maken en dan trek je soms een halve baan ineens eraf!

Dank jullie wel, we hebben inderdaad een stoomapparaat gehuurd.

Ben benieuwd, we gaan het zo uitproberen.



De stukken waar op het beton geschilderd is, laten zo los, maar het lijkt wel of het kale beton het behang opgevreten heeft… :roll:

In totaal moeten we 150m2 behang-vrij maken 8)



Ik zal eens foto’s maken.

Heel veel succes :mrgreen:



Nee sorry ik moest hier in mijn nieuwe huisje ook megaveel behang eraf halen, en dan ook van dat irritante ouderwetse behang wat zo vreselijk vast zit op het beton, hele muren eraan. Gelukkig kwam de woningbouw weer langs om de boel netjes te stucen.

Gewoon overheen behangen :oops: :shifty:



(sorry, woon in Frankrijk, is hier heel gewoon)

Stoom apparaat werkt goed hoor! Alleen behang afhalen is echt een rot werk vind ik.

Kijk en daarom zal ik nooit behangen, ik vind het erop zetten vreselijk en eraf halen al helemaal :thumbdown:

Succes :mrgreen:

Voor mij ook nooit behang meer, na een aantal jaar moet je weer gaan vervangen.

Tip van mijn vader: Eerst een stuk goed nat maken met heet zout water. Goed zout maken! Zout houdt het vocht vast ofzo :think: Dan dat pas natgemaakte stuk met de stomer bewerken zoals hiervoor beschreven.



Het werkte wel toen ik het in een grijs verleden eens heb gedaan. En een kilo zout is zo gekocht immers? Probeer het zou ik zo zeggen.

Grappig, van dat zout, zal het eens proberen morgen!!



Al zouden wij niet willen behangen, het oude behang moet er echt eerst af. De laatste laag laat wel hier en daar los. Het is puur het bouwbehang dat niet loslaat :roll:



Ik heb vanaf vanmorgen zitten stomen, stomen en nog eens stomen, kan mijn vingers bijna niet meer bewegen…

Maar, we woonkamer is bijna behang-vrij :stuck_out_tongue:



Nu nog maar 2 slaapkamers en een vrij ruime hal :mrgreen:

Ik hoop dat de rest ook vlotjes gaat. Hier was het boven op de slaapkamers een grote verschrikking om het behang eraf te krijgen. Ik heb gelukkig hulp gehad van mijn zeer geduldige vader die een week lang alleen maar behang afgehaald heeft.

:mrgreen:

:o ow hellup… daar kunnen geen 10 stoomapparaten tegenop lijkt het wel :shifty:

Pff bouwbehang; da’s inderdaad spul dat VAST blijft zitten :hand:

Wij hadden hier gelukkig ‘gewoon’ behang, maar inderdaad: het leek wel of de muren honger hadden :doh:



Enne: wat komt er nu op de muren?? Geloof niet dat jullie ooit voor behang zullen kiezen :wink: