begrafenisverzekering?

We zijn hier thuis een beetje boos.

Mijn schoonvader is ex.test. van zijn zus, die in januari overleden is. Hij is al vanaf januari bezig om de boel uit te zoeken en foetert steeds dat het zo slecht geregeld is.



Voor ons dus aanleiding om te vragen of schoonouders het zaakje wél goed hebben geregeld.



Niet dus :evil:

En gewoon ontzettend niet.



Ze hebben géén begrafenisverzekering, zijn ze nog niet aan toegekomen. Er is genoeg geld voor de uitvaart maar mijn schoonvader heeft alles vast laten zetten, zodat je daar pas aan kan komen als alle notaristoestanden geregeld zijn.



Onze 2e vraag was of ze zich hadden ingeschreven voor een verzorgingshuis oid.

Ook niet :roll:



Het zijn behoorlijk eigenwijze mensen, superintelligent, alles is altijd perfect geregeld maar dit willen ze niet regelen.

En er valt ook niet over te praten.

Leuk he…

En oh ja: schoonvader wordt 93, schoonmoeder 82…

Ze wonen nog zelfstandig in een grote eensgezinswoning en denken dat ze 100 worden ofzo.

Pfffffffff.



Wat moet je hier nou mee he…

een schop onder de bejaarde billen geven :mrgreen: :wink: maar meis , echt het is belachelijk want heeeeeeel veel ouderen steken hun kop in het zand als het gaat over de dood, ik denk dat het ze dan een beetje te dichbij komt ofzo? :think:

Jeetje,geen prettig idee he…

Toch nog maar es rond de tafel dan he…lijkt mij…

Misschien kun je hun proberen duidelijk te maken dat zij waarschijnlijk geen probleem hebben, maar dat zij jullie met hun probleem opzadelen als ze niets regelen.

@Mutti wrote:

Misschien kun je hun proberen duidelijk te maken dat zij waarschijnlijk geen probleem hebben, maar dat zij jullie met hun probleem opzadelen als ze niets regelen.




Ja zou ik inderdaad ook doen. Je moet dit toch kunnen bespreken vind ik, al ligt het bij oudere mensen vaak gevoelig… Succes ermee!

Misschien ben ik nu heel erg dom, maar wat is dan het probleem?



Ze hebben een huis, geld, kunnen nog zelfstandig wonen…



Wanneer je hulpbehoevend wordt kun je toch niet meer in een bejaardenhuis terecht,ookal sta je er ingeschreven, dus dan wordt het automatisch een verpleeghuis. Nou, da’s dan hun zorg, niet die van jullie.



En geld voor die begrafenis, tja, volgens mij zijn daar regelingen voor hoor. Een oom van hub had helemaal geen verzekering, nergens voor, maar hij is toch echt netjes begraven, en het geld komt dan automatisch via de notaris. hij had ook geen testamnet trouwens. En geen vrouw of kinderen. Dus als er gewoon een normale bankrekening is en een huis (zonder al te grote hypotheek dan) dan is er toch niks aan de hand? Of zie ik iets over het hoofd nu??? :oops:

@pluutje wrote:



Wanneer je hulpbehoevend wordt kun je toch niet meer in een bejaardenhuis terecht,ookal sta je er ingeschreven, dus dan wordt het automatisch een verpleeghuis. Nou, da’s dan hun zorg, niet die van jullie.




Als ze zo hulpbehoevend zijn dat ze naar een verpleegtehuis moeten dan kunnen ze zelf meestal niet eens meer wat regelen en worden toch echt de kinderen ingeschakeld om alles te regelen. Dus het is wel degelijk het probleem ook van de kinderen. Er moet een plek in een verzorgingstehuis worden geregeld, die vaak tijdelijk is. Dan moet er een vaste plek gezocht worden in een verzorgingstehuis. Papieren moeten worden uitgezocht, rekeningen betaald, huis moet worden verkocht etc, machtiging moet worden geregeld omdat ze zelf niet meer in staat zijn dingen te regelen. En dit alles wordt dus wel degelijk het probleem van de kinderen en dit gaat heel veel tijd en frustratie kosten.[/quote]

@Mutti wrote:

@pluutje wrote:


Wanneer je hulpbehoevend wordt kun je toch niet meer in een bejaardenhuis terecht,ookal sta je er ingeschreven, dus dan wordt het automatisch een verpleeghuis. Nou, da’s dan hun zorg, niet die van jullie.




Als ze zo hulpbehoevend zijn dat ze naar een verpleegtehuis moeten dan kunnen ze zelf meestal niet eens meer wat regelen en worden toch echt de kinderen ingeschakeld om alles te regelen. Dus het is wel degelijk het probleem ook van de kinderen. Er moet een plek in een verzorgingstehuis worden geregeld, die vaak tijdelijk is. Dan moet er een vaste plek gezocht worden in een verzorgingstehuis. Papieren moeten worden uitgezocht, rekeningen betaald, huis moet worden verkocht etc, machtiging moet worden geregeld omdat ze zelf niet meer in staat zijn dingen te regelen. En dit alles wordt dus wel degelijk het probleem van de kinderen en dit gaat heel veel tijd en frustratie kosten.
[/quote]



Ja natuurlijk, maar dat hou je toch altijd? Je kunt je nu namelijk nog niet inschrijven voor een verpleeghuis. Dus die zorg blijf je altijd houden, of je je nu ergens hebt ingeschreven of niet!

Het gaat niet alleen om de inschrijving van een verpleegtehuis.



Je kunt van te voren al een machtiging afgeven via de notaris dat als één of meerdere personen gemachtigd zijn om ook voor jou te handelen. Bijv. om documenten te mogen ondertekenen, beslissingen te nemen en bankzaken te regelen. En tegelijkertijd breng je ze op de hoogte wat er allemaal loopt en waar de papieren liggen.

Ja, precies, dat begrijp ik.



ik dacht alleen even aan die inschrijving in het verzorgingstehuis en aan de begrafenisverzekering, omdat Lydia die dingen noemde. En van die twee dingen zag ik dus het probleem niet (en nog niet dus).



Neemt niet weg dat het natuurlijk prettig is wanneer alles goed geregeld is. Maar volgens mij zijn er maar heel weinig mensen die dat ook echt keurig hebben gedaan. (hebben we wel eens een topic over gehad volgens mij)

mijn ouders zijn alletwee niet van het regelen en vooruitplannen. Pensioen? was da? uitvaartverzekering, brandverzekering, inboedelverzekering? Geldklopperij!



Ze hebben alletwee aangegeven geld te hebben om de uitvaart van te kunnen betalen, dan vind ik alles goed, eigenlijk.



ik heb zelf natuurlijk ook een slag van die molen meegekregen, maar heb afgelopen maand toch maar een uitvaartverzekering voor mezelf en mijn bloedmooie zoon afgesloten, mede omdat ik dus soms níét geneog geld op mijn rekening heb staan om een mooi afscheid van te kunnen betalen…

Oohhh ze moeten dat zekers gaan doen hoor. Mijn oma was ook niet verzekerd. Mn ouders hebben pas voor haar overlijden het geregeld. Maar als ze dat niet was Tjonge. Echt doen. Dat bespaar je zoveel geld. En rompslomp.



Mijn oma dacht ook even dat ze wel genoeg geld had op haar rekening. Ze praaat er ook nooit over. Maar ozo belangrijk.



Probeer het hun uit te leggen. Wat vervelend meid.,

Het valt hen niet uit te leggen. Echt niet.

Ze zijn oud he, praten niet graag over geld en dat soort dingen.

Ik maak me ook geen zorgen over de financiering, dat komt zeker wel goed, maar het is wel een beetje onhandig.

Eerst zeuren over die oude tante die overleden is, dat dat zoveel werk met zich meebrengt, maar niet willen praten over hun eigen situatie.

En als een van hen overlijdt, dan zal de ander niet meer in dat grote huis willen/kunnen wonen. Dan moet er ook een oplossing komen. Wel zo leuk als er dan alvast iets geregeld is voor een aanleunwoning oid.

@lydia wrote:

Het valt hen niet uit te leggen. Echt niet.

Ze zijn oud he, praten niet graag over geld en dat soort dingen.

Ik maak me ook geen zorgen over de financiering, dat komt zeker wel goed, maar het is wel een beetje onhandig.

Eerst zeuren over die oude tante die overleden is, dat dat zoveel werk met zich meebrengt, maar niet willen praten over hun eigen situatie.

En als een van hen overlijdt, dan zal de ander niet meer in dat grote huis willen/kunnen wonen. Dan moet er ook een oplossing komen. Wel zo leuk als er dan alvast iets geregeld is voor een aanleunwoning oid.




Ja, zelf zeuren en dan niks doen is niet fijn!(lees:dom :mrgreen: )



Voor een aanleunwoning kom je op die leeftijd denk ik nergens meer in aanmerking. Hier in de Randstad tenminste niet, daar ligt de grens meestal op 80.

80 in de randstad :think:

laten ze nog lang gezond blijven leven denk ik dan maar.

De centjes zijn vaak wel het ‘minste probleem’ als het op een begrafenis aankomt. Alle weggetjes die bewandeld moeten worden voor alles geregeld is, dat is veel meer werk dan de betaling alleen.

Die betaling kan overigens ook door de erfgenamen gedaan worden als er een papier van de notaris is. Daarmee naar de bank en hoppa de rekening wordt omgezet naar een ‘erven van’ de rekening van de uitvaart overleggen en dan wordt er echt wel betaald.

Verzorgings en verpleegtehuizen is weer een heel andere koek. Misschien is er daar via de gemeente wat op te vragen? Iets van een lijst waar alle wachttijden ed op staan om ze te laten zien in hoeverre het echt wel een probleem kan worden?

Je mag en kunt altijd hopen dat het niet nodig wordt voor ze maar toch he die wat als

Al vraag ik me ondertussen af wanneer je je tegenwoordig voor zulke dingen moet inschrijven… :think: KDV duurt al een jaartje gemiddeld voor er plek is, basisscholen schijnen net zo ernstig te kunnen zijn, wil ik weten hoe erg het is met bejaarden en verzorgingstehuizen? Moet ik me ook al gaan inschrijven :o

Zie je ik druk op verzenden en herinner me dat het een verklaring van erfrecht heet…zucht en dat terwijl ik er zelf ook midden inzit :oops:

@lydia wrote:

Het valt hen niet uit te leggen. Echt niet.

Ze zijn oud he, praten niet graag over geld en dat soort dingen.

Ik maak me ook geen zorgen over de financiering, dat komt zeker wel goed, maar het is wel een beetje onhandig.

Eerst zeuren over die oude tante die overleden is, dat dat zoveel werk met zich meebrengt, maar niet willen praten over hun eigen situatie.

En als een van hen overlijdt, dan zal de ander niet meer in dat grote huis willen/kunnen wonen. Dan moet er ook een oplossing komen. Wel zo leuk als er dan alvast iets geregeld is voor een aanleunwoning oid.




Ik begrijp het hoor. Mijn oma was precies zo. Maar toch heefd mijn ouders het voor elkaar gekregen. En uitgelegt dat het zozo belangrijk is. Toen hadden mn ouders het voorelkaar.



Meid probeer het toch. Als het gebeurt is straks zitten jullie er mee. Een uitvaart kost wel in de tienduizenden volgens mij. En als je verzekerd is dat vele malen minder. Anders krijgen jullie straks schulden.



En wta Rhiannon al zegt buiten het geld om heb je nog veel meer rompslomp. Maar het is niet fijn dat je ook nog duizenden euro,s moet betalen. In die tijd wil je rouwen en verwerken .En dat doe je zowat niet als je het niet goed geregeld hebt. dan heb je zorgen erbij.

ik ken het ja



de ouders van mijn inmiddels ex vriend de zeiden doodleuk maak je maar geen zorgen dat komt wel goed en anders begraven jullie me maar in een houten kistje in de tuin en ging er verder niet op in :wall:

@charity wrote:

ik ken het ja



de ouders van mijn inmiddels ex vriend de zeiden doodleuk maak je maar geen zorgen dat komt wel goed en anders begraven jullie me maar in een houten kistje in de tuin en ging er verder niet op in :wall:




ja idd. Ze weten niet half wat er allemaal bij komt kijken.



Maar ergens vind ik het ook weer egoistisch. Want wij zorgen er wel voor dat we het goed geregeld hebben. Dat de nabestaanden geen last ervan krijgen. En romslomp. En als je het niet regeld dan denk je niet aan je verdere famillie.