beginnerskookboek voor onhandige man

Ik viel bijna van mijn stoel toen mijn vriend zei dat hij graag beter wil leren koken.

Hij beheerst echt alleen de basis, dus hij kan een ei bakken en rijst of spaghetti maken, met kant en klare saus erbij of van die wereldgerechten uit een pak of zo.

Nu wil hij zijn kookkennis wat uitbreiden, en hij zoekt een boek met lekkere en makkelijke recepten voor beginners.

Wie heeft er een tip?

blueband basis kookboek…

echt super basis… tenminste in mijn opinie… ik kook er nooit uit want ik hoef niet te leren hoe aardappeltjes te koken :mrgreen:

Heb hem nog wel voor je staan ook… :wink:

Deze gaf ik mijn zusje toen ze op zichzelf ging:

Omschrijving Kook ! op eigen benen met Fokke & Sukke

Een unieke leer-nu-koken-formule, speciaal toegesneden op het ouderlijk huis verlatende jongeren.

Dit boek is speciaal voor jou gemaakt. Want of je er nu verlangend naar hebt uitgekeken of dat het noodzaak is, er komt een dag dat je op eigen benen staat. Daarna staat er één ding vast: je moet zelf voor eten zorgen! Als je thuis niet de kunst hebt afgekeken, heb je nu een klein probleem. Afhalen en snacken dan maar? Te duur. Kant-en-klare magnetronmaaltijden? Saai en te duur.

Of zelf aan de slag? Leuk, gezellig (je kunt nog eens iemand uitnodigen) en veel goedkoper. De recepten in dit kookboek zijn simpel, maar beschikken over verborgen krachten. Ze zijn: avontuurlijk, lekker, verleidelijk, gezond, feestelijk en betaalbaar. Je kóókt en dat is geen grap, in een mum van tijd, met een minimum aan ingrediënten en centen.
Recensie

Kookboek voor beginnende kamerbewoners/studenten met een grote variatie aan makkelijk te maken recepten. Na een beknopte lijst van benodigde keukenartikelen en een advies over het bewaren en weggooien van restjes voedsel volgen enkele basiskooktips over groente (tijden voor koken, roerbakken en magnetron van verschillende groentes) en aardappelen. De aantrekkelijke en makkelijk uitvoerbare recepten zijn gesorteerd in hoofdstukken als: 'blut', 'sjans', 'snel', 'slim', 'brak', 'feest' e.d. en zullen jongeren zeker aanspreken. De ingrediënten zijn makkelijk verkrijgbaar en goedkoop. De lay-out is overzichtelijk met veel grote kleurenfoto's, illustraties en cartoons van Fokke en Sukke. Deze zijn ook nadrukkelijk aanwezig op de aantrekkelijke omslagillustratie op de vrij stevige band. Ingrediënten, bereidingstijd en kostprijs p.p. staan bij ieder recept in een apart kader vermeld, met vaak nog een tip of anekdote over een ingrediënt of het recept. Bijzonder aantrekkelijk kookboek voor jongeren. Met register.
W.M. Bruins-Jorna

bron: bruna

Edit beheer: link verwijderd

@Isabel Sofie wrote:

E

die heb ik ook, en het is echt werkelijk waar een heel leuk boek!
veel tips (als je nog niet kan koken) maar ook hele lekkere gerechten die er in staan

Dank voor de tips!

Ik ga van allebei de boeken eens kijken of ik ze ergens kan vinden om erdoorheen te bladeren. Klinkt leuk in elk geval.

Mijn man heeft ook met veel plezier uit het fokke en sukke kookboek leren koken. Een wat dikker kookboek waar zowel alle basis in staat als wat moeilijker gerechten is het margriet kookboek, ik weet alleen niet of die nieuw te verkrijgen is (ik heb hem tweede hands)

Ik wou dat ik een man had die dat riep… :lol:

@Rooike wrote:

De wonderen zijn de wereld nog niet uit… van die van mij had ik het ook echt nooooooit verwacht!

Vandaar ook dat ik het natuurlijk meteen wil stimuleren door een leuk kookboek voor hem te kopen, voordat hij van gedachten verandert.

dat lijkt me een leuk kookboek.

Misschien is een leuk kinder kook boek ook handig om mee te beginnen?

Hub hier verzint alles gewoon uit zijn hoofd. Soms niet te eten, maar vaak is het erg lekker. Hij is meer van de kruiden etc dan ik.

er zijn ook leuke studentenkookboeken, even doorkijken bij de boekhandel.

leuk van hem hoor :thumbup:

@Mejis wrote:

@Rooike wrote:

De wonderen zijn de wereld nog niet uit… van die van mij had ik het ook echt nooooooit verwacht!

Vandaar ook dat ik het natuurlijk meteen wil stimuleren door een leuk kookboek voor hem te kopen, voordat hij van gedachten verandert.

Kan hem ongevraagd altijd een boek onder de boom kado doen hahahaha!

er is ook een kookboek van Jamie Oliver waarmee iedereen snel zou kunnen leren koken: Jamie’s Kookrevolutie

Fokke en Sukke is inderdaad wel een leuk boek.

verder hebben we hier op de plank staan: eenvoudig kookboek voor kamerbewoners (volgens mij hebben we dr zelfs twee van) en kookboek voor mannen.

Favoriet hier is ‘kook ook’, dat is wel een behoorlijk dik boek, staat de basis in, maar ook veel meer.

Heel veel producten staan erin met foto’s en recepten, dus handig om te weten wat je waarmee kunt maken.

Er zijn ook kookcursussen voor beginners. Kijk bijvoorbeeld maar eens op een volksuniversiteit bij jou in de buurt. Er is ook een website van. Succes!

@tijger86 wrote:

Mijn man heeft ook met veel plezier uit het fokke en sukke kookboek leren koken. Een wat dikker kookboek waar zowel alle basis in staat als wat moeilijker gerechten is het margriet kookboek, ik weet alleen niet of die nieuw te verkrijgen is (ik heb hem tweede hands)

Ja, het Margriet kookboek. Ik ben fan. Leuk als je nog niets kunt, maar ook daarna; er staan meer dan 1000 recepten in. Bij ons in de familie is het traditie dat je dit boek krijgt als je op kamers gaat. Het is nog gewoon te krijgen, typ maar in op google.

Het Margriet kookboek behoort tot die boeken die in een huishouden eigelijk onmisbaar zijn. Een paar generaties heeft het al gebruikt en nog steeds voorziet het in een behoefte. Niet in de laatste plaats doordat het steeds weer wordt vernieuwd een aangepast aan de wensen van de moderne consument. Maar de oorspronkelijke formule, een basiskookboek voor iedereen, blijft steeds gehandhaafd. Het Margriet kookboek is het basiskookboek voor ieder huishouden. Dit door de meer dan 1000 eenvoudige, feestelijke, moderne en klassieke recepten. Allen gerangschikt op alfabet, voorzien van een heldere uitleg van de bereidingswijze en met variaties, tips en suggesties.

Ik heb nu ook het AH basiskookboek, erg leuk voor een beginner denk ik. Staan o.a. plaatjes van tussenstappen in en de recepten zijn gerangschikt op hoofdingrediënt… Leuk voor een beginner die net iets meer wil dan pannekoeken bakken :wink: Maar ook ik als ´ervaren´ kok haal er nog regelmatig nieuwe recepten uit.

Ken ook een man die vroeger niet echt kon koken, maar hij heeft het o.a. met behulp van dit boek geleerd. Onlangs zijn we getrakteerd op een dinner uit het boek, heerlijk :drool: (was voor mij de aanleiding om het boek te kopen :shifty: )

Jamie’s Kookrevolutie is ook leuk, begint vaak met 1 basisrecept en geeft daarna wat leuke variaties. Maar de recepten zijn gebaseerd op de Engelse keuken, dus stews, pies, curries etc… Niks mis mee, maar je moet ervan houden :mrgreen:

Ik heb hier het “kookboek voor klunzen”… :slight_smile:

@knipoogje1983 wrote:

@Isabel Sofie wrote:

E

die heb ik ook, en het is echt werkelijk waar een heel leuk boek!
veel tips (als je nog niet kan koken) maar ook hele lekkere gerechten die er in staan

En die heb ik dus ook :mrgreen: En heb er werkelijk waar énorm veel uit gekookt, zeker een aanrader :thumbup: