Naar aanleiding van mijn vorige topic ben ik toch maar even hier komen informeren zodat ik zondag op mn verjaardag met een gerust hart kan beginnen met bijvoeding,
Mijn vragen:
Met wat kan ik beter beginnen?Met een fruithapje of een groentehapje?
Maakt dat verschil?En dan moet ik het toch ongeveer 5 dagen hetzelfde blijven geven toch?
Hoeveel moet ik Jasly geven?1 keer per dag?hoeveel hapjes?
moet het persee tussen de borstvoeding door?En welke tijd is het beste om een hapje te geven?s’ochtends of smiddags of als wij gaan avondeten?
Is het beter om zelf hapjes te maken of om het te kopen in potjes?
iig Bedankt voor jullie anwtoorden alvast, Ik ben zo benieuwd hoe het zal zijn en wil dus goed voorbereid zijn,
Ow ja, moet ze dan ook een slabbertje om?
Bedankt! Groetjes Jeanette :-*
een slabbetje is wel handig… en voro de andere vragen lees ik ff met je mee!! daar zat ik zelf ook net mee!
Bijvoeden voor beginners :mrgreen:
Begin gewoon met een potje voor 4 maanden(of pureer zelf wat [gekookt] fruit of groenten: lepeltje melk erbij om het smeuig te maken[zelfgekookt voedsel heeft vaak wat meer smaak dus het is maar de vraag wat je kindje lekkerder vind-kwa voedingswaarden maakt het niet uit). Goede smaken om te beginnen zijn wortel, appel, peer, pastinaak(van olvarit Bio) en andere zachte smaken. Of je voor fruit of groente kiest is in mijn ogen aan jezelf. De een adviseerd eerst groenten omdat ze dan niet meteen aan de zoete smaak van fruit wennen, een ander adviseerd juist fruit omdat ze daar eerder geneigd zijn om het te eten en dan kun je gemakkelijk op andere soorten fruit en groente overstappen.
Zorg er bij de eerste paar keer voor dat je kind niet al te moe is. Dus misschien is het een idee om het al voor de lunch te geven. :think:
Pak een camera(!!!), zet je kind iig in een kinderstoel, niet half hangend in een wipstoeltje :naughty: , doe hem of haar een grote slab om en trek zelf ook wat gemakkelijk schoon te maken kleding aan. Warm om te beginnen 1-2EL van het potje op en geef een halve theelepel. Kijk hoe het gaat: wil het kindje meer- gewoon geven. Lust hij/zij het niet, volgende keer weer een kans.
Vond hij/zij het wel lekker geef dan 2-3 dagen hetzelfde om te kijken hoehet kindje reageerd. Zie je geen veranderingen waarover je je zorgen kunt maken: dan mag je een nieuw smaakje proberen. Voor de 1e verjaardag is het alleen bijvoeding dus de bv en fv blijven op zich hetzelfde. Je kunt deze ook eens door pap vervangen.
Wil je het a la rapley geven? Dat kan natuurlijk ook :mrgreen: Bescherm in dat geval ook de vloer en de onmiddelbare omgeving of zorg ervoor dat deze makkelijk schoon te maken is. Veel rapleyers zijn met broccoli begonnen omdat het een natuurlijk handvat heeft, maar ook stukjes gare wortel, (zoete) aardappel, appel of peer zijn goed om mee te beginnen. Voor de rest zie boven
@eisblume wrote:
zet je kind iig in een kinderstoel, niet half hangend in een wipstoeltje :naughty: ,
mijn kindje kan nog niet zitten… dan is het toch slecht voor het ruggetje? :oops: of is dit een domme vraag/ opmerking… :oops:
Zet hem/haar dan zo recht mogelijk in de wipstoel. Je hebt gelijk :thumbup: : zo lang ze niet kunnen zitten is het slecht voor hun rug om rechtop te zitten. En kunnen ze het ook gewoon nog niet. Maar het is als het goed is maar voor heel even Enne: liever iets doen wat even slecht voor hun rug is dan kans lopen dat ze stikken, toch?
Overigens mocht je kind ergens in stikken: sla dan 1-2x redelijk hard op de rug. Niet te zachtjes dat helpt namelijk helemaal niks. Maar meestal wurgen ze het er vanzelf wel uit 8)
Begin gewoon met een potje voor 4 maanden(of pureer zelf wat [gekookt] fruit of groenten: lepeltje melk erbij om het smeuig te maken[zelfgekookt voedsel heeft vaak wat meer smaak dus het is maar de vraag wat je kindje lekkerder vind-kwa voedingswaarden maakt het niet uit)
Wat voor melk?Opvolgmelk?Koemelk? of Borstvoedingmelk?
Maar het is dus niet zo dat als ik begin met het fruithapje dat ze groentehapje niet lust?
Ik heb ooit eens gelezen dat groente zachter is voor de darmen dan de fruitzuren dus ik ben bij beide begonen met groente.
Broccoli of wortel heb ik gedaan.
Ik heb gewoon de potjes gebruikt,lekker makkelijk :oops: :mrgreen:
In de wipstoel rechtop idd,slab om en van het lepeltje laten sabbelen,mijn kids snapte het hapen vrij snel maar er zijn kindjes die er moeite mee hebben en zo kan je dus vaak de zelfde hap 4x terug lepelen in het mondje :lol:
Gewoon geduld hebben…en leuk houden.
Geef een paar hapjes geeft ze aan er klaar mee te zijn,huilen,moeilijk doen,gewoo stoppen,niets moet nog ales mag dus gewoon even tutten aan het begin.
Mijn zoon at gelijk vrij goed zo at hij in 2 dagen een 4 maandenpotje groente leeg,dit deed ik idd 4 dagen dan hetzelfde smaakje voor ik iets anders gaf.
De eerste 3 weken alleen de groente erbij…dus ook nog de borst gewoon wat hij wilde en toen ben ik op dezelfde manier met fruit begonnen,peer,ook vrij zacht van smaak.
Hetzelfde verhaal.4 dagen deelfde smaak.
Zo at hij al met een maand of 7,5/8 een hele groente en fruitpot en ging hij vanzelf de bv minder drinken,dit regelen ze vaak prima.
Hij kreeg toen ook al de grotere potjes of zelfgemaakte prutjes.
ik deed er dan wel bv door al was het om de smaak wat herkenbaarder te maken :inlove:
Gewwon je gevoel volgen,niets gedwongen doen,lekker ontspannen,zorg dat het eetmoment een leuk momen is,is ook fijn voor later!
Dat van die fruitzuren kan natuurlijk. Ik ben bij Jasper met pastinaak en wortel begonnen. Maar na een week of 2 heeft hij ook al wat fruit gehad hoor :oops:
In tegenstelling tot de kinderen van SAS heeft Jasper nooit goed van de lepel gegeten. Nog steeds niet overigens :roll: Dus hij kreeg gauw een stukje groenten in z’n handen om zelf te happen…
Hier begonnen met groente , iemand zei me dat fruit lekker zoetig is en ze soms dag geen groente meer willen als ze dat hebben geproeft. Maar of dat waar is geen idee.
Wij gaven 2 daagjes hetzelfde daarna weer wat anders.
Ik zou ook proberen het in de ochtend te geven als je kindje nog goed wakker is.
Hier ben ik ook vrij snel met fruit smorgens begonnen en smiddag;s groente…
ben heel beneiuwd hoe het gaat … en idd zet je kindje zo recht mogelijk mochten ze zich verslikken dan kunnen ze het goed zelfherstellen.
Groetjes
je kunt je kindje ook goed bij je op schoot nemen.
Wiji doen gewoon elke keer wat aanbieden als wij ook gaan eten. Ze eet zo samen met mij wat banaan (gewoon afhappen), appel en peer (zelfde idee, gewoon mee laten eten).
Gepureerd krijgt ze ook, als het niet zo makkelijk zelf te eten is. En op het KDV krijgt ze altijd gepureerd.
Aan het begin maakt het allemaal niet zo uit, het gaat meer om het leren eten. Smaakjes leren, andere structuren enzovoort.
Bedankt voor jullie antwoorden!!!Ik ben al helemaal voorbereid, ik ga vandaag nog een paar dezelfde potjes kopen en ik hoop dat ze het morgen leuk en natuurlijk lekker vind,
2 eetlepels toch?gewoon eetlepels waar een volwassene mee eet? en dan met haar baby lepel voeren toch?
Ik heb gister alweer een site gevonden met recepten voor babyhapjes dus die ga ik over een tijd uitproberen, als ze alles al een keer heeft geproeft dan kan ik toch elke dag wat anders geven?
Hoelang blijven die potjes houdbaar in de koelkast na openen?
en het is nu nog maar een keer per dag bijvoeden toch??
Nou ik ga het wel showen als ik morgen op mn verjaardag dr hapje heb gegeven!
iig bedankt groetjes jeanette :-*