Beginnen met bijvoeden met kma

Ik heb van de ka toestemming om langzaam met bijvoeden te gaan beginnen. Pap om te kijken of Sem dan eindelijk de nacht door kan komen en fruit of groente opbouwen. Hij heeft heel erg snel last van zijn darmen en zit ook snel verstopt, ik moet het dus echt voorzichtig gaan aanpakken, het gaat nu net wat beter en dat wil ik graag zo houden. De ka heeft verder eigenlijk weinig gezegd behalve dat ik met kleine beetjes moet beginnen…



Ik wil eerst gaan beginnen met Nutrix door de fles te doen als hij een paar dagen achter elkaar thuis is en dat langzaam naar de laatste fles gaan verschuiven (die krijgt hij nog om 23.00 uur en komt dan vaak tussen 3 en 5 weer voor een flesje, hij zit dus nog op 6 voedingen van 150 ml en 5 schepjes Neocate voeding).



Hoe kan ik het daarna nou het beste gaan aanpakken met fruit of groenten iemand nog tips?

Dit wil je waarschijnlijk niet horen maar weet je héél zeker dat je dit wil doen meis?

Kerngezonde baby’s kunnen soms al heftig reageren op te vroeg bijvoeden en je hebt al zo veel meegemaakt met Sem.

Ik vind het raar dat de ka dit adviseert nu :oops:

Suus met Mirthe hebben we tot de 6 maanden gewacht.

Ze heeft zoals je weet ook kma maar dan een stuk lichter dan Sem.

Ze heeft er de eerste dagen niet bepaaldt goed op gereageerd.

Had mijn huilbaby weer terug zeg maar :frowning:

Nu zijn we weer rustig aan het opbouwen.



Ik zou als ik jou was nog evn wachten en dan heeeeeel rustig opbouwen.

Pap doe ik hier niet, iig niet uit een fles.

Mirthe is geen makkelijke drinker en als ik het voor haar zwaarder zou maken om wat binnen te krijgen dan krijgt ze dus amper nog wat binnen,

Mischien dat we het straks van een lepeltje doen, maar dat weet ik nog niet.



Ik zou an beginnen met een zachte groente en dan eerst 2 of 3 hapjes en dan opbouwen?

Als hij daarop lekker reageert dan met fruit beginnen, weer een zaccht soort fruit en dan weer rustig obouwen.

Nou ik moet nog even wachten hoor tot hij 6 maanden is. Maar ik ben vast aan het bedenken hoe ik het aan wil gaan pakken (is tenslotte nog maar een week of 2). Aangezien hij veel te weinig weegt (6 kilo) en niet meer gaat drinken terwijl hij veel meer mag drinken, en ook nog steeds de nachten niet doorkomt wil ik heel graag met Nutrix gaan beginnen. Hoe lang zou ik anders nog moeten wachten met bijvoeden? Hij krijgt nu 6 flessen per dag en dus te weinig voedingsstoffen binnen. Ik denk ook wel dat hij nog op zoveel flessen zit omdat de Neocate zo zwaar voorverteerd is en dus ook sneller verteerd is dat hij daarom de nachten niet doorkomt. Geef hem trouwens de afgelopen dagen 200 cc om 23.00 uur maar nog komt hij dan rond 4 uur (vannacht zelfs om 3 en om 6 uur, maar hij heeft vorige week zware buikgriep gehad dus heeft wat in te haen).



De afgelopen maanden waren hartstikke zwaar. Maar de 1,5 jaar daarvoor met Jim heb ik in totaal 2 maanden een hele nacht geslapen. Ik slaap dus eigenlijk al ruim 2 jaar slecht. Sinds Sem er is heb ik de eerste 3-4 maanden een aantal keer per nacht met hem opgezeten dus ik ben echt heel erg toe aan een goede nacht.



(Voordat iedereen met die tips komt, uit logeren is geen optie, van visite gaan alleen al is hij over zijn toeren. Hub komt ook heus wel zijn bed uit, maar ik ben meestal net wat eerder en hij werkt en ik ben thuis dus op die dagen loop ik gewoon. Overdag slapen kan ik dus echt niet, voordat ik eens slaap zijn er meestal 2 uur om en als de kids thuis zijn worden die dan dus net weer wakker…)

Oke dus dan hij heeft niet genoeg aan de melk die hij nu krijgt.

Is dat ook de reden dat hij slecht groeit?

Mirthe is ook geen dikkertje, maar ze groeit wel.



Poeh ik vind het moeilijk, aan de ene kant als Sem geen kma had gehad dan had ik gewoon gezegd hij groeit niet goed meer van de melk alleen ga bijvoeden.

Maar omdat hij zo heftig op veranderingen reageert zou ik weer zeggen wacht nog even.



Ik denk dat in dit geval het het minste kwaad zou kunnen om een fles wat dikker te maken.

Dus inderdaad de nurtix.

akt Sem zijn flessen ook moeilijk?

Anders zou je eens kunnen kijken of hij het van een lepeltje wel lekker neem.

Ik roep maar wat hoor :angel:

Ik snap je volkomen meis, kijk alleen uit met de rijstebloem he, rijst kan verstoppend werken :-*

Hij heeft medicijnen die voor snellere doorstroming naar de darmen zorgen dus hij zal niet gauw verstopt raken denk ik, maar ik wil toch wel met de pap gaan beginnen eigenlijk, gewoon om wat meer voeding binnen te krijgen gewoon steeds een heel klein beetje meer in de fles zeg maar. Dus echt beginnen met een klein theelepeltje door de voeding en dan 2 en zo verder. En als dat goed gaat dan komen de groenten en fruit wel wat mij betreft, dat is natuurlijk in eerste instantie niet echt als volledige voeding bedoeld dus dat zal niet echt aan gaan zetten.

Joh, kun je geen verwijzing krijgen naar een dietist die hier verstand van heeft?



ons zoontje heeft een kma en exceem. vanaf 7 mnd lopen we met hem bij een dietist en dat bevalt prima :thumbup:



hij reageert ook op soorten groenten en fruit, mag veel dingen die allergeen zijn pas op veel latere leeftijd geintroduceerd krijgen dan andere kinderen.



Vragen als:

  • hoe herken je een reactie (is soms accuut maar soms ook later pas)?
  • hoe en wanneer probeer je dingen weer uit waar hij eerst slecht op reageert?
  • waar moet je opletten bij het kopen van producten?
  • krijgt hij wel voldoende voedingsstoffen binnen als je bepaalde producten moet weglaten etc. etc.



    ik ben erg blij met deze begeleiding, we hebben nu 3 afspraken gehad en tussendoor kan ik altijd vragen stellen per e-mail/telefonisch spreekuur.

    kleine inzet, groot plezier.

    het eten moet ook vooral leuk blijven, ook voor jou.



    (dietist gewoon op verwijzing van de huisarts trouwens)



    succes met het introduceren!

o ja, als je met rijstebloem begint: Biobim (verkrijgbaar bij de natuurvoedingswinkel). kijk uit voor toevoegingen zoals vanille aan andere merken, hier kan een kindje sterk allergisch op reageren.

Elisa dank je wel! Ik ga eens overleggen met de ka wat zij handig vindt, via haar of via ha naar een diëtiste (via de ka blijft het allemaal in het zkh en dus voor iedereen makkelijk toegankelijk lijkt me…)



José Sem is wel een makkelijke met flesjes, heeft echt al tig verschillende speentjes gehad en 3 verschillende soorten flessen en nog nooit moeilijk gedaan, dus ik begin heel rustig met de flessen en dan komt het lepeltje wel als ie gewend is aan pap in de fles :-*



Heb trouwens een goede site gevonden waar van alles over allergiën te vinden is en ook over het introduceren van vast voedsel.



http://www.babyallergie.nl/introductie%20schema.htm

@elisaatje wrote:

Joh, kun je geen verwijzing krijgen naar een dietist die hier verstand van heeft?



ons zoontje heeft een kma en exceem. vanaf 7 mnd lopen we met hem bij een dietist en dat bevalt prima :thumbup:



hij reageert ook op soorten groenten en fruit, mag veel dingen die allergeen zijn pas op veel latere leeftijd geintroduceerd krijgen dan andere kinderen.



Vragen als:
  • hoe herken je een reactie (is soms accuut maar soms ook later pas)?
  • hoe en wanneer probeer je dingen weer uit waar hij eerst slecht op reageert?
  • waar moet je opletten bij het kopen van producten?
  • krijgt hij wel voldoende voedingsstoffen binnen als je bepaalde producten moet weglaten etc. etc.



    ik ben erg blij met deze begeleiding, we hebben nu 3 afspraken gehad en tussendoor kan ik altijd vragen stellen per e-mail/telefonisch spreekuur.

    kleine inzet, groot plezier.

    het eten moet ook vooral leuk blijven, ook voor jou.



    (dietist gewoon op verwijzing van de huisarts trouwens)



    succes met het introduceren!




Hier sluit ik mij volledig bij aan. Wij zijn met Britt die ook KMA had, echter pas met 8 maanden op aanraden van ha en dieeetiste begonnen met fruit en groentes.



Ook hier werd de biobim zonder toevoegingen aangeraden.

Ik ga deze keer denk ik ook "voor de dietiste"eens kijken of het toegevoegde waarde heeft.



Ik weet in elk geval nog van toen met Joost : het beste eerst “rustige groentes”, daarna pas fruit. dus worteltjes of zo, en dan 3 dagen achter elkaar hetzelfde smaakje, dan weet je zeker van welke fruit of groente de eventuele reactie komt, ergens op een van die sites stond ook een of ander lijstje, kon je zelf bijhouden wanneer hij dan wát had gegeten en of dat reactie gaf en zo ja welke.





Ik zie er eigenlijk vreselijk tegenop om met pieter te beginnen , Hij ging zo vreslijke over de pin alleen al van die nutrix, Moet de biobim nog kopen, misschien gaat dat idd beter.



Maarreh… ik zou zeggen denk idd over de dietiste ! Alhoewel ik me ook kan voorstellen dat je onderhand geen "deskundige"meer kan zien!



Succes! :thumbup:

Jubbes: ter geruststelling: mijn zoontje (ook kma) ging volledig over de rooie van Nutrix, maar heeft verder nergens op gereageerd! Nu is ieder kindje natuurlijk anders, maar wilde dit je toch even meegeven. Het kan ook nog meevallen :slight_smile: