Begin MMM

Hoi allemaal,

Ik las hier af en toe wel al mee, maar nu voor het eerst mijn verhaal…

Ik heb vorig jaar juni een miskraam gehad na bijna 12 weken zwangerschap. Ik was zwanger na 6 cyclussen, dus redelijk snel!

Helaas is dat dus misgegaan. Nu alweer een jaar verder en nog geen nieuwe zwangerschap… Loop al 2 jaar bij de gyn. ivm bloedverlies en bruinverlies tussendoor… En nu dus echt de MMM in…



Vandaag naar de gyn. geweest voor de uitslagen…



Zaad was goed! Uitstrijkje was goed! Bloedonderzoek was goed!!

Wat een opluchting zeg!



A.s. maandag moet ik om 12.15 weer in het ziekenhuis voor een HSG. Dan gaan ze contrastvloeistof in m’n baarmoeder spuiten om te kijken of alles goed door kan stromen. Die maandag daarop weer naar de gyn. om te bespreken hoe nu verder…



Zij had het ook al over een laparoscopie om eventuele verklevingen / endometriose uit te sluiten, maar ik weet niet of we dat gaan doen. Het is een buikoperatie onder narcose… Daar zitten m.i. toch wat risico’s aan (zei de gyn. ook trouwens). Ik vind het niet zo’n goed idee om een operatie te ondergaan waarvoor geen medische noodzaak is…

Wij vroegen ook al direct; als alles wel goed is verder, kunnen we dan eventueel niet verder met IVF… VOlgens de gyn. kan dat pas als ook eventuele verklevingen uitgesloten zijn… Dan wordt je dus gedwongen tot een operatie waar je niet achter staat???



Ik ben wel bang voor het idee van eventuele endometriose… Ik ga zo even op internet zoeken wat dat precies inhoud…

Wat zijn jullie ervaringen met al het bovenstaande??



Liefs, Irene

Hier een vergelijkbaar traject alleen van tevoren al een beetje meer het vermoeden op verklevingen vanwege een oude operatie.

IUI mocht hier zelfs niet voor de operatie was geweest.

Al met al was dat de beste zet want tijdens de kijkoperatie werd allereerst endometriose uitgesloten en verklevingen werden bevestigt. Niets wees er in eerste instantie op dat alles verkleefd was en dat mijn eileiders dichtzaten aangezien mijn cyclus heel erg goed en stipt was met elke maand 30 dagen precies en een goeie eisprong.

Zonder die operatie waren we er nooit achter gekomen. En voor IVF gaan altijd meerdere trajecten vooraf. Zaadonderzoek minstens 3 maal (met tussenpozen van 3 maanden!) bij ons dus een cyclusonderzoek om te kijken of er een ei sprong, geen HSG omdat de kijkoperatie gelijktijdig is gedaan met de HSG, standaard zaken als uitstrijkje en bloedonderzoeken op HIV, chlamydia etc.

De kijkoperatie zelf is me reuze meegevallen want is gebeurd middels laparoscopie (kijkbuisjes) en na een week was ik alweer aan het werk zonder welke klachten dan ook.

De uitslag was dus helaas minder gunstig want ik zit vol met verklevingen.

Gelijk een doorverwijzing gekregen naar een fertiliteitsafdeling in een ander ziekenhuis waar ook IVF werd gedaan. Daar op de wachtlijst gezet voor IVF die op dat moment ongeveer tussen de 3-5 maanden was. Na 3 maanden konden we gelukkig al starten omdat veel mensen toen met vakantie waren/wilden. Tijdens de eerste IVF behandeling kwamen we erachter dat behalve alle verklevingen mijn eileiders zich ook nog eens vulden met vocht (hydrosalpinx) en dat was toen nog niet echt bekend maar is voor IVF een extra complicatie. Allereerst ivm de punctie en het er evt doorheen moeten prikken met mogelijk infectiegevaar tot gevolg. Dit betekende voor mij telkens een preventieve antibiotica kuur vooraf per infuus. Daarnaast is het een nu wel bekende complicatie ivm de innestelling van het embryo na de terugplaatsing. Het vocht kon in mijn geval in mijn baarmoeder komen en het is dus zoals ze noemen embryo-toxisch waardoor de embryo al afsterft voor het de kans krijgt zich goed in te nestellen. Na 3 pogingen waarvan 2 met terugplaatsing en 1 vroege miskraam dus weer onder het mes gegaan om mijn eileiders te laten afsluiten. Het resultaat zie je hieronder in mijn banner! Een tot op heden complicatieloze doorgaande goeie zwangerschap na de 4e IVF poging!

Een heel verhaal maar misschien helpt het je wat in je besluitvorming mbt wel of geen kijkoperatie ondergaan.

Iedere narcose brengt een risico met zich mee uiteraard, maar het inzicht wat je met een operatie kunt verkrijgen is op geen enkele andere manier te krijgen helaas.

Ik weet trouwens niet of je ondertussen al wat hebt gevonden mbt endometriose.

Het is kort door de bocht dat je baarmoederslijm zich ook buiten de baarmoeder bevind. Daardoor kun je klachten ontwikkelen ivm de bloedingen die je tijdens je menstruatie ook buiten je baarmoeder krijgt. Soms gaat het gepaard met zgn endometriose cystes die vaak dus gevuld zijn met bloed.

Maar let wel, een onregelmatig cyclus zegt niets over wel of niet endo hebben! De enige indicatie die je bij jezelf kunt opmerken is een pijnlijker (wordende) menstruatie. Beginnend meestal met meer krampen en na verloop van een aantal maanden/jaren oplopend tot problemen met pijnlijke darmen, heeeel erg vaak last van je blaas al dan niet gepaard gaand met blaasontsteking, en na verloop van tijd kunnen de meeste vrouwen die endo hebben niet meer zonder pijnstilling de menstruatie doorkomen. De kans dus dat je dit hebt zonder dat je het zelf opmerkt is klein. Als het al zo is dan is het nog in een zeer vroeg stadium en (nog) niet van invloed op vruchtbaarheidsbehandelingen. En hoe cru het ook klinkt…de beste ‘oplossing’ ervoor is zwanger worden :?

Dit zorgt ervoor dat het baarmoederslijm heel erg tot rust komt en evt bestaande plekken buiten je baarmoeder om geen last meer bezorgen en soms zelfs kleiner worden.



Als je er meer over wilt weten uit eerste hand, zoek maar eens op het verhaal van Nicje. Zij heeft endometriose en is bezig met de MMM en IVF.

Hi!

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden!

We zitten al redelijk in de MMM. Alle bloedonderzoeken zijn al gedaan en we hebben nu 2x zaad ingeleverd wat goed was.

Hormonen zijn bij mij ook allemaal goed.

Mijn menstruatie is sinds de miskraam heftiger en ik neem altijd femapirin tegen de pijn. Ik heb meestal 1 dag last van krampen en dan verlies ik ook veel bloed, maar of dit abnormaal is?? Geen idee…

Ik heb wel al een paar keer flink diarree gehad tijdens menstruaties, maar of dat eriets mee te maken heeft?



Ik zit nu vol met twijfels, maar kan niets doen… Eerst maandag afwachten en ik besef dat alleen een kijkoperatie uitsluitsel bied… Maar ik ben wel angstig voor die operatie… Ook al is de HSG maandag goed, dan nog weten we eigenlijk niets… Misschien is het wel goed om daarna even rust in te lassen voordat we verder gaan… Momenteel weet ik het even niet!



Kan het dus zomaar zijn dat ik een jaar tijd zoveel verklevingen zou hebben dat dat nu een zwangerschap tegen houdt??



ps. gefeliciteerd met je voorspoedige zwangerschap!!!

Hi Irene,



of het dan ook automatisch wijst op endo lijkt me haast niet hoor. Het kan ook zijn dat je ‘gewoon’ zware menstruaties hebt en vergeet niet dat menstruatiekrampen ook hun uitwerking zullen hebben op je darmbewegingen wat dus weer diarree kan veroorzaken. Ook dat zal een kijkoperatie uitwijzen (heeeels soms is endo te zien trouwens op een echo maar dan hebben we het al over een wat meer gevorderd stadium) en ik kan me helemaal voorstellen dat je liever geen operatie hebt.

Ik heb er ook nooit naar uitgekeken en heb er desondanks toch al 2 achter de rug in de afgelopen 2 jaar zo ongeveer.

Wat ik wel altijd heel belangrijk heb gevonden en nog steeds vind is dat een gyn heel duidelijk uitleg geeft over de operatie en dat er vooraf een afspraak is met de narcotiseur. Ik vond zelf vooral de narcose het meest enge stukje eraan. Dat opgeven van die controle over jezelf en je lijf.

Maar gelukkig na wat gesprekken en een goeie vertrouwensbasis met mijn gyn die de operatie heeft gedaan, wat ‘regeltjes’ uitgesproken over wat wel en wat niet tijdens de operatie (dingen als co-assistenten dingen laten uitvoeren) was ik wel dusdanig gerust gesteld en ook rustig voor de operatie dat het me best is meegevallen.

En tja na de operatie helpt het ontzettend als er aardige verpleging rondloopt om je te helpen. Ik kwam nogal overstuur uit de operatie zelf en op dat moment kwam de miskraam weer boven en wat dingetjes die ik blijkbaar nog niet helemaal verwerkt had, maar de verpleging in de uitslaapkamer heeft me heel fijn bijgestaan.

Hoe snel verklevingen kunnen groeien/ontstaan zou ik je echt niet kunnen vertellen. De mijne stammen niet alleen van de operatie in 1991 maar vooral ook van de ontstekingen die ik toen had. Alleen een operatie is vaak maar een klein deel van een oorzaak (littekenweefsel onstaat veelal rondom de wond) infecties zijn vaak een groter gebied als het gaat om het ontstaan van verklevingen door wonden die zijn ontstaan.

Je kunt het mss zo zien, bij een operatie wordt er gesneden in je buik en op precies die plek kan dus een verkleving ontstaan, een infectie zit vaak helemaal in je buikholte en kan dus overal waar het zit verklevingen maken.



Dat is oa een reden waarom er al heel snel tijdens een vruchtbaarheidsonderzoek wordt gezocht naar antistoffen tegen Chlamydia. Dit is een ontsteking en kan dus veel verklevingen in je buikholte maken. Net als een minder vaak onderzocht iets; PID (pelvic inflammatory disease= bekken onsteking) iets wat wel eens voor wil komen bij mensen die bv chronische blaasontsteking hebben. Het is ook eigenlijk alleen maar aan te tonen als er op dat moment van bloedprikken een ontsteking zit waardoor er meer witte bloedlichaampjes worden gevonden, niet meer achteraf want tja dat kan dus alleen weer met die kijkoperatie *zucht hoe bedenken ze het toch… :eh: *

Tjee het is weer een heel lang stuk geworden zie ik :o

Ik ga heel erg voor je hopen dat je geen kijkoperatie nodig zult hebben want tja na een HSG zeggen ze dat je toch ietsje meer vruchtbaar bent :wink:

Ik duim dat je ei daarna aan de goeie kant springt en het voor jullie dan een prachtige zwangerschap mag opleveren!!



En bedankt voor je felicitatie!

Ik lees hier ook mee, ook alzijn we nog niet helemaal zo ver. We hebben pas een doorverwijzing naar de afdeling VPG , daar zal verder gezien worden denk ik naar eisprong…lslijmvlies zaad end.



Ikzelf zie er op zicht heel erg naar uit :oops: ms klinkt dat heel stupide, maar ik wil zo graag verder, dat zelfs als ze nu zeggen we gaan zien in je buik ik er open voor sta.

Ik loop ook al maanden met erge pijnklachten in de buik. Nu zegt de gyn dat dat ws komt door de stolse die in de eierstok/eileider zit.



Dus alles enebeetje onduidleijk nog…



Irene , ik kan me zo indenken dat jij er tegen op ziet, de angst voor opereren zonder echt een oorzaak ofzo…

ik hoop dat je duidleijkheidkrijgt schrijf alle vragen en onduidelijkheden op, dan kan de gyn het lezen en ook hoogte krijgen van wat jou dwarzti en bezighoudt…



heel veel succes en sterkte, en ik blijf even meelezen, hopelijk mag ik e snel volgen,



liefs bianca… :-* :-*

@ Rhiannon; ik probeer het ook steeds tegen mezelf te zeggen dat het ook niets hoeft te zijn en dat we elke maand gewoon pech hebben… Ik ben er alleen niet goed in… en maak mezelf een beetje gek…



Ze hebben ook al gekeken of ik ooit chlamydia heb gehad en dat bleek niet zo te zijn. Ik kan me goed voorstellen dat je overstuur was na die operatie en dat alles weer naar boven kwam… Daar ben ik ook bang voor… Ik denk nu toch echt dat ik die operatie niet wil, maar we wachten eerst de HSG af…



Vandaag is de HSG niet doorgegaan, ik had nl. het vermoeden dat ik m’n eisprong al heb gehad dit weekend, maar ik weet het niet zeker. In het ziekenhuis willen het risico niet nemen, ik ook niet, dus uitgesteld. Als ik weer ongesteld ben moet ik meteen bellen voor een nieuwe HSG…



Bedankt weer voor je reactie, ik heb er veel aan!!! xxx



@ Bianca: Hi meis, lief dat je hier ook reageert! Ik snap wel dat je ernaar uitkijkt hoor! Het kan je ook veel antwoorden brengen! Bovendien heb je lichamelijk veel pijn en dat is iets wat ik niet heb, heel af en toe, maar in ieder geval niet zo erg… Wanneer is je eerste afspraak?

Liefs, Irene

Kan me voorstellen dat het zo dubbel voelt hoor. Aan de ene kant voel je je gezond en waarom opereren, aan de andere kant wil je verder, dingen uitsluiten etc. Kan je dan ook alleen maar aanraden je gevoel te blijven volgen hoor! JIJ bent degene die het moet ‘ondergaan’ en die evt onder het mes zou gaan etc dus ook JIJ bent degene die de grenzen aangeeft!

Patient is in mijn ogen koning of in deze koningin :wink:

En weet je je gevoel geeft je ook vanzelf aan wanneer je toe bent aan bepaalde stappen in de medische molen. Je bent feitelijk je grenzen aan het verleggen en echt waar dat gebeurd niet overnacht daar gaat echt wat tijd overheen en het is minstens zo belangrijk om jezelf die tijd te gunnen. Fijn dat je iig wat aan onze reacties hebt, heb zelf ook gemerkt en merk nog steeds dat ervaringen delen, vragen van ‘ervaringsdeskundigen’ van het forum beantwoord te krijgen en medelotgenoten zoveel kunnen helpen. Die gyns kunnen heel erg aardig zijn en goed in hun ‘werk’ maar het blijven artsen he…ondanks een goeie vertrouwensband met de mijne die ik had scheelde het enorm dat ik ook hier mijn hart kon luchten.



Op naar je volgende menstruatie meid en dan is het of feest vanwege een mooie plus op een test of die HSG zodat je weer een stapje verder bent!



Bianca ik had ergens wat gelezen bij je eigen draadje over dat stolsel! Jeetje zeg dat moet jou weer overkomen zeg! :? Hopelijk is het tijdens het volgende onderzoek verdwenen en ben je daar iig weer vanaf!! Ik houd je draadje in de gaten!!

woij mogen eindelijk in sept naar afd vpg dan wordt er onderzoeken gestart als gaat om zaad slijm ovulatie menstruatie ed :dance:

Jippiejoepie!!! :mrgreen: :thumbup:

Ik hoop voor je dat het snel september is!

Ik hoop ook dat het snel september is Bianca :thumbup:

Even een berichtje van mij over de HSG:



Ik was gisteren echt heel erg zenuwachtig… Misselijk, koude handen, trillerig… Ik was echt heel erg bang voor de pijn. En dat was niet voor niks helaas… ook kwamen de herinneringen van vorig jaar weer naar boven…



Mijn gyneacoloog was zoals altijd heel aardig, ook de assistent was heel lief. Als eerst werd het speculum ingebracht. Daar ben ik nu wel aangewend en dat deed ook geen pijn. Vervolgens werd het slangetje ingebracht… En dat was echt heel pijnlijk (zacht uitgedrukt…). Gelukkig stond André naast me en kon ik zijn hand fijn knijpen. (sorry schat :oops:)



Vervolgens werd de radioloog erbij geroepen en werd de contractvloeistof erin gespoten… Wat deed dat pijn zeg!! Echt heel erg… Mijn gyneacoloog had van te voren gezegd dat het vergelijkbaar is met een heftige menstruatie… Nou, ik heb (gelukkig) nog zo’n pijnlijke menstruatie gehad!! Wat een helse pijnen zeg… Niet normaal, ik heb aardig liggen vloeken daar…



Gelukkig werd de röntgen foto snel genomen en kon het slangetje er weer uit. De pijn zakte ook snel weg daarna.



Op de foto konden we zien dat de vloeistof helemaal goed doorliep! Geen verstoppingen of afwijkingen in m’n eileiders!! Verder konden we ook geen rare dingen zien! Dit is echt goed nieuws! We zijn weer een stapje dichter bij onze kinderwens!



Ik heb nu wat pijn in m’n linkerarm en wat menstruatie-achtige krampen in m’n buik. Maar het gaat goed gelukkig!



Maandag 18 september moeten we weer terug naar de gyneacoloog en dan gaan we bespreken wat de volgens stap zal zijn. Tot die tijd even geen geklooi aan mijn lijf: HEERLIJK!!! En natuurlijk nog op vakantie!!!



Verder internet afgestruind over endo: op een site kwam ik een stuk of twintig symptonen tegen waarvan ik er 17 (!) heb…

Afwachten maar…



Weet iemand dit: zou de HSG zo pijnlijk zijn geweest omdat er misschien toch een eileider verstopt was die nu doorgespoten is?



En wat voor mogelijkheden zijn er nog (bij evt. verklevingen) behalve een kijkoperatie en IVF??





Liefs, Irene

xx

hey lieverd blij te lezen dat andré mee was voor je, t was ook niet niks natuurlijk, ik heb intussen zoals je ms weet de kijkoperatie gehad met spoed toen, de hsg hebben zenog genoemd voor een evt latere termijn ,



gelukkig heb je dit gehad meid jje zag er al zo tegen op he?



nou kus van mij :-*

Hi Irene



wil ook even reageren op je, fijn dat je de HSG hebt gehad en dat de uitkomst zo positief was. Wat endo betreft, bij mij is dat ook geconstateerd na een laparoscopie. even in het kort mijn story, na 16 jaar de pil (die ik gestart was op mijn 14e omdat ik destijds 1 x in de 8 weken ongesteld werd en bijna kapot ging van de pijn en bloedingen voor 10 dagen achter elkaar en toen laparoscopie en of endometriose nog niet echt bekend was…) en een fix aantal jaren zwaar ondergewicht door anorexia, leek het me handig bijtijds te stoppen omdat ik het gevoel had dat het niet allemaal vanzelf zou gaan.

1 jaar geen ongesteldheid, toen een jaar proberen met chlomid, maar bijna nooit eisprong (we woonden toen in China dus ook niet de beste hulp aanwezig + ook niet top van onze agenda…), zaad was goed, dus leek aan mij te liggen. toen verhuisden we naar Indonesie en wilden we er iets gerichter aan gaan werken (en de hulp en zorg is hier ook beter en in samenwerking met singapore waar het top) is, en na een paar geholpen cycli al vrij snel laparoscopie en herhaling zaad onderzoek. Uitkomst zaad: niet snel en goed genoeg ( :o :o :o , en dat was niet ‘opeens’, dus slechte testen eerder gehad) en ik dus lichte vorm van endometriose. Daarvoor ben ik toe behandeld met hormonen, omdat het op mijn blaas zat en laseren (wat ze kunnen doen tijdens de laparoscopie) te gevaarlijk zou zijn en tot plasproblemen zou kunnen leiden.

Toen ik die diagnose kreeg ben ik ook uitgebreid gaan zoeken op internet en ik werd er nogal depressief van, ondanks dat het wel verklaarde waarom ik ooit aan de pil ging en dat ik er nooit last van had toen ik aan de pil was (als je lichte vorm hebt verdwijnt het door de pil door lage dosis hormonen) en dat klachten terug kwamen door chlomid gebruik, maakte het me heel onzeker en voelde ik me enorm ‘onvruchtbaar’.

Maar meeste artsen zeggen dat lichte vorm waarschijnlijk nauwelijks invloed (hoeft) te hebben op zwangerschap en dat met IUI en IVF zwangerschap geen issue hoeft te zijn. MAAK je dus geen zorgen en lees niet te veel, want dan wordt je niet blij!

Geniet lekker nu van je vakantie en zie wat er komen gaat, hopenlijk is dit het enige van de MMM wat je mee hoeft te maken, en anders kun je hier altijd tercht voor meer info uit de wondere wereld van de MMM



Succes!



Corine

Hoi Irene,



Bij mij deed de HSG ook erg veel pijn maar ik heb geen endometriose of verstoppingen o.i.d. Dat hoeft er dus niets mee te maken te hebben.



Heel veel succes!



Liefs Moirah

Hi Bianca,

Ik had het idd gelezen; wat een verhaal zeg! Ik las ook bij ons andere topic dat je best weer veel pijn hebt… Ik vind dat echt zo erg voor je…

Dikke knuf van mij! En we komen er wel hè!



@Corine: bedankt voor je reactie! Wat een verhaal ook van jou zeg! Hoever zit jij nu in de MMM of vind je het vervelend dat ik dat vraag?

Ik voel me soms ook ontzettend onvruchtbaar en falen, maar gelukkig zijn mijn goede dagen meer aanwezig!!



@Moirah: ook bedankt voor jouw reactie natuurlijk! Fijn om te horen dat er bij jou niets van dat aan de hand is! Dat geeft de burger moed!



Ik heb helaas nog veel bloedverlies en pijn in mijn rug en buik… Ik had wel gelezen dat dit soms wel even kan duren… ik hoop dat het snel overgaat want volgens mij komen mijn vruchtbare dagen eraan…



Liefs, Irene

ja meid enige dagen kan het duren de pijnklachten en bloedverlies echter als je denkt dat niet betert, wel even aan de bel trekken he? meestal krijg je wel een nazorg folder mee…



denk goed om jezelf meid…



ik kirjg as donderdag geen hsg maar een hysteroscopie…bm onderzoek…



liefs vna mij , en ik houdt je in de gaten hoor :wink: :-* :-*

hi irene

ik heb net ivf poging 1 achter de rug die helaas in een vroege miskraam is gesneuveld. erg K*T maar ben al weer bezig mezelf op te laden voor de volgende ronde :?

@Bianca: Ik hou jou ook in gate hoor!! :-



@Corine: hè meis wat vervelend zeg… Ik weet helaas hoe het is… Ik wens je heel veel sterkt en succes! En luister goed naar je lichaam hoor! :-