begeleiding bij bv

Hoi meiden,

Ik heb even een soort van vraag.

Ik wil namelijk héél graag weer gaan proberen om bv te geven als dit kindje geboren is, maar bij Jesse was het echt één en al gedonder, heb er nooit echt van kunnen genieten en heb het ook maar 8 weken vol kunnen houden, toen was het ook ‘op’.



Ik wil er echt alles aan doen om het nu langer vol te houden, maar ik wil wel dat het me (ws na een paar weken oefenen) makkelijk afgaat, en wil dus ook verzekerd zijn van goede begeleiding.

Mocht ik een paar dagen in het ziekenhuis verblijven, dan kan ik het wel schudden met die begeleiding, en de kraamzorg zou me een eind op weg kunnen helpen, maar zij gaat na een week al weer weg.

Ik wil iemand die kijkt naar de situatie van mijn kindje, en dat van mij en gezinsomstandigheden, iemand die verder gaat dan de algemene tips.

Misschien een lactatiekundige? Kan ik van te voren al zeker stellen dat zij komt? En weten jullie een goed, recent boek over bv?

Er zijn borstvoedingscursussen die ook na de bevalling doorgaan.



Sommige ziekenhuizen hebben zelf een lactatiekundige in dienst.



Mijn kraamverzorgster gaf aan dat ik op grond van het geven van borstvoeding, meer uren aan kon vragen.



En laat je lekker online begeleiden met al je vragen, hier bijvoorbeeld.



Ik had een wat ouder boek over borstvoeding en het boek Eten voor de kleintjes van Stefan Kleintjes (een deel van het boek gaat over borstvoeding) en ik moet zeggen dat de boeken samen, met de info van internet al heel goed hielpen.



Hoop voor je dat je er dit keer wel van kan genieten joh!

@Misty wrote:

Mocht ik een paar dagen in het ziekenhuis verblijven, dan kan ik het wel schudden met die begeleiding,
Je kunt ook begeleiding van buitenaf ‘op bezoek’ laten komen :wink:
en de kraamzorg zou me een eind op weg kunnen helpen, maar zij gaat na een week al weer weg.
Ik wil iemand die kijkt naar de situatie van mijn kindje, en dat van mij en gezinsomstandigheden, iemand die verder gaat dan de algemene tips.
Misschien een lactatiekundige? Kan ik van te voren al zeker stellen dat zij komt?
Ik zou, als ik jou was, contact leggen met een contactpersoon van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of LLL in jouw buurt. Zij geven cursussen tijdens de zwangerschap, kunnen telefonisch hulp bieden en je doorverwijzen naar een lactatiekundige.
En weten jullie een goed, recent boek over bv?
Ik heb het boek van LLL (Handboek Borstvoeding heet het, ofzo) en Eten voor de Kleintjes. Pluis daarnaast http://www.borstvoeding.com uit en je bent een wandelende encyclopedie :mrgreen:

Hoi Misty,



Een goede begeleiding bij bv is het A en O heb ik zelf ervaren!



Ik wilde heel graag bv geven en zelfs de geheel onverwachte vroeggeboorte (week 34 + 5) en eveneens onverwachte open zacht gehemelte, waren voor mij geen reden deze wens op te geven!

In het ziekenhuis waar ons zoontje geboren is, hadden ze helaas weinig ervaring met zowel prematuurtjes (alhoewel dat bij hem meeviel, met z’n 2.640gr 8) ) als met schisisbaby’s. Als ik zo graag bv wou geven, moest ik maar beginnen met afkolven en dan zouden ‘we wel zien’.



Gelukkig werden we na 2 dagen overgeplaatst naar een ziekenhuis, waar ze niet alleen ervaring met prematuurtjes en schisisbaby’s hadden, maar ook een zeer pro-bvpersoneel hadden en zelfs een eigen lactatiekundige. Het is alleen dankzij hun fantastische hulp, dat ik een start heb kunnen maken met bv, om het vervolgens 10,5 maand :dance: te hebben kunnen volhouden (weliswaar met een hoop toeters en bellen, maar toch)!



Pas achteraf heb ik beseft hoeveel geluk ik heb gehad met zo’n goede begeleiding, want meestal krijgen ouders van een baby met open (zacht) gehemelte te horen dat ze geen bv kunnen geven en that’s it… :frowning:



Als je onzeker bent - wat logisch is met jouw voorgeschiedenis! - zou ik dus zeker de hulp inroepen van een (goede) lactatiekundige! Maar het belangrijkste is, dat je vasthoudt aan wat jìj wilt en waar jìj je goed bij voelt! Ongeacht wat anderen daar van vinden.



Mijn zus dronk eerst niet goed aan de borst, een zuster wilde m’n moeder al laten stoppen met bv. Toen kwam de hoofdzuster; bleek m’n zus nooit goed te zijn aangelegd…



Bij een neef van me bleek het ook niet lekker te zijn gaan, totdat iemand (zuster?) op het idee kwam hem eens ‘op z’n kop’ aan te leggen…



Hoop dat je iets aan m’n verhaal hebt!

Misty, het gaat lukken deze keer!



Mijn tip: Voed op verzoek en niet op schema.



Doe wat je gevoel je ingeeft en wat je baby vraagt!