bedritueeltje

Hoi,



In het kader van meer regelmaat en structuur, en beter leren slapen, wil ik graag een klein ritueeltje hebben als ik de jongens naar bed breng. Ik heb alleen niet echt een idee wat daarvoor bruikbaar is bij babies van een maand of 3. En het moet toepasbaar zijn voor 2. Ik leg er één in bed, en vervolgens ga ik de tweede beneden halen en die gaat dan naar bed. Dus ik denk dat het wel het leukste is als beiden 1 op 1 een ritueeltje hebben (mag dus best hetzelfde zijn, maar ik bedoel dus even aandacht voor hem alleen).



Wat hebben jullie voor ritueel? Wie heeft er een leuk idee?

je kan gewoon verhaaltje voorlezen dan horen ze je stem en worden ze rustig.



in bad voor slapen gaan.



liedje zingen of neurien.

Al heel vroeg deden wij het volgende:



Samen gordijnen dicht maken

Pyjama en slaapzak aan

Bedje in

Liedje zingen

Muziekje aan

Lampje uit



Later kwam daar nog een boekje lezen bij en nu zit daar nog tanden poetsen voor.

hier is het verschonen en pyamaatje aan, nog een fles bij mama in bed, dan een schone luier als het nodig is, inbakeren op de arm nog even luisteren naar het muziekdoosje aan de wand,een knuffel, dan lekker instoppen, en slaapt binnen 5 minuten meestal, soms nog 1 x terug voor een speentje, maar das zelden

Hier is het: eten en dan nog even spelen daarna krijgen ze drinken van ons en zeggen wij: na het drinken gaan we… en dan is het in koor SLAPEN.

Daarna pak ik de jongste en gaan wij naar boven toe en oudste mag nog heel even tv kijken.

Jongste: samen gordijnen dicht doen. speciale lampje aan om te gaan slapen. In bed leggen en zijn dekens goed leggen en geef ik hem zijn knuffel en zeg ik: hier is je eendje en nu gaan we?? SLAPEN klinkt het dan weer en dan krijg ik nog een knuffel en kusje en dan bij de deur zeg ik nog een keer. hou van je moppie en zwaai ik nog even en dan is het stil.



Daarna roep ik de oudste en die komt dan naar boven toe en gaat hij zelf zijn gordijnen dichtdoen terwijl ik zijn lampje aandoe en dan gaat hij zijn bedje in klimmen (hoogslaper) en ik ga dan even op kistje staan bij zijn hoofdeinde en dan praten we nog heel even kort over de dag hoe het was op school enz enz en daarna geef ik hem zijn aapje en doet hij zelf zijn licht uit (wel wacht hij nog even tot ik bij de deur ben) en dan zeg ik bij de deur: slaap lekker moppie hou van je tot morgen.

Krijg hetzelfde terug en kan ik de deur dicht doen.



Weet niet of je hier wat aan hebt maar hier werkt het super.

Hier is het niet iedere dag hetzelfde, maar ik heb niet het idee dat het voor onze zoon iets uitmaakt.



Meestal:



wassen en pyama aan (+ slaapzak)

eten

nog even knuffelen en spelen enzo met papa of mama (of allebei)

dan naar boven

in bed leggen en ik doe de gordijnen dicht (of hubbie)

slaap kindje slaap zingen en een eigen gemaakte versie daarvan. Dan nog een liedje als hij nog redelijk wakker is, maar meestal zijn de ogen al bijna dicht.

dan muziekje nog aan en mama of papa gaat naar beneden.



Waarom breng jij ze eigenlijk niet tegelijk naar bed? Of wil je voor allebei een apart ritueel?

Al van kleins af aan hebben wij voor de meiden hetzelfde slaapritueel. (met hier en daar wat wijzigigen toen ze ouder werden en bijv. de slaapfles eraf ging en het tandenpoetsen erbij kwam) Hier brengen wij de meiden altijd met z’n tweeen naar bed.



naar boven

tandenpoetsen

Bo op het potje of de wc/Nikkie alvast omkleden naar pyama + slaapzak

Kus geven op Nikkie d’r kamer, Bo naar d’r eigen kamer en daar krijgt ze haar pyama aan.

verhaaltje voorlezen

samen gordijnen dichtdoen, terwijl we zeggen: "Dag allemaal, ik ga lekker slapen.’’

In bed leggen, bij Bo praten we nog even de dag door, liedje zingen. Ze hebben ieder hun ‘‘eigen’’ liedje, al kiest Bo tegenwoordig vaak zelf welk liedje ze graag wil zingen.

Welterusten wensen, bij de deur nog even zwaaien en handkus, deur dicht. door de gesloten deur wensen we nogmaals welterusten (of tot morgen of slaap lekker oid)



Vooral Nikkie is erg gevoelig voor het volledige ritueel, als je iets overslaat, dan gaat ze echt niet slapen. Oma vergat vorige week het liedje te zingen toen ze daar logeerde. Oma kon mooi terug om alsnog te zingen :mrgreen:



Volgens mij maakt het niets uit welk ritueel je kiest, als het er maar 1 is waar jij en je kind zich prettig bij voelen. Ik zing heel graag voor de kinderen (en inmiddels mijn man ook), dus vandaar dat dit in ons ritueel zit. Ook voorlezen vinden wij heel fijn om te doen, dus ook dat hoort erbij, al vanaf dat Bo 3 maanden ofzo is.

met 3 maanden hadden wij hier nog geen ritueel hoor. Wel probeerde ik er voor te zorgen dat er zo weinig mogelijk gehaffeld werd, dus gewoon rustig verkleden, verschonen, eventueel een washandje over de kritische plekken, slaapzakje aan, bedje in, kus erbij, muziekje aan en truste, deur dicht en weg. Dit werpt zijn vruchten af op wat oudere leeftijd.

Nu is het inmiddels naar boven, in de douche, tandenpoetsen, pyjama aan, knuffelen, lamp een kus(ja ik weet het het klinkt gek, maar goed dat wil ie zo) in bed ‘ploffen’ (schaterlach tot gevolg) ‘haaltje lese’ , figuurtjes in het verhaaltje welteruste zeggen, dikke kus, truste licht uit en tot morgen!!



Kort maar krachtig, met bad en al ben ik amper 20 minuten kwijt!

Al vanaf dat Lotte 3 maanden is, is het bij ons:

badje, flesje, nog even bij papa/ mama knuffelen, bedje in, verhaaltje lezen in bed met speen en knuff, “weltrusten lieffie, mooie dromen dromen” en papa/mama kunnen weg. Nikki gaat hier nu gewoon in mee. het enige dat nu veranderd is, is dat we een projector met muziek hebben gekregen voor de geboorte van Nikki en die gaat nu ook elke avond aan, vinden ze allebei :thumbup:



:inlove:



Bij ons werkt het goed, het hebben van een avondritueel (zeker bij Lotte indertijd!). Het is hier al eerder gezegd: kies je eigen ritueeltje en kijk wat werkt voor je kleine (en geniet van het ritueeltje, hier is het echt het moment voor papa of mama en de meiden :smiley: )

Wij hebben ook bijna altijd hetzelfde ritueel 's avonds



Lekker kletsen op de commode…

Schone luier…

Pyama aan…

Slaapzak aan…

Flesje…Boertje etc.

Haar in bedje leggen…

Liedje zingen…

Licht uit…

En slapen maar…

Middagdut:



pyjama en slaapzak aan

vasthouden door papa of mama

drie liedjes zingen en met 'm wiebelen (hij schurkt dan duimend helemaal tegen ons aan)

lekker slapen Kevin, tot straks



Avondslaap:

eten

Sesamstraat

bad

pyjama en slaapzak aan

boekje lezen

lekker slapen Kevin, tot morgen, mama en papa houden van je

hier krijgt floris rond 8 a 9 uur de laatste fles…

daarna het beroemde boertje en even spelen met papa en mama.

zodra hij moe word gaat hij naar boven.

kleren uit op de comode en even knuffelen en praten met mama.

mama stopt hem in de slaapzak en doet het dekentje over.dan begint hij al te lachen

en zeg dan zachtjes hoeveel ik van hem hou en dat mama de wacht houd,(vraag me niet waarom ik dat zeg,maar ik doe het bij elke slaapbeurt van hem)dan overlaad ik hem met kusjes op zijn gezichtje overal en zeg nogmaals hoeveel ik van hem hou en doe dan het licht uit.



zodra ik de kamer uit ben is meneer al in dromenland. :inlove: