De matrasbeschermer is voor ónder je matras voor zover ik het begrepen heb
Eronder?? Ik ga wel even Googelen :think:. Je ligt toch óp je matras? :mrgreen:
Ik ga maar even een poepluier verschonen hier, want ik ruik een heel indringende geur en ik zie een heel vies bruin randje aan haar romper :mrgreen: :sick:.
Ik heb van alledrie de kraamverzorgsters die ik heb gehad ook te horen gekregen dat een zeiltje dus niet mag. Net als zo’n stootrand langs de zijkanten van het ledikant. Overigens is nederland hierin het enige land (of iig 1 van de weinigen). Zo zie je maar dat adviezen zeer uiteenlopen en je af en toe niet meer weet waar je aantoe bent . Ik heb gewoon altijd gedaan wat voor mij goed voelde en mijn eigen intuïtie gevolgd.
Enneh kruiken…die heb ik nooit gebruikt :oops: :roll:. Mijn kindjes hebben het niet nodig gehad. Ze kregen het er alleen maar warmer (lees te warm) van. Hooguit heb ik een electrische kruik gebruikt. Die legde ik in het ledikant en zodra het bedje warm was, kruik eruit…baby erin . Ik heb ze de eerste weken wel met een mutsje op laten slapen, zodat ze de warmte die ze hadden niet te snel kwijtraakten.
Maar goed, dat gaat niet meer over het opmaken van een ledikant.
Ik heb van alledrie de kraamverzorgsters die ik heb gehad ook te horen gekregen dat een zeiltje dus niet mag. Net als zo’n stootrand langs de zijkanten van het ledikant. Overigens is nederland hierin het enige land (of iig 1 van de weinigen). Zo zie je maar dat adviezen zeer uiteenlopen en je af en toe niet meer weet waar je aantoe bent . Ik heb gewoon altijd gedaan wat voor mij goed voelde en mijn eigen intuïtie gevolgd.
Enneh kruiken…die heb ik nooit gebruikt :oops: :roll:. Mijn kindjes hebben het niet nodig gehad. Ze kregen het er alleen maar warmer (lees te warm) van. Hooguit heb ik een electrische kruik gebruikt. Die legde ik in het ledikant en zodra het bedje warm was, kruik eruit…baby erin . Ik heb ze de eerste weken wel met een mutsje op laten slapen, zodat ze de warmte die ze hadden niet te snel kwijtraakten.
Ik gebruik ze echt. Maak er een smal strookje van onder billen ik wil niet op me geweten hebben dat een kindje verbrand. Ze mogen uiteraard alleen maar onder de billen liggen!!! En niet onder het hoofdje.
Als het gezin het niet wil gebruiken prima maar dan zijn de risico’s bij het gezin. En ik heb het ook niet over die ouderwetse zeiltjes maar moltonzeiltjes…
En klopt een stootrand mag niet en dekbedje al helemaal niet daar kan een kind pas in stikken.
Ik heb het geluk dat een collega bij me komt kramen dus word helemaal gezellig. En gelukkig zijn kraamverzorgsters de beroerste nog niet
Ik gebruik ze echt. Maak er een smal strookje van onder billen ik wil niet op me geweten hebben dat een kindje verbrand. Ze mogen uiteraard alleen maar onder de billen liggen!!! En niet onder het hoofdje.
Als het gezin het niet wil gebruiken prima maar dan zijn de risico’s bij het gezin. En ik heb het ook niet over die ouderwetse zeiltjes maar moltonzeiltjes…
En klopt een stootrand mag niet en dekbedje al helemaal niet daar kan een kind pas in stikken.
Ik heb het geluk dat een collega bij me komt kramen dus word helemaal gezellig. En gelukkig zijn kraamverzorgsters de beroerste nog niet
Moltonzeiltje hebben ze hier alleen de eerste paar dagen gebruikt…maar de kruik lag van het moltonzeiltje af, juist zodat het er niet op zou lekken.
Een matrasbeschermer is inderdaad voor onder je matras, is om je matras te beschermen tegen beschadigingen van de bedbodem. Maar je hebt ook wel van die hoezen voor over/om je matras die zo genoemd worden, geloof ik…
Hier kreeg ik de uitleg dat het zeiltje onder de bibs ligt en je de kruik met de dop naar beneden legt zodat deze op de matras lekt en dus niet op het zeiltje
Hahaha, grappig hoor al die verschillende adviezen. Zou toch wel fijn zijn als daar gewoon 1 prococol voor was.
Ach weet je, de dagen voordat ik bevallen was van de eerste en de eerste dag was ik heel onzeker. Maar al die onzekerheid was voor niks. Ik merkte dat ik adviezen ook heel goed naast me neer kon leggen als ik er niks mee kon en de adviezen waar ik wel wat mee kon met beide handen aangreep.
Ik zag trouwens een filmpje op you tube waarbij een uitleg wordt gegeven over het opmaken van een ledikant en volgens mij was dat hele matras van plastic :mrgreen:.
Hahaha, grappig hoor al die verschillende adviezen. Zou toch wel fijn zijn als daar gewoon 1 prococol voor was.
Ach weet je, de dagen voordat ik bevallen was van de eerste en de eerste dag was ik heel onzeker. Maar al die onzekerheid was voor niks. Ik merkte dat ik adviezen ook heel goed naast me neer kon leggen als ik er niks mee kon en de adviezen waar ik wel wat mee kon met beide handen aangreep.
Ik zag trouwens een filmpje op you tube waarbij een uitleg wordt gegeven over het opmaken van een ledikant en volgens mij was dat hele matras van plastic :mrgreen:.
Ja maar het vervelende is dat die protocollen juist heel vaak hetzelfde zijn maar weer niet door iedereen nageleefd worden.
Of het nu om dit soort dingen gaat, borstvoedingsprotocollen noem maar op er is altijd wel iemand bij een kraambureau die daar vanaf wijkt en dan denkt iemand al gauw dat zo hoort.
Kijk alleen al maar naar cb’s en bijvoedingsadviezen.
Zeiltjes/moltonzeiltjes houden allemaal warmte vast en daarom worden ze alleen al afgeraden ivm wiegedood.
Iedereen mag uiteraard z’n eigen conclusies trekken net zoals ik toen gedaan heb
Ja maar het vervelende is dat die protocollen juist heel vaak hetzelfde zijn maar weer niet door iedereen nageleefd worden.
Of het nu om dit soort dingen gaat, borstvoedingsprotocollen noem maar op er is altijd wel iemand bij een kraambureau die daar vanaf wijkt en dan denkt iemand al gauw dat zo hoort.
Zeiltjes/moltonzeiltjes houden allemaal warmte vast en daarom worden ze alleen al afgeraden ivm wiegedood.
Iedereen mag uiteraard z’n eigen conclusies trekken net zoals ik toen gedaan heb
De protocolen worden steeds veranderd dat is ook een reden. Ik ben zelf 25 en werk dus bijna 6 jaar in de kraam en dit staat nog steeds zo bij ons zo aangegeven.
Ik spreek uit ervaring, een gezin die dus bij de eerste niet een moltonzeiltje had en dat kindje is dus verbrand op de benen en rug :naughty: En dat hoef ik niet weer mee temaken. Zo gauw je geen kruik meer gebruikt kan dat moltonzeiltje eruit.
Dus ik ga me protocol wel na…Als een moltonzeiltje op de verkeerde manier word gebruikt dan heb je ind kans op warmtestuwing.
een ander ding is de hydrofielluier onder het hoofdje. de kraam deed het hier bij onze oudste omdat het zonde was als het bedje steeds verschoont moet worden als de baby een klein beetje teruggeeft of kwijlt.
het CB kreeg zowat een rolberoerte toen ze dat hoorden. dat mag ábsoluut niet omdat de hydrofiel los kan raken en het hoofdje erin kan verstrikken. tja :think:
De protocolen worden steeds veranderd dat is ook een reden. Ik ben zelf 25 en werk dus bijna 6 jaar in de kraam en dit staat nog steeds zo bij ons zo aangegeven.
Ik spreek uit ervaring, een gezin die dus bij de eerste niet een moltonzeiltje had en dat kindje is dus verbrand op de benen en rug :naughty: En dat hoef ik niet weer mee temaken. Zo gauw je geen kruik meer gebruikt kan dat moltonzeiltje eruit.
Dus ik ga me protocol wel na…Als een moltonzeiltje op de verkeerde manier word gebruikt dan heb je ind kans op warmtestuwing.
Maar dan heeft de kruik sowieso verkeerd gelegen in het bedje, bij goed gebruik stroomt het water van het kind af en niet naar het kind toe.
Maar goed, geeft niet, ik zit hier niet voor een welles/nietes spelletje.
Toen mijn zoon in 2003 geboren werd werden deze zaken al zo geadviseerd en ik heb dat nooit zien veranderen. (hetzelfde overigens bij mijn dochter in '08, andere stad zelfs)
Maar hoe zit dat met protocollen? Die zouden toch ‘landelijk’ moeten zijn? Of begrijp ik nu dat verschillende kraambureau’s verschillende protocollen hebben?
Dit staat op die site die ik eerder hier neerzette:
Gebruik de kruik om het bed voor te verwarmen. Haal de kruik uit het bed als de baby in bed ligt. Wilt u toch de kruik gebruiken wanneer de baby in bed ligt, dan moet dit overlegd worden met een arts, kraamverzorgende of verloskundige. Als de deskundige het wenselijk vindt om de kruik in het bed te leggen bij de baby, leg de kruik dan op de deken op een handbreedte afstand van de baby. De kruik mag niet te dicht bij de baby liggen, vanwege verbrandingsgevaar van de tere huid.
Let er in geval van een heetwaterkruik bovendien op, dat als er gebruik gemaakt wordt van een zeiltje, de kruik met de sluiting naar beneden, buiten het zeiltje ligt. Zo kan bij eventuele lekkage het hete water niet naar de baby toelopen.
Zeiltje mag dus, maar hoeft niet en de kruik mag met de opening niet op het zeiltje liggen.
Misschien vind ik nog wel weer andere adviezen als ik verder zoek :mrgreen:.
Enneh…op deze site staat ook dat een mutsje de eerste dagen juist niet moet. Ik heb dat dus juist weer wel gedaan en volgens mij ook op advies van de kraamverzorgende toen :think:.
En ik weet niet anders dan het zeiltje wel tegebruiken bij een kruik. De kruik lag wel zoals het moest maar heet water is zo bij je kindje doordat het overal zo door is.
En in babyzaken worden er verschillende matrasjes aanbevolen die dus ook als werking kunnen hebben dat het water nog langer heet blijft.
Ik doe het dus wel. En het is me werk dus het is wel goed. Ik zal het in sept eens in me team gooien omdat er dus bij veel duidelijk is dat het niet mag.
En in de winter heb je vaak echt een kruik nodig om de baby de eerste dagen warm tehouden vooral bij kleinere kindjes.