Bed tijd

Hebben jullie voor jullie beebs een bepaalde bedtijd? Hoe hebben jullie je beebje dat aangeleerd, of hebben ze zich dit zelf aangeleerd? Leggen jullie je kids nog wakker al op bed of wachten jullie totdat ze al slapen?

Wij hebben voor onze prinses (die ondertussen al 4 jaar is) steeds zelf een vaste bedtijd afgesproken (in het begin als ze nog heel klein zijn wijze de slaap-periodes zich eigenlijk wel vanzelf, afhankelijk van de voedingsmomenten natuurlijk).

Zodra ze oud genoeg was om zelf het ‘naar bed gaan, en uit bed kómen te beseffen’ hebben we ingevoerd dat ze úiterlijk om 19:00 uur 's avond in bed ligt (of ze nu zelf wel of niet al slaapt, maar dat laatste komt zeer zelden voor), en 's ochtend komt ze nu (i.v.m. starten basisschool) er om 07:30 uit (daarvoor sliep ze op niet-peuterzaal ochtenden tot zo’n beetje 09:00 uur), en de middagslaap van 12:00 tot 14:00 zo’n beetje.

Als ze al wakker is voordat de slaaptijd voorbij is hebben we haar aangeleerd om rustig in haar bedje te wachten (met de Nanny-methode: mocht ze er wél uitkomen, 2x waarschuwen en dan weer naar bed, en de volgende keren zonder waarschuwing of woorden ook weer naar bed brengen).

Het is vooral van belang bij beebs dat er een vast ritme in het naar bed gaan zit… dus niet ‘pats boem’ om 18:55 zeggen “en nu is het bedtijd” en dan op bed (gaat 9 van de 10 keer dan fout), maar wij hebben/hadden helemaal een ritueel dat al om half 7 begon, met aankodiging “straks op bed” en dan met opruimen van haar speelgoed op diverse plekken, zelf een plasje doen, tandjes poetsen, haar broer welterusten zeggen, papa of mama vooraf met een kus/knuf welterusten zeggen (de ander brengt haar dan op bed, ook nooit elke dag dezelfde), en dan nog een verhaaltje in bed en dan slapen.

Hopelijk heb je hier wat aan, succes! :thumbup:

De eerste maanden niet, toen was het afhankelijk van de voedingsmomenten, maar nu is het(sinds het mee-eten 's avonds) eten, toetje, even spelen(10 minuutjes) douchen en naar bed… ligt er meestal om 19.00 in, soms eerder, zelden later

Damian krijgt om 19.45 a 20.00 nog een flesje

en gaat dan wakker om 20.30 uur naar bed.

Maar dat gaan we binnenkort wat naar beneden schroeven.

Ligt nu nog een beetje aan zijn flesmoment. Meestal tussen half 7 en half 8 krijgt hij zijn fles, en daarna gaat hij naar bed. Ik leg hem trouwens altijd wakker in bed, nooit slapend.

Onze dame gaat rond 20:00 a 20:30 Naar bed.

Ik denk niet dat een baby dat zichzelf aanleerd maar de ouders.

Jij geeft het ritme aan je baby en je baby past zich uiteindelijk aan, aan jou ritme.

En leg haar ook altijd wakker in bed.

Tanisha gaat rond 19 uur naar bed, en slaapt dan tot de volgende ochtend (meestal dan…)

Onze baby (nu 8 maanden ) , is altijd een moeilijke slaper. Overdag alleen hazeslaapjes en 's nachts vaak wakker. Er was altijd maar één vast moment van slapen en dat was 's avonds. 18.30 Was het tijd om te slapen en dan sliep hij altijd gelijk . Hij gaat nu nog steeds vroeg naar bed . En slaapt dan tot ongeveer 6 uur 's ochtends. Grote zus van drie is dan ook alweer wakker. (En wij dus ook :o ) Overdag gaat het nu iets beter. Hij slaapt nu wat langere slaapjes nu hij wat actiever is.

Ik had bij Sanne de eerste maanden geen vaste slaaptijden, want ze sliep overdag nauwelijks (veel huilen) en 's nachts ging het gelukkig wel wat beter. Nadat ze bij een paranormaal therapuit is geweest is ze beter gaan slapen overdag en kwam er met 3 1/2 maand er steeds meer ritme in. Ik heb me er geen zorgen om gemaakt en haar zelf de tijden laten bepalen. Nu gaat ze standaard rond 13.00 uur en om 19.00 uur naar bed, maar de ochtend slaap varieert erg.

Melinda gaat overdag ongeveer rond 10.30 naar bed en slaapt meestal een uurtje …

Daarna gaat ze tegen 13.45 weer na bed en slaapt ze weer een uurtje…

S,avonds krijgt ze de laatste fles tussen 19.45 en 20.30 verschilt soms nog wel eens…

En ze slaapt meestal dan tot 6 uur/6.30

Ik laat het aan mijn dochter over hoe laat ze slaap heeft. En over het algemeen betekent dat 's avonds tussen 18:30 en 19:30. Nu moeten jullie niet gaan denken dat ik dat altijd zo ga doen (in de toekomst bedoel ik), maar nu ik nog niet kan uitleggen dat ze moet gaan slapen kijk ik goed naar haar vermoeidheidssignalen.

Overigens is dat pas gekomen rond drie/ vier maanden hoor!! Daarvoor maakte ik me er ook druk over dat ze nog geen vast ritme had wat slapen 's avonds betreft, maar dat is eigenlijk vanzelf gekomen.

Ik ben op een gegeven moment wel begonnen met: pyjamaatje aan, trappelzak aan, gordijnen dicht en een verhaaltje. Na het verhaaltje in bed nog even een aai en een kus, welterusten lieve meid en een muziekbeestje aan. Op een gegeven moment leek ze te snappen dat ze dan moest gaan slapen.

hier gaat Jade tussen 19.00 en 19.30u naar bed…

broerlief gaat tussen 19/30 en 20.00u naar bed

Jade krijgt om 23.00 de laatste fles…maar daarna slaapt ze gewoon weer verder…

Beide kids liggen hier 19.30 op bed.

Bij Kevin zijn we toen hij ca 2 mnd was, begonnen met z’n bedtijd in te stellen op 18.30 (na lezen van boek ‘lekker slapen zonder huilen’). Dat hield in: ritueeltje instellen, voeden in het bijna-donker.

Inmiddels is het eten - in bad - Sesamstraat (van video) - boekje lezen - slapen en gaan we zijn kamertje uit 19.30. Altijd wakker in bed leggen!

Tarah tegelijk met broer in badje of tummytub, voeden terwijl broer aangekleed en voorgelezen wordt. Voor haar zou het eerder kunnen (18.30 is ze het meestal al bijna beu) en zou 18.30 beter zijn.

Tarah gaat ook altijd wakker in d’r bedje. Na 3x geeuwen pak ik haar op, zing een liedje, bij het 2e keer zingen van dat liedje stop ik ze in. Zeg haar dat ik zie dat ze moe is en dat ze lekker even een slaapje gaat doen. En dat ik ze weer kom halen als ze uitgerust is.

In het begin ging dan de kookwekker op 10 minuten (echt, het werkt) en mocht ik pas naar haar toe als ze na die 10 minuten nog huilde (beste om 10 minuten iets te doen waar je haar niet hoort). Dat heeft nog nooit gehoeven! Ze gaat nu meestal stil slapen of moppert 1 Ã 2 minuutjes :thumbup:.

Hoi meis, alles goed met je kleine?

Daphne gaat altijd tussen de middag min. uur op bed en s avonds om half 10 na haar voeding. :-*