Bas is nu bijna 4 1/2 jaar en heeft sinds gisteren besloten geen luier meer aan te willen, maar zijn luiers waren altijd echt nat 's ochtends, dus ik zie de bui al hangen, al heb ik het er best voor over om een week elke nacht een bed te verschonen, want ik verwacht dat het daar op uit zal draaien. Afgelopen nacht om 6.00 uur een nat bed zoals verwacht.
Wat ik me nu afvraag is als hij na een week nog geen nacht wakker wordt als hij moet, moet ik hem dan toch weer motiveren om een luierbroekje te dragen 's nachts, een luier vind ik geen optie meer.
Hij gaat nu 2 x plassen voordat hij naar bed gaat, wakker maken om 23.00 uur heeft geen effect, want hij weigerd dan om te plassen en aangezien hij in een halfhoogslaper ligt is hij er niet zomaar uit bed te tillen.
Of moet ik nu doorzetten. Ik weet ook echt niet of het onmacht is of aandacht trekken. Hij is er ook niet verdrietig om dat hij in bed plast, eerder vrolijk.
Je kan ze dit niet echt leren he, ze moeten er echt klaar voor zijn. Als het niet gaat zou ik dus toch aan de luierbroekjes oid gaan.
Het helpt overigens soms om een uur of anderhalf na het gaan slapen nog te gaan plassen ipv als jij naar bed gaat, misschien dat dat wel lukt. Tot 6u droog is toch al heel goed!
Wij maken het bed dubbel op, zodat je niet het hele bed hoeft te verschonen als ze nat zijn.
Dus, waterdicht molton, hoeslaken, bedmat (van Huggies) en dan weer hoeslaken.
Maar, als je kind nog elke nacht nat is zijn die bedmats wel een dure hobby. Hier is het incidenteel. Dus dan misschien 2 waterdichte moltons. Scheelt je in ieder geval een hoop werk middenin de nacht.
Verder heb ik geen echte tips denk ik. Wij laten nog wel plassen voordat we zelf gaan slapen en dat accepteert ze gelukkig. Hier ook een halfhoogslaper, maar ze is nog wel te tillen met haar 15 kilo. En als ze weigert… heeft ze pech… :silenced: Ze gaat plassen.
Lune, inderdaad is tot 6 uur droog al netjes, maar hij wordt niet wakker dan en komt dan naar boven om te zeggen dat zijn bed nat is, daardoor onze jongste ook wakker.
Sis, dubbel opmaken is misschien ook een optie.
We hebben vanavond toch een luierbroekje aangedaan, want doordat we deze week de lammer (schapen) in gaan moeten we er 's nachts er al 1 a 2 x uit om te gaan kijken of er lammetjes geboren gaan worden en wij dan weinig of geen energie hebben om ook nog eens rustig te blijven als Bas naar boven komt dat hij in bed heeft geplast.
Bas vond het niet zo leuk dat hij een luierbroekje aan moest, want hij vond het wel leuk om naar mama in de nacht te mogen komen, zonder dat mama dan boos werd :mrgreen:
hier ook een mannetje van ruim 4 die nog niet zindelijk is…
van de week 4 nachten droog, nou weer 2 nachten drama.
Heb hem beloofd dat hij bij 5 nachten droog zonder luiers mag slapen en lego krijgt, maar helaas… het lukt hem gewoon nog niet.
Ik vind dat eigenlijk ook gewoon zielig… ze kunnen er gewoon echt niets aan doen.
En op die leeftijd is ht echt heel normaal hoor!
Wij hebben hier een grotere bedplasser (7jr) en gaan nu aan de plaswekker, hopelijk werkt dat! Maar door er zelf zo mee bezig te zijn denk ik wel dat je je kind onbewust het idee geeft dat hij iets niet goed doet, waardoor ze er dus onzeker over worden.
Hier was een groot punt wel dat kleine zus geen luiers meer hoefde en hij nog wel… maar we hebben steeds gezegd dat dat niet erg is, dat je er niets aan kunt doen en de een sneller is als de ander met dingen.
ik heb hem nog nooooit gezegt dat het erg is!
hij zegt zelf ook wel eens sochtends als zijn luier nat is: is toch niet erg mama, morgen weer proberen he. En dat bevestig ik alleen maar.
Ik zie dus niet in wat er zielig is.
Wat knap de eerste nacht al tot 6.00 uur volgehouden. :dance:
Een dubbelbed vind ik wel een goed idee.
En een uur voor het slapen gaan geen drinken meer geven, misschien helpt dat.
Wat je ook kunt proberen is overdag de tussenpoze tussen het plassen te verlengen om zo de blaasspieren te trainen.
Ik bedoelde dat ik het zielig vind om je kind kadootjes te beloven als het lukt. Ze kunnen er immers niks aan doen.
Niet laten drinken schijnt weinig effect te hebben, en meestal heeft bedplassen niets te maken met hoe vaak ze overdag gaan.
lune stimuleren heet dat. Dat werkt met vele dingen wel, en als hij nou verdrietig was als het niet lukt ofzo. Nee hij vraagt er niet eens naar.
Ja, met vele dingen werkt dat idd, maar hierbij ben ik, mede dankzij de weg die wij met onze bedplasser al afgelegd hebben er heilig van overtuigd dat dit gewoon niet werkt. En vele artsen met mij. Als er iets is wat de kinderarts mij elke keer weer op het hart drukt, dan is het wel dat er niets te stimuleren valt, ze kunnen er gewoon niets aan doen. En dan is het alleen maar hartstikke zielig en frustrerend om kadootjes voor te houden en ze die vervolgens niet te geven als dat bed nat is. Alsof ze er iets aan kunnen doen als ze er maar zin in hebben…
ik denk dat het voor elk kind anders werkt. Als ik ook maar 1x het idee zou hebben dat het hem frustreerd dan is het wat anders.
@Lune wrote:
Ja, met vele dingen werkt dat idd, maar hierbij ben ik, mede dankzij de weg die wij met onze bedplasser al afgelegd hebben er heilig van overtuigd dat dit gewoon niet werkt. En vele artsen met mij. Als er iets is wat de kinderarts mij elke keer weer op het hart drukt, dan is het wel dat er niets te stimuleren valt, ze kunnen er gewoon niets aan doen. En dan is het alleen maar hartstikke zielig en frustrerend om kadootjes voor te houden en ze die vervolgens niet te geven als dat bed nat is. Alsof ze er iets aan kunnen doen als ze er maar zin in hebben…
Dat ben ik met je eens. Sommige kindje zijn zo diep in hun slaap dat ze echt niet beseffen dat ze hun plas laten lopen. Ik ben wel benieuwd waarom het eerder stoppen met drinken niet zou helpen.
Ik sluit me bij Lune aan. Een beloning in het verschiet stellen is alleen van toepassing als een kindje invloed heeft op het al dan niet gewenste gedrag (en dan nog ben ik niet van het belonen, maar dat is een andere discussie ) - door er een cadeau tegenover te zetten terwijl het volledig buiten zijn macht ligt maak je er een oneerlijke strijd van die hij niet kan winnen.
En geloof me, ik was een bedplasser totdat ik 8 was… ouders die heel goedbedoeld op die manier proberen te ‘stimuleren’ zorgen juist voor nog meer druk op de ketel. Meer druk=meer stress=meer bedplassen :?
Dat is toch precies het zelfde als bijv een stickerkaart?
zo hebben we Lys ook zindelijk gekregen, en zij koos er zelf voor.
Voor de nachten hebben we hetzelfde systeem, maar ze geeft er nog niks om en dat ze dan geen kadootje uit mag kiezen? geen probleem.
Wellicht dat het bij een kind van 7 weer anders werkt, maar ik kan me er niks bij voorstellen dat het bij een kind van 4 averechts zou werken.
Heb je geen matjes meer vanauit je kraampakket? anders zoiets ff gebruiken, die vangen ook vocht op 8)
als dé gouden tip voorbij komt, ik houd me aanbevolen, vooralsnog 4 van de 5 nachten nat tot extreem nat…
Wij leggen er geen nadruk op, want ik wil niet dat het onder dwang gaat. Bas wilde zelf geen luier meer aan en dus maar eens proberen, zou wel fijn zijn als het zo lukken. Inderdaad al erg goed dat hij het tot 6.00 uur vol kan houden, maar hij ziet het als een leuk iets om mama wakker te mogen maken en dat vind ik ook geen succes.
Wij geven rond 16.00 uur nog wat te drinken en daarna niet meer. Hij krijgt nog wel natuurlijk warm eten en daarna een toetje. Maar geen drinken meer. Voorkomt ook overvolle natte luiers bij de andere kids
Ik denk dat het voor ieder kind verschillend is. Belonen net als Marijke doetkan voor sommige kinderen een motivatie zijn om meteen te gaan plassen als ze wakker worden en voor de ander kan het de nadruk erop leggen dat het echt niet lukt.
Bij Bas werkt belonen ook niet, want dan komt er de nadruk op te liggen en hebben we gemerkt dat hij dan juist overvolle luiers heeft.
Dan moet je het niet zo doen
jij weet zelf vast het beste hoe je je kind kunt stimuleren tot het “juiste” te doen, wrs ook met gewoon luisteren.
succes!