JOHANNESBURG - De ‘Bavaria Babes’ zijn vanochtend in Johannesburg wederom gearresteerd door de Zuid-Afrikaanse politie en worden zo spoedig mogelijk naar de rechtbank gebracht. Dat meldde Barbara, een van de ‘Bavaria Babes’, middels een sms aan deze krant.
De autoriteiten in Zuid-Afrika, het organisatiecomité van het WK voetbal en de FIFA reageerden hiermee op de reclamestunt waarbij eergisteren een groep van ruim dertig vrouwen uit Zuid-Afrika en Nederland door de politie werd aangehouden. Bavaria had de dames vermomd als fans van Denemarken tijdens de eerste groepswedstrijd van het Nederlands elftal het stadion in Johannesburg binnengesmokkeld.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken zoekt contact met de politie. De woordvoerder kon nog niet zeggen op verdenking waarvan precies de vrouwen zijn aangehouden. Bierbrouwer Bavaria zegt dat hulp aan de twee aangehouden Nederlandse vrouwen op dit moment de allerhoogste prioriteit heeft. Een woordvoerster gaat ervan uit dat het tweetal bijstand krijgt van een advocaat. Het is voor de brouwer uit Lieshout nog te vroeg om verder te reageren op de aanhouding omdat veel nog onduidelijk is, zei de woordvoerster woensdag.
De wereldvoetbalbond FIFA konigde eerder ook al aan keihard in te grijpen als bierbrouwer Bavaria opnieuw de reclameregels zou overtreden door Oranjebabes in jurkjes tijdens wedstrijden van het Nederlands elftal stadions binnen te smokkelen.
Overigens zijn de Oranjebabes, die in een lastig parket raakten door hun inzet voor biermerk Bavaria, woedend op de brouwer. De actie met oranje jurkjes zorgde de afgelopen 24 uur voor een stortvloed aan internationale publiciteit.
"Wij zijn wel een beetje gebruikt door Bavaria�, vindt Cindy van Diernen (23) uit Almere, die in Zuid-Afrika studeert. De babes werden na afloop van de wedstrijd Nederland tegen Denemarken hardhandig meegetroond en urenlang ondervraagd door FIFA-officials en politieagenten omdat hun Deense outfit zich tijdens de eerste helft ontpopte in oranje kledij.
Van Diernen was één van drie Nederlandse dames, de andere 33 waren lokaal ingehuurd bij een marketingbureau voor 10 euro per uur. "Bavaria verdient nu miljoenen door deze geslaagde actie, maar ze zijn echt te ver gegaan door deze Zuid-Afrikaanse meiden – die haast niks betaald krijgen – te laten liegen�, zegt Van Diernen.
:shock: :shock: :shock:
Ik vind het allemaal een beetje overdreven hoor. Op die jurkjes staat
nergens te lezen dat het om Bavaria gaat. Ik vind het onder de catagorie
goeie grap vallen, beetje jammer dat politie het daar niet zo vind :thumbdown:
dat vind ik nou ook… vind het wel humor van bavaria…
Idem.
Wat een flauwekul allemaal.
Ik zeg, goede grap, niet zo lopen piepen en die meiden gewoon met rust laten.
Dat je een bedrijf een boete op legt omdat het zich niet aan regels houd, oké. Maar hoe die vrouwen dat stadion uit gehaald werden… Doe even normaal dacht ik…
Wat een ophef om niks, en wat een reclame voor Bavaria.