barleduc? en tips over van te voren klaarhebben fles.....

weet niet of de vraag hier hoort maar goed…

wat thijmen te weinig krijgt aan borstvoeding vullen we aan met flesvoeding als we daarvoor barleduc oid willen gebruiken moeten we dat dan ook van te voren koken?

nee toch?

en iemand nog tips om zo efficient mogelijk te flesvoeding van te voren klaar te hebben… we kunnen hier geen ritme in vinden en als thijmen de fles dan eindelijk krijgt is ie eerst al flink overstuur geweest,

dit willen graag voorkomen dus tips hierover zijn welkom :mrgreen:

Maar je BV is nog niet eens op gang…Als je nu al begint met flesvoeding bij te geven word de vraag/aanbod van je kind en borsten dus niet op elkaar afgestemd meis en loop je kans dat dit niet meer gebeurt.

Je kindje krijgt de eerste dagen colostrum binnen en kan dus goed tegen een stootje (valt de eerste dagen ook af) Gewoon vaak aanleggen is nu het beste

Maar goed, om een antwoord op je vraag te geven:

Tot je kindje 3 weken oud is word geadviseerd om het water te koken, dus ook Bar le Duc.

Maar waarom zou je Bar le Duc willen gebruiken? Dat is gewoon Utrechts kraanwater namelijk.

Het leidingwater hier in Nederland is van uitstekende kwaliteit, er is geen enkele reden om bronwater te gebruiken.

Het ligt aan het merk voeding of je het van te voren klaar kunt maken; bij Similac staat op de verpakking dat het kan, bij Nutrilon weer niet…

Wat je wel kunt doen is zorgen voor een kan (met deksel) afgekoeld gekookt water en dat in de koelkast bewaren (niet langer dan 24 uur!)

Dan doe je de benodigde hoeveelheid in het flesje, die verwarm je en daarna voeg je de poeder toe. Is ook lekker snel :wink:

:-*

Gewoon niet van te voren klaarmaken de voeding. Hoe steriel je ook werkt, de voeding staat stil en kan toch door bepaalde omstandigheden om gaan (niet goed meer zijn). Ik zou je dus afraden om het voor een hele dag klaar te maken en gewoon per flesje te doen.

Daarnaast idd gewoon kraanwater nemen hoor (als je geen loden leidingen hebt). En na die paar weekjes hoef je je water echt niet meer te koken en kan je gewoon kraanwater desgewenst in de magnetron of au bain marie warm maken, poeder erin, roeren en klaar.

(hoop dat je borstvoeding opgang komt, ik moest na een paar dagen al over op de fles)

melanie : thijmen is de eerste dagen teveel afgevallen, met als gevolg dat ik nu kolf en daar waar nodig bijvoed, baby’s kunnen idd tegen een stootje maar thijmen heeft die al gehad.

het blijkt ook dat ik gewoonweg niet genoeg melk (nog) produceer en wel bij moet voeden.

Als je Bar-Le-Duc of wat dan ook voor een bronwater gebruikt wat je koopt in de winkel, hoef je dat NIET te koken. Kraanwater zou ik wel doen de eerste tijd.

Probeer zo snel mogelijk over te gaan op aanleggen en na de borst een kleine hoeveelheid bij te voeden, die hoeveelheid bouw je elke week af met 10 cc. Zo zal hij geen honger hebben hooguit wat eerder voor een voeding komen. Door eerder te komen stimuleer je dus weer dat je borsten meer aanmaken.

Van te voren klaarmaken zou ik zeker met zo’n jong kindje niet doen. Drink je zelf veel water? Wat je zou kunnen doen is kleine flesjes spa blauw kopen. De hoeveelheid van de fles warm je even in de magnetro op, en dan pas het poeder erbij. De rest van de spa drink je op. Zo heb je ook continu steriel water ter beschikking. (je kunt er ook wel 2 keer een flesje mee maken en 3 keer lukt ook wel, maar daarna zou ik bij zo’n jong kindje nieuw steriel water gebruiken.)

Probeer ook om de bijvoeding niet met een flesje te geven maar met vingervoeden of een cupje. Een borstvoedingshulpset zou helemaal ideaal zijn. Je "plakt"het slangetje aan je tepel, zo worden je borsten gestimuleerd maar komt er toch melk uit (via het slangetje) waardoor het drinken aan de borst beloond word. Ook krijgt je kindje zo genoeg, en zul je minder snel last krijgen van tepel/speenverwarring.

@inkie wrote:

Probeer zo snel mogelijk over te gaan op aanleggen en na de borst een kleine hoeveelheid bij te voeden, die hoeveelheid bouw je elke week af met 10 cc. Zo zal hij geen honger hebben hooguit wat eerder voor een voeding komen. Door eerder te komen stimuleer je dus weer dat je borsten meer aanmaken.

Van te voren klaarmaken zou ik zeker met zo’n jong kindje niet doen. Drink je zelf veel water? Wat je zou kunnen doen is kleine flesjes spa blauw kopen. De hoeveelheid van de fles warm je even in de magnetro op, en dan pas het poeder erbij. De rest van de spa drink je op. Zo heb je ook continu steriel water ter beschikking. (je kunt er ook wel 2 keer een flesje mee maken en 3 keer lukt ook wel, maar daarna zou ik bij zo’n jong kindje nieuw steriel water gebruiken.)

Probeer ook om de bijvoeding niet met een flesje te geven maar met vingervoeden of een cupje. Een borstvoedingshulpset zou helemaal ideaal zijn. Je "plakt"het slangetje aan je tepel, zo worden je borsten gestimuleerd maar komt er toch melk uit (via het slangetje) waardoor het drinken aan de borst beloond word. Ook krijgt je kindje zo genoeg, en zul je minder snel last krijgen van tepel/speenverwarring.

Water uit een flesje is echt niet steriel hoor…gewoon kraanwater ook niet. Iets is pas steriel als het 10 minuten ‘gekookt’ heeft, of dus 10 minuten in een sterillisator is geweest. Water uit flesjes wordt uit een brond diep uit de grond gehaald en in flesjes gespoten. Dit water kan eventueel een kleine voorbehandeling ondergaan, maar sterilliseren in elk geval niet. Het blijft stilstaand water.

(ik ben levensmiddelentechonloog en heb bij een bedrijf gewerkt als kwaliteitscontroleur waar oa ook bronwater werd afgevuld (bronwater en mineraalwater is ook niet hetzelfde))

meiden dank jullie wel voor de tips.

blijkt dus dat de manier waarop ik het deed, gewoon water koken, goed is.

wat we wel doen is alvast water voor 1 á 2 voedingen gekookt apart leggen.

alle tips over de borstvoeding zijn absoluut waar en zeer goed bedoeld, heb het alleen allemaal al geprobeerd.

cups ging niet lekker en vingervoeden was nog vermoeiender dan afkolven.

thijmen pakt mijn borst spijtig genoeg niet goed, zelfs de kraam wist het op een gegeven moment niet meer.

voor mijn eigen rust hebben we daarom besloten om te gaan kolven zo zien we wat hij binnen krijgt en dat wil ik graag zo houden.

tuurlijk is het makkelijker als hij gewoon mijn borst gaat pakken, maar vind het belangrijker dat hij goed groeit en dat doet hij nu dus daar wil ik verder niets aan veranderen.

Joseetje hoe gaat het nu?

Mijn dochter dronk ook niet aan de borst en ik ben ook gaan kolven. Uiteindelijk heb ik 8 maanden gekolfd, maar ik had gelukkig wel genoeg melk voor haar. Ik hoefde niet bij te voeden.

Heb jij inmiddels ook genoeg melk zodat je hem na het live voeden kunt bijvoeden met moedermelk?

Goed dat je het zo doet, want het is toch een hoop werk :thumbup: :-* .

@carmenArjan: ben nou wel benieuwd wat het verschil is tussen bronwater en mineraalwater? Levenmiddelentechnoloog? Wist niet eens dat het bestond, klinkt interessant! Dan weet je vast ook veel van KV?

Heb je al een goede dubbele electrische kolf? Bij enkel kolven namelijk heel belangrijk. Zo kun je door middel van elke 2 uur kolven en minstens 1 nachtvoeding te kolven je productie op peil krijgen. Misschien kun je dan straks volledig met gekolfde melk voeden. Probeer dan rond 6 weken om terug naar life borst te gaan, dat geeft nu even rust, en dan heb je een grotere kans dat het wel gaat lukken.