Ja ik vermoed dat 30 december gelijk is aan 2 januari en 31 dec aan 3 jan.
Ik dacht dus dat er in deze gevallen een keuze was gemaakt voor de eerste van de volgende maand. De andere optie is de laatste van de vorige maand. Maar ook dan klopt het natuurlijk niet, want dat kan niet
hersenpan zegt krak :mrgreen: ikke niet meer volg :think: :lol:
maar rijntje is een slimmerd en zal zeeeeer waarschijnlijk gelijk hebben :thumbup:
En nou jij weer Ruud
Het zit dus zo:
Als de datum niet bestaat in de vorige maand (zoals in het voorbeeld 29, 30, en 31 december: er is geen 29,30 of 31 februari, dus deze kinderen vermaanden in de maand februari niet), dan wordt er uitgegaan van 28 december, met 1, 2 of 3 dagen eraf. Logisch, want deze kinderen zijn 1, 2 of 3 dagen later geboren dan iemand op 28 december.
1 februari bestaat natuurlijk wel, dus voor 1 januari hebben we geen correctie nodig.
En dan klopt t dus niet meer :mrgreen:
@Mip wrote:
En nou jij weer Ruud
Ruud kan hier verder weinig aan doen, want het is niet op te lossen.
Het is of deze methode met die correcties zeg maar, of wat ik eerst dacht dat het geval was, namelijk 29 en 30 en 31 gelijkstellen aan de laatste van de maand of de eerste van de volgende maand.
eeehhmmm…jaja…tuurlijk…
Ik snap hem helemaal :liar:
:mrgreen:
Rijntje, wat ben jij sllliiimmmmm
rijntje gaat heeeuul erg nu naast haar schoenen lopen :lol: :lol: :lol: :-*
nee joh, ik heb geen eens schoenen aan. Ik lig ziek op de bank he
@Rijntje wrote:
@Mip wrote:En nou jij weer Ruud
Ruud kan hier verder weinig aan doen, want het is niet op te lossen.
Het is of deze methode met die correcties zeg maar, of wat ik eerst dacht dat het geval was, namelijk 29 en 30 en 31 gelijkstellen aan de laatste van de maand of de eerste van de volgende maand.
Ik ben niet in de scripting gedoken maar er staat mij idd iets van bij. Ik zal binnenkort wel eens kijken. Ik ben nu net thuis dus ik denk dat ik het nu even niet helder meer ga zien. :mrgreen:
Het blijft me intrigeren…
Want Emma nu wel 1 jaar en 12 dagen oud en Sam blijft maar achter Isa aanbengelen :eh: :think:
Maar ik ben nogal onderontwikkeld wat getallen betreft hoor, dus het kan ook aan mij liggen dat ik het nog steeds niet snap :shifty:
Oke, nog even andere woorden proberen dan
Emma en Sam zijn geboren op 29 november 2007. Wanneer werden ze 15 maanden? Moeilijk te zeggen, want er is geen 29 februari. Wat doet de ticker dus, die denkt gewoon simpel… 29 is 1 dag na 28, dus het is op 1 maart.
1 maart is dezelfde dag dat de kinderen geboren op 1 december 2007 (Isa bijvoorbeeld, die 2 dagen later geboren is dan Emma en Sam) 15 maanden worden.
En omdat Emma vroeg in de nacht geboren is, is bij haar steeds het aantal dagen al versprongen, want dat doet het op het tijdstip van geboorte. Daarom lijkt zij dus steeds al een dag ouder te zijn. Maar deze hele maand zullen Emma, Sam en Isa even oud zijn.
Emma is geboren op 29-11 om 1.58
Isa op 1-12 om 15.?? (ben ik even vergeten)
En Sam rond 20 uur (klopt dat)
Ik snap het! :dance:
O wijze Rijntje
En idd, Sam 20.38 geboren!
ooo en dà à rom is Isa natuurlijk 5 uur ouder dan Sam volgens de banner…Isa is van 15.17 uur
Ik snap 'm nu ook Rijntje :thumbup:
Echt een juf hè :mrgreen: :-*
(en ik moet ook zeggen dat ik superslecht ben met getallen, heb ook wiskunde vroeger laten vallen 8) . En dat zit dan op een boekhouding :mrgreen: )
Dus ik hoef niet meer te gaan zoeken?
@ruud wrote:
Dus ik hoef niet meer te gaan zoeken?
Daar kom je toch makkelijke mee weg hé 8)
Maar was dat nou nog nooit iemand eerder opgevallen? :think:
Volgens mij heb ik het heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden ook al eens uitgelegd hoor.
Eindelijk ook eens een makkie! :dance: :dance:
Rijntje… :-*
Oh, dit is leuk. Rijntje legt het heel goed uit. Bij het schrijven van het script heeft me dit aardig wat hoofdbrekens gekost. Je kan het nooit perfect berekenen, want een maand heeft geen vast aantal dagen. Dat geeft dus problemen bij de 29e, 30e en 31e van de maand EN bij de 28e als er een schrikkeljaar tussen zit.
Het script rekent inderdaad zoals Rijntje uitlegt. In het begin rekende we anders, maar toen kregen we opmerkingen dat iemand geboren op 29 december even oud was als iemand die op 28 december geboren is. (nl op 1 maart allebei precies 2 maanden). Met deze methode krijgen we de minste opmerkingen (tot nu toe )
En dan hebben we ook nog schrikkeljaren en vergeet de zomer- en wintertijd ook niet. Als programmeur stem ik voor 1000 dagen in een jaar met 10 maanden van 100 dagen en een week van 10 dagen met uiteraard 10 uur in een dag. Je weet dan niet of het om 3 uur licht of donker is, maar dat moeten we maar voor lief nemen. Wie stemt er voor?
Leuk topic en grappig dat het opviel. Rijntje: bedankt voor het uitleggen :thumbup:
Ah Wilfred! Hallo!
10 uur, 100 dagen, 10 maanden… :think:
Hoe zit dat dan met de 13e maand uitkering?
hahahaha, zelfs de engineer is erbij gehaald :mrgreen:
Tja, de novembermama’s zijn nu eenmaal heeeeeel oplettend en heeeeeeel slim 8)