bank klimmen

onze meid klimt echt de hele dag in het bankstel.

ik vind dit echt gevaarlijk, ik ben er niet altijd bij.

als ze nu rustig ging zitten, maar ze gaat staan en gek doen.



ik heb haar er al 1000 keer uit gehaald.



iemand DE tip.

Hier nog zo een, van de week stond hij zelfs op de eettafel en ook al een keer de salontafel tegen het aanrecht geduwd om zijn handjes te wassen.



Dus helaas geen tip, maar hopelijk een fase :shifty:

't is een fase…maar duurt wel even! Niks leuker dan iets doen wat niet mag :wink:



Maar hoezo ben je er niet altijd bij? :think:

Sinds kleine man hier dat doet is hij nooit meer alleen in de woonkamer, maar gaat mee naar waar ik ook ben (ja, dus ook naar de WC :mrgreen: ) Ik zou het mezelf nooit vergeven als hij een hersenschudding of iets anders oploopt, omdat hij van de bank afstuitert omdat ik even niet in de buurt ben.



Hier is de rondrenfase over de hoekbank bijna voorbij, en gaat hij rustig zitten. Hij klimt er nu ook zelf weer af op de juiste manier :thumbup:



Nu is de stokke kinderstoel van zus (die heeft een zelf opstapplankje, zijn eigen stoel is de onderste plank vanaf) interessant om zelf op te klimmen en de eetkamerstoelen en via die dus bovenop de tafel :evil:

nou ik ben er wel eens niet bij omdat ik ook 2 andere kids heb rondlopen en ikweleens de hoek om ben, in onze L woonkamer en ook weleens in de keuken ben, of naar de wc ga, of even in de berging iets moet pakken.



tja ik kan dus echt niet constant bovenop haar zitten en haar in de gaten houden.



kan me neit herinneren dat de andere 2 het zo extreem hadden.



dus hoop idd op een fase.

Tsja heb het nooit erg gevonden, mijn idee is dat ze heus wel voorzichtig doen en echt niet zomaar 123 van de bank vallen. Hier dus gewoon altijd toegelaten :shifty:

als ze gewoon in en uit de bank zou klimmen, zou ik er geen probleem mee hebben.



maar ze haalt van die rare capriolen uit.

ze gaat staan tegen de leuning aan. of op haar knietjes zitten en dan helemaal op de rand, brrrr



en dan broer en zus erbij die ook met haar gaan donderjagen. ppffff



ach het houdt ooit op :wink:

Ik loop ook wel eens weg hoor…maar ben altijd blij als ik terugkom en hij nog braag op de bank zit…ligt/hangt.



Idd zus van 3 erbij zorgt alleen maar voor gedonder. Hier een hoekbank en dan is van de ene naar andere kant rennen echt superleuk!



Ik kwam laatst thuis van boodschappen doen, zag hem over de bank ravotten, en papa stond in de keuken te strijken… :think:



Maar daarom neem ik hem dus overal mee naartoe, ook naar de berging en naar de WC. Verder hebben we een open keuken (deur is eruit en een boog ingemaakt, maar omdat ik vandaaruit geen zicht op de zithoek heb, zit er een traphekje tussen, zodat ik hem bij mij in de keuken kan ‘opsluiten’ zeg maar, en kan koken zonder dat hij de woonkamer onveilig maakt…



Ach ja, we hebben er hier ook van 9,11, en 13, en als die eenmaal de bank voelen, komen ze helemaal niet meer in beweging, dus ja, het verandert wel :smiley:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik heb hier ook zo’n stuntpiloot :roll: .



Vanmiddag van de tripptrapp van haar zus gevallen, toen papa even zus aan het troosten was… Haar eigen kleine stoeltje heb ik maar weer weggehaald toen ze staand op aan het dansen was :roll: . Op onze luie ikea-stoelen klimt ze, gaat ze staan en laat zich vallen :silenced: en grote zus stookt haar helemaal op.

En vandaag stond er even een klein stoeltje in de kamer, zus zat erop, die heeft ze aan haar voet van de stoel afgetrokken :think:



Echt, ik vraag me af wanneer er echt iets misgaat.



Van de bank kan ze inmiddels zelf vrij goed weer naar de grond. Dat zou wel mijn tip zijn (als ze dat niet al kan), oefenen hoe ze er weer af kan. Maar ja, vallen hoort er nou eenmaal ook bij. Onze oudste valt ook zo af en toe van de tripptrapp, omdat ze de raarste capriolen uithaalt om dingen te kunnen pakken van de tafel. Zij begint nu wel een gezonde ‘angst’ voor dit soort dingen te ontwikkelen (zie linkje in mijn onderschrift), maar dat is nogal selectief.

Doet ze hier ook. Ik maak me er maar niet meer druk om. Ik heb liever dat ze er dan maar nu mee oefent ipv dat ik haar telkens er af haal, ze het niet leert en toch weer een keer doet er er dan afvalt… snappen jullie me nog?



Andere optie: bank de deur uit (of kind :wink: )

Klimmen en klauteren doen we in de speeltuin of in de tuin op spullen die daarvoor bestemd zijn.



Dat heeft niets te maken met de veiligheid van je kind maar met het zorgvuldig omgaan met je meubels. Wij staan ook niet op de bank te springen en wel op de trampoline :wink:



Ik zou dus 1000, 2000 of misschien wel 10000 keer zeggen dat het niet mag en een klim en klauteroptie elders aanbieden. Bijvoorbeeld in de tuin of op de slaapkamer iets maken met kussens ed.



Ik vind klimmen en klauteren heel belangrijk. Maar niet op meubels.

Een keer ergens afvallen, tja dat gebeurt. Tand door de lip, blauwe plek Dat is niet het ergste wat er kan gebeuren toch? Maar het zou wel prettig zijn als het daarbij bleef. Dus daarom toch een enigszins veilige plek kiezen om het aan te leren.

Hier werkte de ‘straf’ van 10 minuten in de box ook…na een paar keer eraf halen, nee zeggen…en dan nog vrolijk doorstuiteren: in de box…

@meisje: ze moet toch ook leren dat de bank daar niet voor bedoeld is? Dus ik zou wel eraf halen, toespreken…



En ik hoop dat het bij vallen en een keer een blauwe bult blijft…ken helaas ook ergere verhalen over van een bank afstuiteren…

Heel herkenbaar… Springen op de bank is het leukste!

Maar dat vinden we dus niet goed, (wat niet wil zeggen dat het nooit gebeurd…).

Ik zet haar op haar billen en zeg ‘op de bank gaan we zitten’ Na drie keer zet ik haar op de grond ‘ga maar hier springen’ Moet zeggen dat het nog steeds niet is geland… :oops:



Klimmen doet ze ook op de stoelen en via de stoel weer op de eettafel. Of op de hocker en dan in de vensterbank. Of haar eigen kleine stoeltje ergens naartoe schuiven en dan erop gaan staan…



Ja, ze is er ook wel eens uit gevallen, maar ik kan er niet de hele dag naast staan… Heb nog een dochter ! Ze kan heel goed zelf op een goede manier van de bank/ stoel/ grote bed afglijden, maar het gaat dus niet altijd goed…



Ik hoop altijd maar dat deze fase snel voorbij is :wink:

1 en al herkenning, maar helaas geen tips

herkenning… Ik laat hem gaan. Gelukkig weinig punten van tafels of kasten oid in de buurt omdat we dat niet hebben staan tussen de banken. Tja… het is wel eens mis gegaan, maar vanaf 7 of 8 maand lukte het al om met behulp van zijn zus dat hij er op kwam. Nu… hij zo oud is laat ik em lekker gaan.



Ben wel bezig dat hij moet zitten op de bank. Hijkan niet altijd springen ed op de bank.



Straf oid geef ik niet voor dit… ik straf marijn helemaal eigenlijk niet, ik pak hem alleen weg bij het plekje wat niet mag en zeg dat duidelijk, dat mag niet want… gevaarlijk of noem maar op.

Zelf zie ik het als een mega lekkere snoepwinkel maar je moet overal afblijven voor mezelf. Het is juist deze leeftijd dat ze willen ontdekken klimmen en klauteren.

Hopelijk blijft het nog lekker lang mooi weer… kunnen we nog lekker vaak naar de speeltuin!

van de winter maar weer het huis verbouwen! om dan thsuis maar lekker klimmen en klauterweggetjes maken mbv tafels, stoelen en banken :):slight_smile: