Bang voor regen.... wie helpt slapeloze mama met oplossing?

Ons dochtertje van 2,5 is heel erg bang van regen en onweer. Met name 's-nachts. Ze slaapt op zolder (onder het dak) en wordt gillend wakker als het flink begint te regenen. We hebben al van alles geprobeerd, maar niets helpt om haar angst weg te nemen (geluid op haar kamertje dmv ventilator of radio; mama naast haar op een matrasje; lekker laten huilen/gillen; uitleggen dat regen niet eng is). Mijn man en ik zijn doodop. Wat wil je in deze tijd van het jaar! We zijn 's-nachts bij elke regenbui een hele tijd bezig om haar weer in slaap te krijgen… Het is altijd een zeer gevoelig kind geweest dat heel ‘licht’ slaapt. We hebben haar daarom ook naar de zolder verplaatst, want ze werd al wakker van de kraan die we open draaide als wij 's-avonds gingen douchen. Het is een meisje dat heel erg sensitief is, dus op zich verbaast dit ons ook niet. Het put ons wel uit en zijn zo langzamerhand ten einde raad :zzz: . Heeft iemand voor ons de gouden tip? :frowning:

jeetje, lastig…

je zou zeggen: leg haar op de verdieping eronder, maar als ze daar ook wakker wordt van kranen… :think:

oordopjes is ze nog te klein voor

heel moeilijk…

weet ff geen oplossing

maar wens je veel sterkte

tsja…

ik zou zeggen… “maar haar eigen met de regen”…

dus… als het overdag regent… --> laarsjes aan en lekker in de plassen stampen…

Haartjes wassen… (zogenaamd)

en vooral leuke dingen doen in de regen… (b.v. met een mooie paraplu lopen).

regen heeft eigenlijk alleen maar leuke kanten toch?

en volgens miuj kun je dat wel ZEGGEN, maar bij 2,5 jaar moet je het vooral nog laten voelen en voordoen denk ik…

En ja… misschien ook als het overdag regent, naar boven gaan… om te laten zien, voelen en vervolgens horen dat het de regen is… dat ze vanzelf die koppeling gaat maken… Want de regen buiten is niet zo hard natuurlijk als die op zolder (klinkt)… Raam een keer openen??? laten voelen met de handjes???

Balletje van het dak laten gooien (uit het raam)… klinkt ook als tok tok tok…

Zoiets dus misschien???

Sterkte en een droge herfst en winter toegewenst!

Wij zijn met Saba uiteindelijk midden in de nacht in de regen gaan staan, achter in de tuin, en hebben - zoals het advies van Gerdie - er een nachtelijk klein feestje van gemaakt en haar zo lollig mogelijk laten zien dat regen ook héél leuk kan zijn, en onweer héél mooi. Ze vond het maar raar, zo zeiknat met d’r ouders in die enge situatie, maar uiteindelijk vond ze het ook erg grappig en vanaf dat moment piept ze bij onweer en harde regen, maar is ze snel weer rustig omdat ze die link heeft gelegd. Soms weer even aan herinneren. Succes!

Ja, Myrthe had het ook. We zijn niet naar buiten gegaan (goeie tip vind ik!), maar hebben wel door het raam de bliksem staan bewonderen (kijk eens hoe mooi die lichtflits!) en ik heb naast haar bedje met haar zitten luisteren naar de regen. Ik heb haar verteld dat ik het altijd zo’n fijn geluid vind als ik in m’n bed lig. Over de donder hebben we gezegd dat die een bromstem heeft. Daarna hebben we (Myrthe ook) zelf bromstemmen nagedaan. En we hebben uitgelegd dat de donder en de bliksem en de regen niet binnen kunnen komen omdat we dat niet goed vinden (en dat hardop met haar samen tegen ze gezegd). Met motors had ze het ook een tijdje, maar die passen gelukkig niet door onze voordeur… :wink:

Het duurde een tijdje en het vroeg wat herhaling, maar uiteindelijk ging het veel beter.

Succes!

Hier precies het zelfde probleem,ook bang van onweer ne vooral regen het putte ons ook zo uit dat wij toch mees maar op de tussne verdieping hebben gelegt,hij slipe ook op zolder onder een dakkappel,en o wat vermoeiend is dat zeg bij iedere bui werd hij wakker en ik dus ook.

Nu slaapt hij op de tussen verdieping maar het probleem is nog niet over,wel minder,wij vertellen dat de wolken heel nodig moeten plassen net als mees dus ne dat de wolken geen luier aan hebbne en dat het daarom naar beneden valt,dit lijkt hij te begrijpen.

Wij gingen ook naar buiten in de regen maar dat vond mees altijd al leuk en dat heeft dus ook niet geholpen.

Ik werd zelf nooit wakker van de regne maar nu wel omdat ik weet dat hij ook wakker wordt.Heb ook een site gezocht wat te doen bij angst en daar stond toch troosten want ze zijn er dan echt angstig voor.

Vuurwerk is bij ons het zlefde verhaal.

Heel veel sterkte met de regne achtige nachten en ik zla aan je denken als ik ook bij mees zit :wink:

Nou, het was voor het eerst dat ik iets op een forum plaatste, maar ik ben blij verrast met alle reacties!

:slight_smile:

Bedankt allemaal, ik ga er zeker een aantal uit proberen de komende tijd ! :zzz:

heel veel groetjes !

Janine