Bang voor douchen.

Ten eerste:

Riley was altijd een waterrat, vond het onwijs leuk om te douchen, alleen het hoofdje onder water was een probleem maar als dat alles was.

Soms moest het even, ivm haren wassen… maar dat pakte Riley zelf op, door hem steeds vaker met een bakje over zijn eigen hoofd/gezichtje water te gooien.



Later:

2 weken geleden is Riley in een sloot gevallen… ik was er bij, hield toezicht, maar toch stapte hij mis bij een stijgertje (hij stapte met 1 voet op de stijger, en de andere is daar niet aangekomen waardoor hij viel).

Hij is naar achter gevallen, en kwam met zijn rug , voeten, armen en achterhoofd in het water, hij was er ook zo weer uit. De ene sec stond ik daar met Riley en de andere sec, lag Riley overstuur in mijn armen.

Hij heeft er niets aan overgehouden, licahmelijk niet elk geval. Hij is gelukkig niet koppie onder geweest.



Nu:

Douchen is een drama, de eerste keer na die val ging het prima, maar daarna… nu is het overstuur, gillen, heel hard huilen, slaan schoppen, als hij er onder moet. Hij hoeft en gaat ook niet elke dag, maar zeker op dagen van het kdv als hij buiten heeft gespeeld (om de dag)



Ik weet niet hoe aan te pakken, ik ga altijd mee met hem douchen, alleen wilt hij ook niet.

Het is niet gezellig onder de douche, als hij bij de deur staat te huilen, en schreeuwen om zijn papa… (papa heeft ook geprobeerd mee te gaan, werkt ook niet).

Wassen is nog een grotere drama, en haren schoonspoelen kan niet eens meer zonder dat hij volledig in paniek raakt.



De angst begrijp ik wel, het heeft meer impact gehad dan we eerst dachten… maar het is wel vervelend.

Iemand tips…

En in een badje? En vanuit het badje weer langzaam aan leren om onder de douche te gaan?



Hoe dan ook wat ongelooflijk vervelend voor jullie allemaal! :hug:

Hem zelf de douchekop geven zodat hij de controle heeft?

Zeemeermin :lol:



Badje is idd een optie, zal hem ff opsnorren… (die stond al weer in de schuur haha)

Hier is hij ook lange tijd bang geweest voor de douche, maar niet voor water. Hij sprong zo het zwembad in, met zwembandjes om, wil niet eens meer een hand ofzo. Maar de douche vond hij eng, ik denk gewoon de herrie ervan, dat kletterende.

Dus daarom douchte ik hem nooit echt, hij ging altijd in het babybadje, en later in de douchebak met water. En haren wassen d.m.v. een bakje water. Een tijd later nog eens geprobeerd met de douche, en steeds zo begonnen dat de douche niet te hoog hing, zodat het neit zo’n herrie maakte.

En nu vindt hij de douche prima. Nog steeds zit hij veel liever in bad, maar als ik haast heb dan sop ik hem in, zet ik de douche aan, en sproei hem af, ook met haren wassen, en nu vind hij het best.

Het hoeft niet persé door die val te komen, het kan ook gewoon een fase zijn. Onze meid was op een gegeven moment ook heel bang voor de sproeier, haren wassen wilde ze niet, lijfje afspoelen mocht niet. Hysterisch, schreeuwen, huilen. Inmiddels is dat gelukkig weer over.

Lasse is als baby een keer zo geschrokken van de douchekop dat hij daarna nooit meer onder de douche wilde - zwembad ed geen enkel probleem, douce bij zwembad ook niet maar thuis - drama.



Tot hij vijf jaar was in het badje gezeten. Tot hij op een dag zei mama nu wil ik wel onder de douche. En nu douched hij gewoon.



Volgens mij kan die van jou nog jaaaaaren in het badje :wink:

Euhm… Sweet-Love… herkenbaar :angel: :lol: !!

We hebben Lars in die moeilijke periode weer in het babybadje laten gaan en van daaruit weer langzaam laten wennen aan de douche. Het gaat nu weer goed, al blijft haren wassen heel moeilijk voor hem!

@Sweet-Love wrote:

Zeemeermin :lol:



Badje is idd een optie, zal hem ff opsnorren… (die stond al weer in de schuur haha)




Die peuters van ons gaan mooi gelijk op met alle nieuwe fase’s :mrgreen: !