bang voor de tandarts

Overigens las ik dat de kinderen “pijn” hebben van hun tandsteen… dat is niet het geval hoor… Niek vind het gewoon niet mooi, die ziet die randjes tandsteen en schaamt zich daar wat voor. (sinds kort pas) En Peet kan gewoon slecht tegen het gevoel van ruwe tanden… hij is daar gevoelig voor, voor dingen die afwijken van normaal.

Maar pijn hebben ze niet.

Ik heb gisteren gebeld omdat ik echt last heb van kiespijn, maar helaas had ze 3 mogelijkheden waarop ik niet kan… echt ook niet kan. 1 viel tegelijk met een KNO afspraak in het zkh voor Mies, 1 tegelijk met de verjaardag van Suus en 1 tegelijk met zwemles van de kinderen. Dus ga toch pogen met paracetamol om de 23e te halen.

Voor mij werken de kinderen juist als stok achter de deur. Als zij gaan, dan kan mama niet achterblijven… :shifty:

Tegelijk werkt vaak het beste, maareuh je weet ook dat je bij een controle niet gelijk je hele gebit gesaneerd krijgt? :-* Er gebeurd niets enkel kijken. Voor een behandeling kun je altijd een aparte afspraak maken. Met of zonder kids is dan aan jou. Het kan zelfs een soort leerproces zijn mocht Peet bv willen zien letterlijk hoe een gaatje vullen gebeurd bij een tandarts zonder dat het een gaatje in zijn gebit is. Ik ben zelf ook angsthaas eerste klas. Ben zelfs een keer bij een narcose tandarts geweest omdat ik zo lang niet was geweest. Maar nu is Casper er, hij is ook een beetje mijn stok achter de deur. Kwam dus zijn zwangerschap tussendoor waarin ik niet ben geweest. Resultaat betekende hoppa 6 gaatjes te vullen! :o Dat vullen is nog niet zo problematisch maar doordat ik hypermobiel ben (licht maar soms lastig waaronder in mijn pubertijd om de week ong een gezwikte/gekneusde enkel van simpele drempels zelfs in huis :wall: legerkistjes waren toen ideaal en een fashionstatement :angel: ) vind ik het zo enorm lang met mijn kaken van elkaar liggen ellendig. En verdovingen pakken niet zo tof.

Maaaaar ik ben geweest!! In 2 x zitten/liggen in de stoel met Casper erbij! De tweede keer durfde Casper zelfs al door de assistente zijn tandjes te laten tellen. :dance:

Een wortelkanaal zou ik niet met hem erbij doen omdat ik dan echt bang ben (zweet gutsend op mijn rug en bibberend uit de stoel komen) en hem dat niet wil laten zien. Gaatjes kan ik handelen in de zin, ik weet dat het moet, ik weet hoe lang het duurt, de tandarts legt alles netjes uit en zo weet ik dus hoe lang ik nog moet liggen.

Inlezen vooraf, afspraken met weinig tijd ertussen als de TA niet gelijk tijd heeft een gaatje te vullen. Dat is bij mij de key om wel telkens te gaan. Controles zijn voor mij niet enger geworden, ondanks dat ik weet dat wanneer de TA de tijd heeft en hij vindt een gaatje dat deze gelijk gevuld wordt. Wat iemand hier ook al aangeeft; het scheelt mij slapeloze nachten. :thumbup: En gek genoeg heb ik minder angst als het zo ad hoc gebeurd en kan ik het makkelijker laten gebeuren. Want dat is toch wat de TA zo eng maakt vaak. Je ligt daar, kunt geen kant op (claustrofobisch bijna) en ‘iemand’ gaat rommelen in je mond wat je niet ziet en je moet maar vertrouwen dat het allemaal goed gebeurd. :shifty: Gek genoeg heeft het mij ook geholpen toen ik bij de narcose tandarts was en we gingen analyseren waar voor mij de ‘pijnpunten’ (zie hierboven) mbt het tandartsbezoek zat. Ik weet nu waar voor mij de angst inzit en ik weet dat ik het kan! Nog steeds niet leuk, ga zeker niet voor mijn plezier maar ik ga wel. :thumbup: Enneuh ik wil dus liever niet over een paar jaar al aan een kunstgebit moeten…mijn tanden zijn niet echt tof en sterk heb zelfs al eens een kies gehad die door een gaatje letterlijk aan het afbrokkelen ging… :silenced: dat wil ik dus niet met mijn andere tanden want ik heb ze zo verrekte hard nodig om te eten etc. :wink: Een gaatje vullen lijkt me vele malen minder vervelend dan alles trekken en een kunstgebit aanmeten en telkens aanpassen, blaren in je mond erdoor brrrr. Ik doe iets wat ik ‘erg’ vind om ‘erger’ te voorkomen. :oops:

Ik knijp hem ook vaak bij de tandarts. Tijdens mijn zwangerschap heb ik alles uitgesteld. Had nog 3 gaatjes te laten vullen. Maar ben nu braaf vorige week geweest. Het waren dan 2 kleine gaatjes en 1 grote. En dat is eerst een goede nieuwe vulling geworden inplaats van een zenuwbehandeling. Heb alles zonder verdoving gedaan. Dit omdat de zenuw al dood was…Ook ik doe vaak de controles apart van de kids.

Ook ik ben doodsbenauwd voor de tandarts. En mijn kinderen zijn ook oh nooit geweest maar ik heb met mijn man afgesproken dat hijmet de kindjes heen gaat.

Ik heb de moed weer bijeen geraapt en ben twee weken geleden geweest. Wat 1 wortelkanaalbehandeling en een gaatje was werdennu twee wortelkanaalbehandelingen helaas. Verder moet ik nog genoeg gaatjes vullen en van 1 kies die gevuld is moet ook nog een wortelkanaalbehandeling worden omdat ik last heb van de wortelpunt.

Gelukkig is mijn tandarts een schat net als de assistente en ondanks dat ik voor de zoveelste keer lig te janken in de stoel stelt hij mij gerust en zorgt ervoordat de behandeling pijnloos is.

Ik ben bang dat de angst nooit weg zal gaan maar ik hoop dat ik zonder gejank in de stoel kan

oooh ik wil je wel de naam geven van onze tandarts die zit in jullie woonplaats! wat een ontzettend fijne man. Ik zie altijd op tegen de bezoeken maar als ik er ben, hij stelt je zo enorm gerust! het is gewoon een toffe peer, helaas homo :slight_smile: heb ik vroeger wel eens gezegd!

overigens neemt hij ook in eerste instantie geen nieuwe patienten aan, omdat zijn praktijk vol zit en hi jde voorwaarde heeft als hij je helpt en in de praktijk neemt, je jaarlijks twee keer komt! anders komt hij je opzoeken met de mededeling dat hij je niet meer wil behandelen.

Mijn man is nu afgelopen week voor het eerst weer geweest sinds tien jaar en hij heeft dit ook te horen gekregen, voor komend jaar en voor 2013 staan de afspraken al vast om maar een stok achter de deur te houden. Ook maakt hij alvast de afspraak voor de volgende controle over een half jaar.

Trouwens hij heeft geen mondhygieniste enzo in dienst, hij doet alles zelf, en gaatjes vult hij vaak tijdens de controle, als dat kwa tijd kan natuurlijk…