bang om te poepen???

hallo andere ouders.



ik ben op dit moment bezig met het zindelijk krijgen van onze dochter 2 1/2 jaar oud.

met plassen is ze eigenlijk al zinzelijk :dance: :dance:



maar op de een of andere manier lukt poepen niet meer

ze heeft namelijk 2 keer op het potje gepoept maar sinds dien doet ze het niet meer en is ze overstuur omdat ze moet poepen maar niet op de wc of potje wil.

uiteindelijk poept ze in haar broekje.

als ze zo staat te draaien te wiebelen of wat dan ook kan ik praten als brugman of haar vertellen dat het best spannend is maar ze wil het gewoon echt niet.



ik weet er eigenlijk geen raad mee hebben jullie misschien tips of adviezen voor mij hoe hier mee om te gaan of hoe het haar wel te kunnen leren.



bedankt…

Jara had dat ook. Ze wilde wel, maar het lukte niet.



Ik probeerde dr eerst met potje voor de tv te zetten (ze poept nl altijd op vaste tijden). Maar 10x zitten en opstaan, rustig zitten lukt niet.

Dus tv weer uit en gezegd dat ze mocht spelen (in dr blote billen) en het potje laten staan.

Binnen 5 minuten had ze op het potje gepoept en sindsdien lukte het :thumbup:. Een aantal dagen later ook op de wc.

Sanne had er ook last van, terwijl ze ook een aantal keren goed had kunnen poepen. We hebben geen luier aan gegeven en geen aandacht eraan gegeven Ze heeft een paar keer in haar onderbroek gepoept, maar 1 x zat ze op de wc en de nood was te hoog en poepte ze per toeval. Het grappige was dat ze het zelf niet gemerkt had en er lag veel in de pot. We hebben met een heel “feest” het haar laten zien en sindsdien gaat het goed. Al moet ik wel zeggen dat ze bij de oppas nog steeds niet poept, ze wacht tot ze weer thuis is, waarom is ons een raadsel.



Tip: probeer er geen aandacht aan te geven als ze niet wil poepen op de wc, een keer gebeurt het per toeval of anders wanneer ze er klaar voor is en dan is het goed.

hier is sophie al een lange tijd zndelijk qua plassen, maar poepen lukt gewoon niet lijkt het. Heel soms poept ze op de wc of het potje, maar andere dagen poept ze gewoon niet, totdat ze een luier aan krijgt. Je merkt dan ook echt dat poepen haar heel veel moeite en pijn kost, maar uiteindelijk poept ze dan tenminste wel.

Knipoogje, hoe is het daarna verder gegaan? Bij onze dochter nu nl. precies hetzelfde…

sproetje: ik reageer morgen even uitgebreid op je vraag. nu 3 wijntjes op voor mijn verjaardag, maar merk dat ik, door het weinige eten, eigenlijk iets teveel op heb voor een uitgebreide reactie zonder te veel spelfouten :oops:

Ha ha! Nog gefeliciteerd, ik wacht het rustig af :wink:

thanks :).



nadat sophie meer niet dan wel poepte, haar ontlasting enorm stonk omdat het onderhand erg oud was voordat ze het verloor, en ze moest overgeven door het persen en de pijn is sophie uiteindelijk bij de poeppoli beland. Een gesprek met de kinderarts en een lichamelijk onderzoek maakte duidelijk wat ik al langer dacht: sophie was helemaal geobstipeerd. (bleek snoetje, donkere wallen onder haar ogen, en diepe groeven rond haar neus.) we moesten doorgaan met 1 keer per dag 2 zakjes forlax, wat we al drie maanden gebruikten op recept van de ha. Dit zijn gewoon extra vezels maar dan in een zakje dus maken haar darmen ook niet lui.

We zouden gaan starten met in het poepgroepje. Een groepje van 5 kindjes van ongeveer dezelfde leeftijd waar ze met behulp van een pedagogisch medewerkster in 5 sessies leren dat poepen/plassen op het potje/wc hoort, dat iedereen het doet, dat het uit je buik moet enz. Dit doen ze op een leuke speelse manier en de pedagogisch medewerker kijkt naar waar de angst vandaan komt en wat voor “huiswerk/oefeningen” elk afzonderlijk kind mee naar huis krijgt.

Doordat er een kindje afgevallen was mocht sophie in het eerstvolgende groepje al meedraaien en dat zou een week later zijn. Eigenlijk starten ze pas vanaf 4 jaar met het poepgroepje, maar omdat Sophie duidelijk mee leek te kunnen, en ik het probleem zo snel mogelijk wilde aanpakken mocht ze mee doen.

echter na het bezoek aan de kinderarts begon sophie ineens op de wc te poepen, omdat ze een roodkapje knuffel op tv had gezien die ze heel graag wilde hebben :slight_smile:

Dus toen we voor de eerste sessie bij het poepgroepje kwamen, vertelde Sophie heel trots dat ze al op de wc poepte :inlove: . Echter dit ging nog heel moeizaam en lang niet dagelijks dus ik vond het wel echt belangrijk dat ze bij het poepgroepje bleef.

En nu heeft ze dinsdag de 2e sessie gehad, maar heeft ze haar roodkapje knuffel al gekregen aangezien het eigenlijk elke dag goed gaat en ze op de wc poept.

Ze krijgt wel nog dagelijks de forlax, want de kinderarts vind het belangrijker dat ze een jaar te lang aan de forlax zou zitten dan een week te kort.

tijdens het poepgroepje doen ze dingen als memorie, boekjes lezen, poep kleien, potjes versieren en hebben ze eht er met elkaar over.

Zo krijgen ze duidelijk te horen dat ze voor te poepen moeten zitten met de knieen in een hoek van 90 graden omdat je anders niet kan poepen. Zo moeten ze het ook echt de tijd geven en niet binnen 1 minuut al opstaan. maar er zijn ook kindjes die bang zijn voor het gat of de plons bijvoorbeeld, en die krijgen dus oefeningen die daar op inspelen. (bijvoorbeeld bij angst voor het gat, de magische luier, een luier met een gat erin geknipt).

Wat ze wel aankaarten is dat een beloning erg belangrijk is, en het liefst moeten ze die zelf kiezen. Dus 5 minuten langer opblijven (wat heeeel lang lijkt in hun ogen :D) een extra verhaaltje voorlezen, knutselen enz. Het moet het liefst iets zijn wat ze meteen krijgen. dus wij hadden de roodkapje knuffel beloofd als de luiers echt weg konden, maar voor het zover was kreeg ze of een koekje, of een verhaaltje extra enz.



Het is een heel verhaal geworden, maar mocht je nog wat meer info willen vraag het gerust misschien kan ik hem beantwoorden!!

Wat fijn dat ht nu goed gaat.

Hier begin Femke soms 's ochtends al te dralen en dan vraagt ze een luier. Maar dan nog raakt ze er wel een beetje van in paniek en laat ze er zo twee dagen tussen. Vanavond heeft ze in bad gepoept

Ik vraag me af hoe ik die overstap naar wc of potje voor elkaar kan krijgen. Op het kdv gaat het plassen heel goed nu. Dus ze is op de goede weg.

En haar stickervel zit al helemaal vol geplakt :wink: