Bang donker trui

Steven is al lange tijd een beetje bang in het donker, dat is verder niet erg.



Alleen is hij dus ook bang in het donker onder zijn trui, en dat is met het aankleden wat lastig als de trui niet snel genoeg aan gaat. Vooral zelf aankleden is nu een probleem aan het worden.

Hij begint echt te huilen als het te lang duurt, voor hem dus binnen een paar seconden.



Ik probeer met hem erover te praten maar ik wordt er nog niet echt wijs uit, wat het werkelijke probleem nu is.



Hoe kan ik dit aanpakken?

Suus heeft ook van dit soort “angsten” en precies deze zelfde is ook de revue gepasseert… we hebben daarvoor samen donker spelletjes gedaan… dus ik bij haar in bed en samen onder de dekens…

Zij bij mij op schoot en dan samen in mijn trui… en dan voelen aan elkaars gezicht. En zo geleerd dat het allemaal wel mee valt.



Ook weer niet te veel in mee gaan, we hebben hier een autist in huis die ook de meest vreemdsoortige angsten heeft en ik ben er bewust niet te veel in meegegaan… soms ook gewoon gezegd… mama wil het wel begrijpen, maar kan het echt niet omdat er gewoon echt niets is om bang voor te zijn… je kan niet bang zijn voor alles en iedereen want dan vergeet je te genieten… toen was hij al wel wat ouder hoor… maar daardoor nu wel sneller de insteek van… oke, je bent bang, dan gaan we je doen inzien dat er niets is om bang voor te zijn, spelletjes en ook al ze protesteerde, toch doorgezet en gezegd… jawel, we gaan dit even doen, we gaan Suus laten zien dat het niet erg is om in de trui en onder de deken te zijn.



Het heeft geholpen, want ze ligt nu bijkans helemaal diep onder de dekens te slapen.



We deden ook voelspelletjes… dan trok ik een trui aan en liet ik haar door de trui heen met haar hand aan mijn gezicht voelen… vragend wat ze dan voelde… kon ze mijn neus voelen, mijn mond? en omgedraaid… aan haar neus voelen en blub blub aan haar lipje, dwars door de trui heen… zo leerde ze dat het ook heel lollig kon zijn en er in elk geval niets aan de hand was…

Dank je Cell, hier kan ik wel wat mee, zat inderdaad zelf aan donker spelletjes te denken. Had alleen nog geen idee hoe.