Ik ben met Lieke weer met borstvoeding begonnen, na een wat mindere ervaring met Dana (veel pijn gehad). Nu gaat het voeden veel beter, ik heb er nauwelijks/geen pijn van.
Maar nu… eerst moest ik om de 3 uur voeden, maar moest ik Lieke steeds vanuit een heel diepe slaap wakker maken, met als gevolg dat ze maar een paar minuten dronk en dan weer in diepe slaap viel.
Nadat ze op geboortegewicht terug was mocht ik overgaan op voeden op verzoek, iets waar ik blij mee was, maar waar ik me nu eigenlijk ook zorgen over maak.
Ze komt naar mijn zin helemaal niet vaak voor een voeding, en nog steeds lang niet altijd voor volledige voedingen. Ze drinkt zo vaak maar 5-8 minuten aan één borst, en dan is het gewoon gedaan. Haar zelf wakker laten worden van de honger durf ik niet goed, ze laat er gerust meerdere keren per dag 5 uur tussen zitten.
Ze is natuurlijk nog maar een kleintje (nu 3070 gram), dus ik maak me een beetje zorgen. Ik heb een weegschaal gehuurd en geconstateerd dat ze de afgelopen dagen steeds 20 gram per dag aankomt. Dat lijkt me zo weinig!
Haar drinkschema van vandaag tot nu toe was bijvoorbeeld:
3.45 L + R gedronken, goed.
7.15 R 8-10 minuten
8.00 L 5 minuten
9.30 L 8 minuten
10.00 R 4 minuten
14.00 R 6 minuten
Wie kan mij raad geven? Of moet ik me hier toch geen zorgen over maken? De melk stroomt trouwens wel heel goed toe, ze kan de stroom vaak helemaal niet aan, verslikt zich dan of het loopt er langs.
wat je kan doen is haar voor en na de voeding wegen. Dan weet je hoeveel cc ze binnen heeft gekregen. Tanisha was ook altijd snel klaar maar dronk altijd genoeg!
voor en na een voeding is niet zo handig, moet je niet aan beginnen, wordt je ook super onzeker van…
zo lang ze tevreden is gaat het goed, en 20 gram per dag is veel joh! dat is per week ongeveer 140 gram per week, das super!
En weet je in het begin drinken ze nog niet zo lang/veel, het maagje is ook nog helemaal niet zo groot dat er veel in kan…
Is dat zo ja, dat 20 gram per dag veel is? :think: In de kraamweek kwam ze meer aan, toen voedde ik nog om de 3 uur. Toen kwam ze zo’n 50 gram per dag aan.
Suus drinkt vanaf haar geboorte maar 5 minuten per borst.
Ze kwam wat minder snel op geboortegewicht, maar… ze drnkt nog steeds heel kort… hooguit 8 minuten, vaak nog minder per borst.
En dan hoeft ze soms ook maar 1 borst, verschilt per voeding…
Zoals je kunt zien zit er genoeg spek aan, ondanks dat ze weinig en kort drinkt :inlove:
wat een gaaf stoeltje!!!
Lijkt mij ook voldoende hoor!
Reno komt nu ook rond de 130 gram per week aan, dat is dus iets minder
dan 20 gram per dag.
Hij drinkt ook nog steeds maar 1 borst en dan tussen de 5 en 10 minuten.
aach, mirretje, wat een schatje :inlove:
fijn hier te lezen dat het idd niet zo lang hoeft, want daisy dronk heel kort. nu heeft ze dan wat regeldaagjes gehad en blijft ze wat langer lurken.
ik had begrepen van de wijkverpleging dat ze pas na 2 weken op hun geboorte gewicht hoeven te zitten. en lieke is dat al dus :thumbup: en ik had ook begrepen dat als ze genoeg plasluiers hebben dat ze voldoende binnen krijgen.
waarschijnlijk drinkt lieke zoveel ineen keer dat ze genoeg krijgt. mischien helpt het als je haar na de voeding een boertje doet, even verschoont zodat ze weer wat wakker word en de borst weer aan bied?
ff offtopic: heb je fotos van je traktaties :mrgreen:
Zoals Heleen al zegt, weegschaal weg… wordt je echt alleen maar onzeker van… of probeer jezelf voor te houden dat dan alleen maar 1x per week te doen of zo…
Mijn dochter heeft nooit langer dan 5 tot 8 min gedronken… als baby niet en daarna ook niet… mijn zoon begon wat beter maar werd na de kraamtijd ook nog maar minuten werk…
De oudste zat altijd onder het gemiddelde maar wel goed, de jongste zat boven gemiddelde en ook goed…
Als zij goed bijkomt, voldoende plasluiers heeft en tevreden is, GENIET dan van die 5 uur ertussen… het is ideaal voor jou om lekker te ontspannen en even bij te komen… je kindje regelt het zichzelf en MOCHT ze al afvallen, geen probleem, voor jij ZELF het aantal voedingen op… dus wat vaker aanleggen… klinkt simpel, maar zo is het dus ook… :inlove:
Trouwens, ik zie in jouw schema dat je bv om 10.00 uur voedt en dan om 14.00 weer en dan uit dezelfde borst… waarom neem je de andere niet…
Groetjes Fai…
Ahhh wat een lekker dingg, die Suzanne… heerlijk zoenlippen ook… :inlove:
20gr. per dag is echt goed hoor!
Ze ‘moeten’ minimaal 90gr per week groeien.
Hier ook één die kort drinkt (maar ws wel veel) en het goed doet!
Doe idd die weegschaal weg (of weg op zijn hoogst 1 keer per week).
En laat je leiden door je gevoel en kind!
Als zij super tevreden is en als ze wakker is wel lekker alert dan is het toch helemaal goed!
Fijn om te lezen dat meer kindjes maar kort drinken, dat stelt me wel gerust.
@maria74 wrote:
mischien helpt het als je haar na de voeding een boertje doet, even verschoont zodat ze weer wat wakker word en de borst weer aan bied?
Nee, dat werkt helaas vaak niet. Ik probeer het wel zo te doen, maar vaak ligt madam tijdens het verschonen vrolijk door te snurken om vervolgens haar mondje stijf dicht te houden.
Offtopic: we hebben de soesjes gemaakt! Heb ik wel foto’s van, maar nog niet op de pc.
@ Fai: ze had om 10.00 uur maar heel weinig gedronken, dus borst was nog vol, vandaar nogmaals die kant aangeboden. Normaal wissel ik wel per keer van borst.
Dan heeft ze echt genoeg hoor, ze laten het zo duidelijk merken…
Zo had ik in de kraamweek een kraamverzorgende die steeds zei dat ze 10 min per kant moest drinken, na elke voeding vragen hoe lang ML gedronken had, ik zie altijd ze heeft genoeg gehad, ze si tevreden :thumbup: ik lette nooit op de tijd, als ik het wel deed, was ik alweer vergeten hoe laat ik begonnen was…
heb ook tegen de kraamverz. gezegd, ze kunnen het heel goed zelf regelen, als ze genoeg heeft laat ze vanzelf de borst los 8) Ging goed!
Mijn zoontje drink per keer ook maar aan een borst, het hele ritueel (verschonen, voeden, boertje laten en even knuffelen) duurt hooguit een half uurtje. Soms valt hij na 5 minuten al weer in slaap en houd zijn lippen stijf op elkaar…
De ene keer zit er 5 uur tussen twee voedingen en de andere keer 2 uur.
Ze pakken echt wel wat ze nodig hebben, zoals Heleen zegt, ze kunnen dat heel goed zelf.
oh nou ik ben een beetje jaloers hoor, als ik jullie verhalen lees.
Bij mij duurde een voeding zeker in het begin wel een uur, en dat iedere 3 uur.
Dat is voor mij het enige nadeel van bv, het duurt zoooh lang.
(bij mij dan )
Dat was bij Sofie ook zo bij mij… :?
Bij Thomas was het helemaal een ramp (anderhalf uur drinken en dan na een uur weer ook 's nachts )
Ben dus heel blij met Suus haar drinkgedrag, al mag ze best wat minder vaak drinken 's nachts
@Faizaa
Offtopic
Thanks, ik kan haar ook wel helemaal opvreten :inlove:
Je zou haar billen eens moeten zien :drool: