bandenpijn, wel of geen buikspieroefeningen?

Hoi allemaal…

Ik heb in m’n 3 vorige zwangerschappen best veel last gehad van bandenpijn, en nu ben ik 5 weken zwanger en ik voel het af en toe alweer… Een vriendin van me zei dat ik dan lichte buikspieroefeningen zou moeten doen, vooral voor de lage buikspieren, maar ik heb ook wel eens gehoord dat je je buikspieren niet te sterk wilt hebben voor de bevalling ofzo? Ik weet niet meer precies waarom dat zo zou zijn, weet iemand hier meer van?

volgens mij mag je helemaal geen buikspieren doen als je zwanger bent…



en natuurlij nog gefelciteerd

In het begin mag je nog buikspieroefeningen doen,

Maar was je het toch al niet gewend, dan zou ik er nu zeker niet aan beginnen.

Later in de zwangerschap kun je wel schade aan de buikspieren berokkenen door dan nog oefeningen te doen, ik geloof omdat ze dan wijder van elkaar gaan staan zoiets, en het moet na de bevalling wel weer goed teruggroeien. Weet niet meer helemaal precies hoe het zit.



Er zijn wel speciale banden die je buik goed kunnen ondersteunen, misschien helpt dat.

Als je zwanger bent dan kun je buikspieroefeningen beter overslaan. Dat wil zeggen de rechte buikspieroefeningen. Want daardoor wordt de opening tussen je buikspieren groter en kan je buikwand blijvend verzwakt raken. Schuine buikspieroefeningen mogen nog wel en zijn zelfs goed want die schuine spieren ondersteunen je buik. Maar forceer niks en hou op zodra het niet lekker meer voelt of te zwaar wordt.

Allemaal bedankt, volgens mij komt het nu wel goed…

@kimmetje23 wrote:

volgens mij mag je helemaal geen buikspieren doen als je zwanger bent…




het mag wel maar maak het niet te gek...en als je al helemaal
geen buikspieroefeningen deed zou ik er niet of nauwelijks mee
beginnen hoor. Als je het al vaker doet/deed dat kun je er gerust mee doorgaan (een hele poos !!)

Ik kan het weten, ben namelijk sportintructrice :wink:

Maar helpen buikspieroefeningen, als je ze dan doet, ook tegen bandenpijn?

@karenenkids wrote:

Maar helpen buikspieroefeningen, als je ze dan doet, ook tegen bandenpijn?




Nou voor zover ik weet niet…ik heb er nog nooit van gehoord iig!

@karenenkids wrote:

Maar helpen buikspieroefeningen, als je ze dan doet, ook tegen bandenpijn?




Ik ben vorige week naar een fysio geweest omdat ik sinds een paar weken last kreeg van zeurende billen en af en toe scheuten naar linkerbeen.



En ik kreeg een oefening als huiswerk. Plat op mijn rug gaan liggen, benen met knieeen opgetrokken en voeten plat op matras en dan benen naar buiten buigen en dat 60 sec vasthouden en dan benen weer bij elkaar. Dit vier keer en twee maal daags (niet dat ik daar aan kom maar dat is het streven)



Als je benen plat naar buiten liggen schijnt je heup zich te sluiten en banden te ontspannen geloof ik.



Maar waarom ga je ook niet naar een fysio.



Verder deed ik al fysio fitness en buikspieroefeningen zijn geschrapt. Wel oefening voor lage rug maar dat is over een ding heen hangen en zou niet weten hou je dat thuis moet doen.

Buikspieren staan volgens mij overigens helemaal los van de banden aan je heupen.