ballet les met 4 jaar

onze dame zeurt denk ik al een maand of 3 aan ons hoofd om op ballet te mogen en verslind echt alles wat met ballet te maken heeft. van haar leesboek (waar ze enorm zuinig mee is) van angelina ballerina tot het zwanemeer wat ze dagelijks wil zien.



nu kan je hier vanaf 4 op balletles, maar wat kan ik me daar van voorstellen? weet iemand dat? of is 4 eigenlijk nog echt te jong of is het te vermoeiend?

we hebben nog wel een hele tijd voordat ze daadwerkelijk 4 is, maar beter op tijd orienteren natuurlijk :wink:

Onze middelste ging al vanaf 3 jaar.

Het ligt erg aan de school. Sommige scholen zijn erg strikt (bijvoorbeeld strenge kleding-eisen en haar verplicht in een knotje met netje), terwijl andere scholen meer gericht zijn op dansplezier.

Onze dochter ging naar de laatste, en dat ging spelenderwijs. Ze hebben speciale programma’'s met verhaaltjes en muziek, waar dan dansjes bij horen.

Mijn nichtje gaat naar een strenge balletschool, en dat is meer prestatiegericht en serieus, maar zij gaat dan ook echt audities doen voor een dansacademie.



Het ligt dus erg aan de school hoe zwaar het is voor je kindje, maar bij die van ons was het alleen meer heel erg leuk :inlove:

bedankt hanneke!

ik heb vroeger ook wel balletles gehad, en dat was streng maar ook leuk, maar die balletschool zit er niet meer in ons dorp.

wat ik nu zie, is het nu dede danceballet geworden. maar even kijken of dat toch ook wel het klassieke ballet is, want dat is hetgene wat ze zo leuk lijkt te vinden. (en dan ook de roze balletschoentjes en het roze balletpakje :D)

Hieke gaat vanaf 4 jaar (sinds 3mnd nu dus) naar kleuterdans.



In de lessen klassiek ballet voor de allerkleinsten staat de algemene dansante vorming centraal. De nadruk ligt binnen deze lessen op het ontwikkelen van het gevoel voor ritme en het stimuleren van de fantasie, muzikaliteit en expressie. Op speelse wijze worden de kleuters zich door middel van dans meer bewust van hun lichaam en hun bewegingsmogelijkheden. De lessen sluiten met verschillende thema’s goed aan op de belevingswereld en er wordt gedanst op muziek die past bij de leeftijd. Plezier in de lessen staat voorop!

Deze lessen zijn bedoeld voor kinderen van 4 en 5 jaar.




Ze vindt het helemaal geweldig. Het is een groep van 10-15 kindjes die allemaal 4 jaar zijn. Ze vraagt heel vaak wanneer ze weer mag.







Doordat ze nu op dansen zit hebben we wel besloten wat langer te wachten met zwemles, anders werd het teveel. En naar school en dan zwemmen en dansen! Dus volgend jaar gaat ze erbij zwemmen. En dat vinden we dan ruim voldoende voor haar. (ook qua € voor ons :silenced: )

ik heb ondertussen ook het klassiek ballet gevonden voor 4-6 jarigen.

schrok alleen wel van de kosten, maar goed, als ze het dan nog steed zo graag wil, dan is dat zo.



zwemles wilde ik zoiezo pas vanaf 5 jaar gaan doen denk ik, dus dat zou ook overeenkomen met jou ervaring. :slight_smile:



nu maar eens op marktplaats neuzen naar een 2ehands balletpakje. kan ze zich vast verkleden als ze wil :slight_smile:

Mijn dochter zit op ballet sinds haar derde, ze vroeg er ook al heel lang om.

Ik denk dat een mix tussen streng en niet te strikt, speels wel goed is. Ik wilde absoluut geen balletschool waar een beetje rondgehuppelt wordt op K3 en niet op de houding gelet wordt omdat het allemaal alleen maar leuk moet zijn…

Nu kom ik wel uit een dansnest, mijn moeder danstte voor een bekend gezelschap en ik heb zelf ook heel erg veel gedanst (maar helaas haar talent niet geerfd haha, dochter lijkt overigens wel aanleg te hebben, zo leuk :smiley: ), dus misschien dat ik daarom belangrijker vind dat ze het wel goed leert.



Natuurlijk staat plezier voorop, maar liefde voor klassieke muziek leren ze ook door er mee in aanraking te komen, en plezier hebben ze ook terwijl ze ondertussen wel al een goede ballethouding aangeleerd krijgen.

Ook de eisen qua kleding zijn hier streng, haren in knotjes, geen rokjes en andere frutsels.

Ik snap het wel, haar in knotje hoort er gewoon bij en is zeker voor meiden met langer haar ook gewoon veiliger, rokjes gaan die hele kleintjes mee zitten friemelen en leiden af.

ben ik helemaal met je eens lune!

ik vind het ook alleen maar leuk dat sophie er momenteel zoveel interesse voor heeft. ik heb van mijn 4e tot mijn 12e aan klassiek ballet gedaan, en had er toen graag mee door willen gaan, echter was ikd e enige van mijn leeftijd. de rest ging door voor jazz, en anders zou ik in een groep komen met meiden van 18. tja, niet mijn keus.

maar heb het altijd jammer gevonden, dus hopelijk vind dochterlief het net zo leuk :slight_smile:



heb nu mijn oude balletschool opgezocht, en daar geven ze idd klassiek ballet op een speelse manier aan kindjes van 4-6 jaar. wel moeten ze een bepaald balletpakje en balletschoentjes aan, en daar zijn ze dus best wel kritisch in. Maar dit vind ik alleen maar goed, want weet nog hoe verschillend het vroeger allemaal was :slight_smile:



maar blijf het jammer vinden dat ze er pas met 4 terecht kunnen… ze straalt zo enorm als ze de dans van eht zwanenmeer mag zien, en zit dan ooke cht al die tijd zo geinteresseerd te kijken en het na te doen…

Meestal is de jongste groep een soort van peuter/kleutergym met al een beetje grondbeginselen van ballet. Mijn dochter heeft dit ook gedaan toen ze 4 was. gewoon op liedjes van K3 etc. lekker bewegen en spelletjes maar ook met een goede opwarming en cooling down. Als ze doorgaan dan ga je echt verder met ballet. Tenminste zo is het hier gegaan. Ik herinner me bij mijn zusje vroeger die had al echt ballet als kleuter, in het engels en retestreng :wall:



Toch hartstikke leuk als je dochter al helemaal geinteresseerd is, gewoon doen als het te betalen en te halen/brengen is. Ook al is het misschien voor een paar jaar.



Tip voor goedkopere pakjes; bij de H&M heb ik ook alles gehaald en voor haar verjaardag of toen sinterklaas gegeven. Pakje, los rokje, vestje, maillot en schoentjes. Annders bij de balletschool zelf hangen wel briefjes.



Wens jullie veel pleizer met dansen.



Petri

petri: wij gaan wel echt kiezen voor het klassieke ballet, en dus niet de dede dance ballet.

Dit houdt idd ook wel in dat ze al van kleins af aan, wel op een leuke, speelse manier, echt balletoefeningen krijgen.

helaas voor ons houdt dit ook in dat er strenge eisen zijn aan de balletpakjes/schoentjes en je 1 model kan bestellen.



maar ach, heb nu via mp een balletpakje gekocht voor 5 euro, kan onze dame in elk geval die droom al laten uitkomen als ze weer eens wil balletten. :slight_smile:

en we hebben nog meer als een half jaar, wie weet is haar droom wel weer voorbij tegen die tijd. we zullen het zien (al hoop ik dat ze dan nog altijd erg graag naar ballet gaat, ook al vond ik het erg prijzig.)

Hier moeten ze idd ook gewoon leren balletschoentjes van de Papillon dragen.

Maar op de balletschool zelf hangen vaak briefjes met 2ehands spul aangeboden (ik vind de schoentjes ook niet zo duur, 15 euro geloof ik, als je het vergelijkt met de paardrij-outfit van zoonlief valt het reuze mee…).

Wat moet je betalen voor de lessen? Ik betaal om de maand iets van 40/45 euro.

het kost 200 euro voor 36 lessen. komt dus ongeveer overeen met wat jij betaald. En zal ook niet zo extreem duur zijn voor een sport, maar goed, vind het voor een 4 jarige best wel wat geld.

Niet dat ik het er niet voor over heb, maar zal wellicht ook te maken hebben met het feit dat het allemaal nog onbekend is wat het allemaal kost :slight_smile:



even gecopieerd:

Omschrijving: Heb je altijd al als een elfje in Droomvlucht uit de Efteling willen vliegen?

Of als een sneeuwvlokje willen dwarrelen of toch liever als een grote olifant willen lopen, als robot willen bewegen of een dansende machine willen zijn? Al deze thema’s en nog veel meer komen al dansend aan bod in de cursus kleuterdans.

Spelenderwijs worden de kinderen ingeleid in de wereld van muziek en dans, expressie en creativiteit. Uitgangspunt is de belevingswereld van de kleuters. Er wordt gedanst vanuit thema’s, zoals dieren, sprookjes, verhaaltjes en liedjes, waarin danstechniek verwerkt is. De motoriek, coördinatie, het ruimtegevoel, dansgevoel, muzikaliteit, fantasie en expressie worden ontwikkeld.



Lesmateriaal: Ballerinapakje papillon pk 4041 zonder mouw, katoen. Kleur: rose

Papillon slappe balletschoenen p 1000, leer. Kleur: rose met elastiek(geen linten), witte katoenen sokjes.

Klinkt leuk!



200 euro klinkt ook gewoon als een hoop geld. Wij betalen 5 euro per les zeg maar (jij zit dus ietsjes duurder, maar niet veel), dat vond ik wel meevallen, maar ik vergelijk idd met zwemles (6,50) en paardrijden (10).

Ik schrok ook best toen we laatst onze vaste lasten op een rijtje zetten en daarbij alle lesgeld ook dus even opgeteld werd… :shifty:

Mijn man zei meteen die vierde leren we zelf wel zwemmen enzo, die heeft mooi pech :lol:

Mijn zoon zat op ballet, zat want sinds een aantal weken wil hij niet meer (de echte reden ben ik nog niet helemaal achter).

Maar bij hem was het ook erg losjes en speels, de kleuterlessen. Gewoon lekker bewegen op muziek en spelenderwijs de 1e basisdingen leren (1e positie enz).

Zusje wil nu heel graag, nog even zien of ze dat na de zomervakantie mag/kan gaan doen (beetje moeilijk te combineren met schooltijden).



Hier is het ook 200euro.

Hier is het qua kleding ook wat strenger. Ze mag alleen aan wat ze op de bovenstaande foto ook aan heeft, samen met schoentjes. Ook van Papillon allemaal Baal alleen van die legging/panty. Die was dus na 3 lessen al stuk!! :shock: En andere moeders en de dames van de dansschool vonden dat de normaalste zaak van de wereld… :eh: :silenced: Ze zijn in de lessen volgens mij niet superstreng. Ik denk dat ze spelenderwijs dansjes doen en zo de beginselen aanleren van ballet. Hieke heeft het in ieder geval super naar haar zin en dat is voor mij nog altijd de belangrijkste indicatie. :inlove:

Dat is wel zonde zeg! Maar ook wel pech denk ik…

Mijn dochter danst nu drie jaar en kreeg er om te beginnen twee (ik ben zo iemand die de maillot dan hopeloos kwijt raakt in de was…dus maar reserve koopt :oops: ) waarvan na anderhalf jr ofzo in een een laddertje kwam. Toen werden ze eigenlijk ook wel krap dus heb ik er twee in een maat (of twee geloof ik) groter gekocht, die zijn nu nog prima :slight_smile:

Ja het was ook wel pech, snap ik ook wel maar de reactie van de mensen om me heen, dat het heel gewoon was en dat ik er op moest rekenen dat me dit nog veel vaker zou gebeuren… :shifty:

Ik kan niet wachten tot ze 4 is :inlove: En ze vraagt er nu ook om, maar ik vind haar nu nog wat te jong. Als ze vier is, is het vroeg zat. Ik heb nog niet om me heen gekeken, maar dat komt wel goed denk ik.

't Is ook echt leuk hoor :thumbup: :inlove:



Hier overigens ook wel eisen wat betreft schoenen, en H en M mogen ze hier ook niet. En ondanks dat het allemaal heel speels is leren ze het echt goed. Maar dat gedisciplineerde, da’s ook niet meer van deze tijd natuulijk. :mrgreen:



Ik ga wel eens met mijn nichtje mee, en dat is ook leuk, maar wel wat meer drilwerk. Ik zou daar zelf niet voor kiezen voor een jong kind.



Overigens denk ik wel dat je vooral zelf sfeer moet gaan proeven…

toch veel jonge ballerina’s in de dop dus :slight_smile: leuk!

hoop dat haar speel balletpkje snel binnen komt, benieuwd hoe ze daar op reageert (en of ze het uberhaupt nog wel uti doet :wink: )

Dochterlief is 3 en zit sinds oktober op klassiek ballet! Wij betalen E20 per maand!



Al haar balletspullen koop ik bij Pappilon!



Voor mensen in Den Haag, google ff Polalichtendahl