Balen! BSO sluit op woensdag!

Ik wilde heel graag op woensdag vrij als Jim naar school ging, maar op mijn werk kreeg ik dat niet voor elkaar (1 collega die geen jonge schoolgaande kids meer heeft wil absoluut haar woensdag niet omruilen voor een andere dag) dus heb ik op donderdag en vrijdag vrij sinds 1 januari. Vorige week woensdag kreeg ik te horen dat de BSO op woensdag gaat sluiten omdat het niet rendabel is (er zitten dan 3 kindjes). Lekker besloten door de ouderraad en directie, maar de mensen in de ouderraad hebben geen kids op woensdag dus ook niet echt de noodzaak om zich hard te maken voor de 3 kids die er wel zitten voor mijn gevoel. Ze maken het schooljaar en de vakantie nog af, vanaf het nieuwe schooljaar stoppen ze dus op woensdag. Alternatief was op vrijdag naar de BSO i.p.v. de woensdag. KDV zit er ook bij en dat zou voor Sem ook meteen geregeld kunnen worden. Maar aangezien de kids hier t/m groep 4 op vrijdagmiddag en eens in de maand de hele dag vrij zijn wil ik die dag graag vrij houden, ten eerste omdat ik die ene vrije dag wat leuks kan doen met de kids en eens naar Brabant kan naar vriendinnen, ten tweede kost het me dus, zeker als Sem ook naar school gaat, op die dagen extra geld omdat ik extra opvang nodig heb. Ten derde weet ik niet of ik het op mijn werk voor elkaar krijg om de woensdag te ruilen voor de vrijdag. Ik krijg het nu wel geregeld op mijn werk dat ik maandag dinsdag en donderdag kan werken dus dat ik de vrijdag vrij houd en ook nog de woensdag, de ideale werkweek dus eigenlijk… Dankzij een fijne collega die vanaf komend schooljaar niet meer op woensdag thuis hoeft te zijn voor haar kind.



Het is zoooo moeilijk om voor die tijd (half augustus) opvang te regelen. Ik baal er zo verschrikkelijk van. Ik heb hier niet om gevraagd, heb er wel begrip voor, maar het alternatief is niet waar ik op zit te wachten, ik heb dat soort dingen ook gewoon graag zelf in de hand. Consequentie is dus dat ik voor Jim naar een andere BSO moet gaan zoeken en waarschijnlijk Sem voor een jaartje naar een ander kdv. Dat vind ik nog het moeilijkste en dat heb ik ze ook aangegeven bij het kdv waar hij nu zit. Hij hangt nogal aan vastigheid en heeft heel veel moeite met wennen aan nieuwe situaties dus voor hem is dat niet de leukste oplossing. Ze gaan proberen iets te regelen, want een ander kdv is al bijna onmogelijk voor november.



Pfff denk je alles geregeld te hebben, zit je net lekker in je ritme, ik krijg mijn vrije woensdag dat dan weer wel, maar ik bel me al een week suf :wall: en ben nog amper wat wijzer, waarschijnlijk gaat het voor Jim voor 2 dagen wel lukken en moet ik 6 weken 1 dinsdag overbruggen, maar voor Sem wordt een heel ander verhaal.

Maar als je ma, di en do kunt gaan werken, dan ben je toch vrij op woensdag en is de opvang niet meer nodig? Misschien dat ik ergens verkeerd lees, maar ik snap het geloof ik niet helemaal :oops:

Volgens mij is het probleem dat ze de woensdag op het kinderdagverblijf kan wisselen naar vrijdag. Maar dan is ze ook vrij.

Wat vervelend zeg, dat ze op woensdag gaan sluiten. OK even kijken of ik het snap, je werkt nu en hebt opvang voor ma, di, wo en wilt vanaf half augustus opvang voor ma, di en do? Dus de donderdag erbij? Ik zou proberen dat op de opvang waar ze nu zitten te regelen, het zal wel moeilijk gaan want natuurlijk hebben ze je kinderen liever op de rustige vrijdag, maar dan doen ze hun best maar. En anders, op de wachtlijst voor de donderdag en in de tussentijd op de vrijdag.

uhmmm voor zover ik weet is school verantwoorlijk voor opvang na schooltijd… volgens mij was dit toch wettelijk vastgesteld ofzo??



dus lijkt mij dat zij ook verantwoordelijk zijn voor de opvang op woensdagmiddag…

hier heb ik hem:



Sinds 1 augustus 2007 moeten scholen de samenwerking met één of meer kinderopvangorganisaties geregeld hebben of zelf een buitenschoolse opvang zijn gestart. Onafhankelijk van de vraag van ouders (ook bij één kind) moet de school passende buitenschoolse opvang organiseren.



dus zij kunnen dit niet zomaar beslissen… dikke pech voor de school als het je dus niet gaat lukken dagen om te gooien en zal in het ergste geval de directeur moeten blijven om jouw kindje op te vangen als ze niks anders kunnen regelen

ja en volgens mij mag zelfs een BSO niet zomaar sluiten op woensdag



ik werk er zelf en bij ons zijn geen kindjes op woensdag,

maar het is altijd mogelijk. mochten er ouders zijn die dat willen.

Dit is een BSO die is opgestart vanuit het kdv. Ideaal geen wachttijden (destijds), kleinschalig en de manier waarop te werk gegaan wordt en de mensen waren bekend dus dat is altijd fijn. Jim heeft het er ook ontzettend naar zijn zin. Ze doen ook altijd zulke leuke dingen met de kids, morgen gaan ze naar Piet Piraat, ze gaan heel vaak dagjes weg of naar het bos of zo. Dat doen ze overigens zonder vooraf toestemming te vragen, dat bedenken ze gewoon opeens en dan stappen ze in de auto. Ik begrijp dat dat ook niet echt gebruikelijk is?



De BSO waar de school mee samenwerkt heb ik inmiddels zo goed als zeker plek, dan moet ik wel tot begin oktober de dinsdag overbruggen maar dan kan onze buuf hem mee uit school nemen omdat haar man ook thuis is die dag (ze heeft dan als het goed is net haar derde kindje gekregen dus anders misschien iets te veel van het goede).



Voor Sem wordt het wel echt een probleem. Daar heeft het kdv dus nu overleg over of hij toch het laatste jaar daar kan volmaken en ze voor de donderdag iets gaan proberen te regelen. Anders is er op het kdv pas met ingang van november plek op de donderdag. Maandag en dinsdag valt te regelen. Dat kan ik niet overbruggen, geen dagen geen oppas dus pech. Collega kwam met het idee om het voor een paar maanden tot november dan te proberen door wel de vrijdag te gaan werken tot er plek is en dan alsnog ruilen naar de donderdag.



Een moeder van één van de kindjes uit de oudercommissie van het kdv (dus niet de BSO maar wel zelfde directie) was laaiend zij vond dat ze op zijn minst mij en de andere moeder voor een gesprek hadden moeten uitnodigen. Het anders aanpakken. En hoe meer ik er over denk hoe meer ik haar daar gelijk in moet geven. Hoe aardig ik de mensen daar ook vind, ze hebben ook schijt aan mij als ze op die woensdag stoppen en zadelen mij met een probleem op. Ze hadden natuurlijk ook al een tijd geleden kunnen zeggen dat we moesten gaan zoeken naar iets anders voor het geval dat, of dagen moesten gaan omgooien. 4 maanden is echt gewoon te weinig tijd en niet echt netjes. Daarom heb ik ook besloten dat ze hoe dan ook weggaan daar nu. Ik begreep van de moeder uit de commissie dat haar zoontje op vrijdag ook weleens alleen is (dus die dag willen ze vast graag vol hebben, vandaar dat alleen die dag aangeboden wordt waarschijnlijk, beetje achterbaks dus wel) hoe gaat het dan als voor die dag de animo niet groter wordt? Gooien ze dan ook de tent dicht, heb ik over een jaar hetzelfde probleem als ik nu voor de vrijdag zou gaan.