Dag,
Onze derde hummel is op komst en nu overwegen we een bakfiets aan te schaffen. Nu is het nog wat vroeg om daar al over na te denken, maar ach… We kregen een ledenmagazine van de Rabobank in de bus en daarin stond een aanbieding van de Babboe bakfiets. Heeft iemand daar ervaring mee? Hij is wel een stuk goedkoper dan andere bakfietsen zag ik al toen ik even snel zocht op een paar sites.
Wie heeft een bakfiets en vertelt me welk merk en wat er wel/niet aan bevalt? Zou je hem de volgende keer weer aanschaffen, waarom wel/niet? Waar moet ik goed op letten?
Ik ben benieuwd, dank alvast voor de reacties.
Hi, wij hebben geen bakfiets (bak voorop de fiets vast gemonteerd), maar wel een fietskar (aanhanger die je achter je fiets kan koppelen) .
Ideaal! Ook met één kind al.
Persoonlijk lijkt mij het praktische van een bakfiets dat je zicht blijft houden op de kids, omdat ze vòòr je zitten en er ook bakfietsen te krijg zijn voor meer dan 2 kinderen. Nadeel lijkt me dat het manouvreren lastiger is, omdat je draaicirkel van voren vergroot is, dat je de fiets nooit eens zonder bak kunt gebruiken en dat hij veel plaats inneemt.
Voordeel van een fietskar is dat je hem achter (bijna) elke willekeurige fiets kunt hangen, de meeste relatief klein op te bergen zijn en je (bij een goede fiets en goede kar) tijdens het fietsen nauwelijks wat merkt van de kar. Nadeel is natuurlijk dat je je kids niet in zicht hebt en dat er max. 2 kinderen in kunnen (3e zou dus zelf moeten fietsen, of in een stoeltje achterop, afhankelijk van de leeftijd - schijnt ook mogelijk te zijn een fietskar achter zo’n ‘halve’ fiets die aan een gewone fiets is gehangen te monteren, maar of dat echt praktisch is :think: ).
Er zijn overigens speciale ‘baby-schale’ voor fietkarren te koop (rond 50 euro dacht ik). Dit is een soort van ‘fietskar-maxi-cosi’, die kleiner is dan een ‘normale’ maxi-cosi, waardor nog een 2e kind in de fietskar meekan.
Hangt er dus erg vanaf hoeveel opbergruimte je hebt en wat je met zo’n bak/kar wilt doen. Voor veel kleine ‘boodschappenritjes’ in de stad, kan een bakfiets denk ik - hoewel dus geen ervaring! - erg handig zijn, maar voor langere stukken, lijkt me een fietskar lekkerder…
En dan heb ik een vraag over de fietskar.
Zien de automobilisten de kar wel goed?
Ik had er al aan zitten denken om er dan zo’n kinderfiets-vlaggetje aan te monteren. Maar is dat ook nodig.
En kun je goed bochten rijden met zo’n karretje ?
Deerntje Guusje heeft een bakfiets en bevalt haar volgens mij prima, misschien haar eens pb-en?
@Anita-1982 wrote:
En dan heb ik een vraag over de fietskar.Ik heb de kidcar comfort en daar zit standaard zo’n vlaggetje bij. (maar volgens mij is dat bij elke fietskar zo?)
Ik had er al aan zitten denken om er dan zo’n kinderfiets-vlaggetje aan te monteren. Maar is dat ook nodig.
Mijn fietskar is een van de luxere en hij is super wendbaar en ik kan hem zelfs als kinderwagen gebruiken want er zit een zwenkwiel bijgeleverd.
@Deerntje wrote:
Dag,
Onze derde hummel is op komst en nu overwegen we een bakfiets aan te schaffen. Nu is het nog wat vroeg om daar al over na te denken, maar ach… We kregen een ledenmagazine van de Rabobank in de bus en daarin stond een aanbieding van de Babboe bakfiets. Heeft iemand daar ervaring mee? Hij is wel een stuk goedkoper dan andere bakfietsen zag ik al toen ik even snel zocht op een paar sites.
Wie heeft een bakfiets en vertelt me welk merk en wat er wel/niet aan bevalt? Zou je hem de volgende keer weer aanschaffen, waarom wel/niet? Waar moet ik goed op letten?
Ik ben benieuwd, dank alvast voor de reacties.
Deerntje,
Als ik me niet vergis heeft Cell deze fiets… :think: Toch Cell?
Wij zijn geinteresseerd in dezelfde bakfiets, dus ik lees even mee…
Liefs,
Winnie
@Anita-1982 wrote:
En dan heb ik een vraag over de fietskar.
Volgens mij worden ook (nagenoeg) alle fiets karren standaard met vlaggetje geleverd.
Wij hebben ook een luxere. Voordeel van onze kar vind ik dat het relatief grote zwenkwiel vooraan de kar zelf wordt gemonteerd (d.m.v. een klik-systeem), i.p.v. aan de stang, zoals bij de meeste (eenvoudigere) karren het geval is. Hierdoor is je draaicirkel bij het lopen praktisch net zo groot als bij een kinderwagen.
De grootste reden dat specifiek onze kar me zo goed beviel, is dat de zitting gepolsterd is. Bij de meeste (vooral eenvoudige) karren, zitten de kids op 2 bandjes met daartussen een ‘stukkie stof’. Heb al vaak gelezen dat, als er dan 2 kinderen in zitten, ze altijd naar het midden glijden. Hebben zelf (nog

Het zitcomfort was voor mij een belangrijk aspect, aangezien wij nogal landelijk wonen en we, als we gaan fietsen, gelijk een tijdje onderweg zijn. Ik heb vooral voor de ‘kinderwagen-look’ (koepelmodel + voorwiel als een kinderwagen) gekozen, omdat ik hem ook veel wil gaan gebruiken in combinatie met de trein, voor de boodschappen.
Nadeel aan onze kar is wel dat hij nèt nìet door een ‘normale’ deur opening van 80cm past. Voor ons niet zo’n probleem, omdat onze flatdeuren 1m breed zijn en ik hem in het trappenhuis, onder de trap kwijt kan :), maar wel wat om op te letten als je er eentje wilt kopen en niet steeds in en uit wilt klappen…
Als je een goede fietskar hebt, merk je er eigenlijk niet veel van achter je fiets (iig zolang het (relatief) vlak is ;)). Je draaicirkel is denk ik ietsje groter dan zonder kar (maar heb ook nog niet zoveel ervaring ermee, dus ben nog èxtra voorzichtig in scherpere bochten), maar volgens mij moet je alleen bij het omkeren (dus héél kort rondje draaien) oppassen.
Denk dat je gewoon heel goed op een rijtje moet zetten wà t je precies met zo’n kar wilt (alleen achter de fiets of ook lopen, korte/lange stukken, boodschappen doen/fietstochten, etc. ) en hoeveel je er max. voor uit wilt geven. Dan gewoon in internet surfen en vergelijken en/of bij fietsenwinkels advies vragen!
Ik heb idd de babboe bakfiets, al staat hij nu ongebruikt in de tuin. Ik heb enorm last van mijn bekken en krijg steevast pijnlijke harde buiken als ik fiets, dus momenteel is alles hier “autorijden” :oops:
Maar ik vind de babboe fijn, hij is heel stabiel, ruim, ik kan er makkelijk alle 2 mijn oppaskinderen naast die vanmijzelf in vervoeren en dan kan ik ook nog wel een tas boodschappen kwijt (onder de bankjes)
Hij fietst goed al heb ik wel even moet zoeken naar de juiste stand van het zadel.
En ik houd de banden echt goed op spanning want met zachtere banden en de bak vol heb je aardig wat te trappen, dan heb je namelijk meer rolweerstand en dan met het gewicht erbij…
Maar met de banden op spanning, het zadel in een fijne stand, is hij fijn met fietsen.
De kinderen vinden het geweldig en straks met pruts kan ik ook makkelijk de maxi cosi meenemen.
Ze kunnen er alledrie in+boodschappen en de zapp kan dan ook mee als maxi cosi drager, dus dan kan ik prima naar de markt enzo.
Kortom, ik vind het een aanrader.
En naast de rabo, worden ze ook behoorlijk aangeboden op marktplaats er zijn namelijk best wat mensen die hem hebben gewonnen bij de monopoly actie van super de boer en die hem niet gebruiken.
Heb ze al voorbij zien schuiven voor 600 euro.
Wij hebben hem via de eneco actie, ik heb er dus ook een eneco bebladerde huif bij, heel gezellig, een groen bladerdak :mrgreen:
@Cell wrote:
Ze kunnen er alledrie in+boodschappen en de zapp kan dan ook mee als maxi cosi drager, dus dan kan ik prima naar de markt enzo.
Wat is een zapp :eh: ?
Meiden, dank jullie wel voor de reacties. Hier eenzelfde situatie natuurlijk als Cell, de derde op komst en de oudste kan nog niet fietsen (straks ook vast nog niet). Of kan Aniek (straks) al wel fietsen, Cell? Een bakfiets lijkt me dan ideaal. Misschien moet ik eens zo'n fiets proberen, maar de Babboe is geloof ik niet in de winkel te koop, dus dan is vooraf proberen lastig. Maar als ik hem via mp koop, kan ik natuurlijk bij de verkoper een rondje fietsen. En ik ben best lang, dan kan ook niet iedere fiets. Maar goed, het zadel kun je verstellen en de banden op spanning houden is ook een goede tip :thumbup: , al vergeet ik dat bij mijn fiets ook nog wel eens :? . Dat ik onderweg denk, dat had ik even moeten doen, of dat moet ik straks thuis even doen, maar dan komt het er weer niet van :roll: .
Wat ik me ook afvraag: we hopen straks in Twello te wonen en dan zou ik de kindjes met de fiets onderweg naar mijn werk bij het kdv (nu op loopafstand) brengen en dan zonder kindjes verder fietsen op de bakfiets. Is dat niet raar? Nee, ik denk het niet, want zo gaat het dan, maar toch :think: :oops: ?!
quinny zapp… is een buggy waar ook de maxi cosi op kan.
Super makkelijk op te vouwen en onder de bank te proppen in de bak.
Dus ik vind hem ideaal.
Wij hebben een plank gemaakt die in de lengte op beide bankjes steunt, daar kan de maxi cosi dan op. Ik wilde er niet een aparte babyschaal bij namelijk.
Naast de plank blijven dan op beide bankjes nog 1 plek over voor Aniek en Peter.
En nee, Aniek word 4 in september en hoewel ze al wel kan fietsen op een fiets met zijwielen, houd ze dat nog niet heel lang vol en de vaart zit er ook nog niet bepaald in :roll: :lol:
Dus dat word niks.
Dus die zit er nog wel even in.
Ik vind het voordeel ook dat alle kids lekker droog zitten bij vies weer, dus hij is voor mij straks ook ideaal voor het brengen en halen van Aniek naar school enzo. Is het vies weer, kun je toch op de fiets.
Uitproberen is idd moeilijk, een proefrondje doet nog niet half na wat je in het dagelijks gebruik merkt.
Ik moest er echt aan wennen hoor, had steeds het gevoel dat hij dreigde te kiepen in de bochten. Maar dat kan bijna niet (tenzij je en de bocht omgaat en een hoge stoeprand pakt…, heb ik 1 x gehad, maar toen kwam er enkel 1 band los van de grond, kiepen deed hij nog niet eens)
Het is dus best wennen.
Ook ga je zeker niet heel hard, eenmaal een lekker ritme gevonden fietst hij best lekker door, maar het is toch een gevaarte en zeker met kids ook best zwaar. Daardoor ga je niet op flinke fietssnelheid. Hoewel ik dat persoonlijk geen punt vind. Hij fietst gewoon prima, de kids vinden het geweldig en ik kom overal waar ik zijn moet.
Het is dat Deventer een beetje ver is, anders had je hem best een weekie of 2 mogen lenen om uit te proberen, ik fiets momenteel helemaal niet dus…
Misschien een fietsenverhuurder in de buurt waarbij je uberhaupt een bakfiets kan uitproberen?