bakfiets

Op 9 oktober 2011 wordt Pete alweer 4 jaar :inlove:



Vanaf september zal hij dan gaan wennen en moeten we 3 kinderen (Luc en Stan zijn dan 2,5 jaar) naar school vervoeren.

Op maandag, dinsdag en woensdag moet ik dan fietsen. Op donderdag gaat hij naar de bso en dat is op loopafstand. Op vrijdag moet mijn man fietsen.



We hebben aan een fietskar gedacht, maar de betaalbare kunnen vaak tot 40 kilo geladen worden en Luc en Stan wegen al ongeveer 15 kilo per stuk. Ik vraag me dan af hoe lang we daar gebruik van kunnen maken? Ook heeft mijn man een mountainbike en is het niet handig om nog een kind achterop te hebben qua opstap.



We zijn ons meer aan het richten op een bakfiets en dan zou een 4-persoons bakfiets wel handiger zijn, omdat we dan ook wel eens een vriendje kunnen meenemen.



Volgens mij kwam er uit een test (consumentenbond?) dat de 2-wieler van Babboe als betere uit de test kwam. Standaard zit daar 1 bankje bij geleverd, maar een 2e bankje is erbij te bestellen. Je mag echter maar 80 kilo laden en 4 kinderen wegen al snel meer dan 80 kilo toch? We zouden dan ook gewoon 1 bankje kunnen nemen en dan eentje achterop, maar de bagagedrager kan maar 25 kilo dragen. Ook zullen ze wel allemaal vooraan in de bak willen.



Dan toch een 3-wieler? De bak kan dan tot 100 kilo dragen (geschikt voor 4 kinderen) en dan kan er eventueel een vriendje mee.



Welke bakfiets hebben jullie voor 3 kinderen?

Ik heb 1 kind :wink:

En heb een baboe 3 wieler !

Heb daarvoor gekozen omdat de bak me prettiger leek, en als je stil staat kan je gewoon blijven zitten.

2 wieler nog nooit uitgeprobeerd dus geen ervaring mee.

Maar ik zou als ik jou was even op MP kijken, en de bakfietsen fabriek(geloof ik) heeft ook leuke staan, voor mooie prijsjes!

Ik heb geen maar zie altijd een vrouwtje fietsen die heeft de babboe bakfiets met 3 wielen en het ziet er comfortabel uit. Ook heeft zij vaak nog 1 achterop en ze heeft inderdaad 4 kindjes in de bak voor.

Ik zou niet voor een 3 wiel bakfiets gaan… die trappen gewoon echt zwaarder dan een 2 wiel model.

Ik heb er nu meerdere uitgeprobeert, een babboe big zelf gehad. Maar echt, het trapt loeizwaar.



Dus als een kar afvalt, en je kiest een bakfiets, ga dan proefrijden met een 3 wiel en een 2 wiel model.



Voor wat betreft een kar, na veel proefrijden, bedenken waar we ruimte voor hadden en de kosten hebben wij dus gekozen voor een kar.

Die van ons is van kidcar, model bike buggy city met duwstang en neuswiel.

We hebben hem voor 250 euro van marktplaats gehaald en hij zag er nog super uit, nu nog trouwens.

Hij kan beladen tot ongeveer 50 kilo hebben en mijn dochter van bijna 7 weegt 22 kilo en mijn zoon van bijna 6 weegt 21 kilo. Samen kunnen zij dus nog in de kar, ware het niet dat beide toch echt al zelf fietsen.

Dus daar zou ik het niet voor laten. Eer ze er echt uit zijn met de kilo’s en de lengte, fietsen de meeste kinderen ook echt wel zelf.



Het is dat jij hem in september al nodig hebt, wij wilden de kar in januari weg doen, dan is Niek echt 7, Peet echt 6 en bovendien gaan ze komend jaar weer aan het eind van de straat naar school.

Dus ik heb de kar dan naar verwachting niet meer nodig.



Maar ik zweer dus echt bij een kar. Ik trek hem met een sparta amazone classic en opstarten vanuit stilstand gaat het beste in 2 of 3, maar eenmaal fietsend, duwt de kar je als het ware ook en dan fiets ik rustig in z’n 6 helemaal naar de stad. Ik race de bakfietsen voorbij :mrgreen:

Wij hebben een driewieler van de fietsfabriek. Tweedehands net zo duur als nieuwe babboe, maar veel betere kwaliteit. Ik vind het enorm meevallen hoe zwaar het trapt en het sturen went ook heel snel.

Je kunt er naast de kinderen ook nog heel veel spullen in kwijt (volgens mij is mijn bak ook groter dan die van de babboe).



Volgens mij kan onze bak 300 kilo hebben.

ik heb er zelf geen, maar wilde die wel, maar wij hebben er geen ruimte voor…



maar een kennis van mij heeft ook een 2 ling een heeft er heel veel uitgeprobeerd en heeft die van de fietsfabriek, wel met electrische ondersteuning.

bewust omdat de jongens ook zwaarder worden.



maar zijn wilde ook persee met 1 wiel boven.



wat ik je ook afraad is die “zonder” stuur, weet even niet welk merk dit is, maar dat is met zo;n ijzeren stang, dat als je een bocht maakt de bak draait en blijft als het ware rechtop zitten (weet even niet hoe ik het moet uitleggen)

heb even gezocht

Bedankt voor jullie antwoorden :thumbup:



Cell, volgens die test de consumentenbond (volgens mij) werd die 2-wieler inderdaad aangeraden, omdat het minder zwaar trapt en hij stabieler is.

Mijn man heeft op vrijdag zijn papadag en dan zal hij dus met alle kids naar school op en neer moeten. Een fietskar is op zich ook wel een optie, maar in combinatie met zijn mountainbike minder handig. Dan zou hij misschien een goede 2e handse herenfiets kunnen kopen.



Janneke, een bakfiets met trapondersteuning is nieuw vaak 500 tot 900 euro duurder en dat vind ik best wel wat geld.

Wij hebben gelukkig wel voldoende ruimte, we hebben als extra een schuur van Keter, volgens mij 3 x 3.5 meter en daar staat nu o.a. de motor van mijn man in en mijn gewone fiets.

Hier heeft manlief gewoon een extra knobbel aan zijn mountainbike zitten en en los zadeltje op de stang.

Hij kan dus met 3 kinderen op de fiets.



Maar een bakfiets erbij kan dan idd handiger zijn. Dan raad ik je echt flink proefrijden aan en toch echt geen 3 wieler. Het fiets totaal anders dan een normale fiets en je kan bijvoorbeeld niet meegaan in de bochten. Je blijft stijf rechtop fietsen en verliest daardoor snelheid.



Succes met kiezen.

ik zit met hetzelfde ‘probleem’ :wink: Wil graag een bakfiets, de 3 wieler vind ik echt ‘eng’ met kantelen, de 2 wielers fietsen over het algemeen een stuk makkelijker, maar daar passen niet zo makkelijk 3 kinderen in. heb gekeken bij de babboe city (iemand hier in de buurt heeft hem) en echt veel ruimte hou je niet over als je er nog een bankje of in mijn geval maxicosi in doe.

fietskar heb ik gehad maar ik moet zeggen dat ik dat voor kinderen van 4+ toch niet echt ideaal vind. Ze pasten er makkelijk in en zo heel zwaar fietste het niet, maar echt leuk vonden ze het niet meer.

@Pitje27 wrote:

heb even gezocht




:mrgreen: de onderste hebben wij, ik zou niet anders willen.



Volgens mij kun je het beste naar een bakfietsenwinkel (bestaat die?) gaan en meerdere uitproberen. Ik vind het sturen helemaal niet vervelend, voordeel van een driewieler is ook dat je niet om kunt vallen als je stilstaat/weer wegrijdt. En niet te vergeten afgelopen twee winters gingen de tweewielers onderuit en ik fietste met gemak van en naar school. Oke toegegeven, op de laag ijs die op de weg lag gleed de bak soms wel een beetje, maar dat was prima te corrigeren.



Het ligt denk ik ook wel aan de afstand die je moet overbruggen. Ik rijd 3 km naar school, dat is goed te doen. Als het meer dan 5 is, dan kost het wat meer energie (en dan is de lol er wel snel af, touren doe je niet met een bakfiets).

Cell, zo’n zadel voor op een stang heb ik ook eens voorbij zien komen, is dat te doen voor een kind van 4 jaar?



Emma, bij een 2-wieler zo’n extra bankje erin is dan wel erg krap allemaal. Ik denk ook niet dat de jongens een fietskar leuk vinden, ze willen juist zoveel mogelijk zien en bekijken onderweg.



Zusara, de school is ongeveer 1,5 km fietsen.

Ik ben ook wel bang dat ik met een 2-wieler zal omvallen, dat het zwaar is om het rechtop te houden als ik bij een kruispunt moet wachten. Er zit immers ongeveer 50 kilo in de bak en dat zal alleen maar meer worden de komende 2 jaar.

Ik lees mee :angel:

1,5 km is prima te doen. Sinds kort zitten ze allemaal op het bankje (de jongste, bijna 1, in een gemonteerd bobike zitje dat op het bankje zit) en hiervoor had ik er 1 bankje uitgehaald en de jongste in de maxi cosi. Met zijn allen wegen ze nu ongeveer 50 kilo.

Tuurlijk merk je wat van het gewicht, ik vlieg haast weer naar huis met 25 kilo minder (over een lege bak nog maar niet te spreken, dan haal ik bijna iedereen in :lol: ).



Er zit veel prijs(kwaliteit)verschil tussen de fietsen. Onze fiets moet buiten staan, dus dan moet de bak wel van betere kwaliteit zijn. Onze buren hebben een merkloze bakfiets en na een jaar buiten staan was de bak weggerot. Die van ons (tweedehands gekocht) staat al bijna 10 jaar buiten.

Op het schoolplein zie je vooral babboe, bakfiets.nl en fietsfabriek…



Deze merken doen het op marktplaats ook goed, dus een deel van de kosten kun je weer wegstrepen.

even in je omgeving vragen of er iemand een bakfiets hebt die je mag uitproberen,



Je mag ook best mijn bakfiets een keertje komen proberen als je in de buurt woont?



Ik heb voor een 3 wieler gekozen omdat ik bang was voor omvallen, en met een bakfiets kan je niet heel snel door de bochten heen heb ik gezien op een filmpje van radar volgens mij.

En die idd die bakfietsn met een stang ipv stuur zijn niet handig!



Ik vind mijn bakfiets trouwens niet heel zwaar fietsen ofzo maar ik gebruik hem voor naar het werk en dat is ongeveer 10 min. fietsen

Heuveltje op gaat wel langzaam maja dat heb ik op mijn eigen normale fiets ook.

Wij hebben een Babboe Big, dus de driewieler en ik vind hem heerlijk! Heb een vorm van reuma en deze bakfiets heeft mijn bewegingsvrijheid echt flink vergroot. Om die reden heb ik wel een bakfiets met trapondersteuning.



Ook als de trapondersteuning uit staat vind ik hem niet zwaar fietsen. Verder een ideale fiets. De jongens klimmen er inmiddels zelf in en vinden het ook geweldig om te fietsen. Met slechter weer gaat de regenhuif erop en we kunnen gewoon door.



Ben er ook nog nooit mee omgevallen. De eerste 2 dagen heb je bij bochten wel dat idee, dat dat gaat gebeuren, maar dat is niet zo. Het went heel erg snel en dan heb je dat gevoel ook helemaal niet meer en cross je zo door de bochten. Je kunt dan echt gewoon doorfietsen en doordat je je gewicht wat verschuifd (wat dus snel went) val je echt niet om.

Hoi, ik heb twee jongens (eentje van anderhalf en eentje van drie) en een derde op komst. Ik heb drie maanden geleden een bakfiets gekocht en wel omdat ik een fietskar eng vind. Mensen moeten afstand houden maar met een fietskar ligt het eraan of degene achter je dus oplet! En bij een bakfiets ligt het voornamelijk aan jezelf. Bovendien heb ik ooit met de oudste, die toen 6 maanden was, met een fietskar gefietst en die ging over de kop. Helemaal niets voor mij dus!

Een tweewieler leek me niets, aangezien je weinig stabiliteit hebt , en een driewieler staat ook stevig als je hem niet zelf vasthoudt. En bij een driewieler kan er inderdaad ook nog eens een vriendje of vriendinnetje mee (of boodschappen!)



Ik heb een popal kangoo uit 2009. Deze heb ik via marktplaats gekocht voor 450 euro inclusief babyschaal.



Wat me wel tegenvalt van de bakfiets: Doordat hij voor twee wielen heeft heb je meer last als de weg bol loopt. Jij komt dan schuin te hangen.

Als je een drempel op moet, dan moet ik soms afstappen (kan mijn onhandigheid zijn, alhoewel ik nog geen dikke buik heb) maar dat is even wennen. De eerste twee weken dacht ik ook echt: wat heb ik gekocht??? maar ik ben nu gewend en ik vind het ideaal (alleen ik begin er al teveel in mee te nemen, straks past de kleine er niet eens meer bij)

Als je er eentje koopt (vooral als je wat verder moet) let dan op trapondersteuning! zonder trapondersteuning moet je wel een superconditie hebben als je verder wilt dan alleen in het dorp.



Ik hoop dat je wat aan mijn ervaring hebt!

Even omhoog halen, want ik heb vandaag een bakfiets opgehaald :dance:



Het is een 2-wieler van bakfiets.nl geworden (kwam als beste uit de test van Kassa) en dan de verlengde versie, zodat er een extra bank in de bak kan en je dus 3 of 4 kinderen kan vervoeren. De bagagedrager kan 80 kilo dragen, dus eventueel nog een kind en fietstassen vol boodschappen.



De eerste 10 meter was even wennen, maar daarna fiets hij net als een gewone fiets. Ik heb 26,5 km gefietst naar huis, dus hij is wel ingewerkt, haha.

@sassie1980 wrote:

Even omhoog halen, want ik heb vandaag een bakfiets opgehaald :dance:



Het is een 2-wieler van bakfiets.nl geworden (kwam als beste uit de test van Kassa) en dan de verlengde versie, zodat er een extra bank in de bak kan en je dus 3 of 4 kinderen kan vervoeren. De bagagedrager kan 80 kilo dragen, dus eventueel nog een kind en fietstassen vol boodschappen.



De eerste 10 meter was even wennen, maar daarna fiets hij net als een gewone fiets. Ik heb 26,5 km gefietst naar huis, dus hij is wel ingewerkt, haha.




Mooie fiets hier ook ontzettend tevreden met me tweewieler (gazelle cabby)