Wie-o-wie heeft een bakfiets?
Wat zijn je ervaringen ermee, en ook heel interessant : de prijs.
Ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om straks met Mischa en Justin samen op één fiets te zitten. Het zijn allebei grote en zware kinderen, en dat lijkt me een heel geworstel met ook nog boodschappen enz.
Nu zou een fietskar wel kunnen, maar een bakfiets lijkt me ook wel grappig (kunnen we er meteen reclame voor ons eigen bedrijf opzetten )
Ik ben benieuwd naar de ervaringen!
Ik lees even mee, want mij lijkt het ook heel handig! maar best prijzig ook wel :shifty:
bij bakfietsweb en trendonline (googelen ) zijn de goedkoopste bakfietsen te vinden. Dan zit je rond de 400/600 euro. Bij andere sites zag ik ze zelfs boven de 1000!! euro uit komen.
Zelf heb ik er nog geen ervaring mee, maar ga er in januari 1 bestellen, dus voor ervaringen lees ik ook mee.
de goedkope(re) bakfietsen is vaak veel mis mee
- bak is niet diep genoeg, of heeft schuine kanten: kind zit te hoog(niet hele rug binnen de bak) en kan dus bij een schuine handeling(scherpe bocht of ploteling uitwijken) eruit vallen of met hoofd buitenboord komen: gevaar van voorbij razende tegenliggers :o :naughty:
- de banden te dicht bij de bovenkant van de bak: handjes ertussen
- geen stevige stootbuis rondom de bak zodat bij een botsing de bak de klap incassert en niet de buis
- soms een gewoon stuur: kracht en gewicht van de bak te groot aan het stuur
- geen versnelling of weinig versnellingen
- frame instabiel of gewoon niet sterk/stevig goen: fiets breekt doormidden
- handrem : over de kop vlieg gevaar
en zo kan ik nog wel even doorgaan met opnoemen negatieve punten
Ik heb sinds deze zomer een bakfiets, vind het helemaal te gek!
maar nogmaals: ik zou niet gaan voor een goedkope(re) en al helemaal niet voor een fiets met bak (dat is een gewone fiets met bak: die zijn zooo instabiel)
succes ermee!
echte afraders:
voorbeeld fiets met bak: erg instabiel : zeker als je moet wachten voor een stoplicht en je moet steeds afstappen en optrekken: met veel gewicht in de bak is dat heel moeilijk
ik heb deze:
ik heb de test gelezen over mijn fiets:
- ze zeggen dat er een rem aan het stuur zit. dat klopt niet.
dat is de blokkeerstand.
als je de fiets parkeert of op een schuin stuk weg staat kan je de wielen blokkeren zodat ie niet wegrolt.
en ja die zit aan het stuur en dat is dus een logische plek en erg makkelijk te bedienen.
: de versnelling zit juist erg prettig, je kan er makkelijk bij en geeft bij het schakelen geen gedoe en getrek aan het stuur omdat ie onder het zadel zit :thumbup:
- ze zeggen in de test dat de pedalen ver naar voren staan: klopt maar dat geeft juist dat je extra ontspannen kan fietsen :thumbup:
ik vind de nadelen die ze noemen juist voordelen, de nadelen van andere fietsen zijn gewoon gevaarlijk te noemen zoals zwabberende bakken of een lange remweg :o
wat Guusje zegt is niet waar! Ik heb zelf dus een tweewieler-bakfiets, zoeen als op de foto (heb 'm van http://www.workcycles.com maar is hetzelfde idee) en fiets er heel erg goed mee rond. Het is zeer zeker geen gevaarlijk rondzwabberende fiets!
De fiets is heel stabiel, net zoals een gewone fiets, alleen wat langer. Het is geen probleem om met zware belading op te stappen en weg te fietsen. Het grote voordeel van een tweewieler vind ik is dat je er veel sneller mee kan fietsen dan met een driewieler-bakfiets en dat 'ie minder breed is en dus makkelijker te stallen en te fietsen (langs auto’s etc).
Ik ben er erg tevreden mee, zou 'm niet meer willen missen. Ik heb uiteindelijk voor de bakfiets.nl fiets gekozen (in de workcycles uitvoering) omdat die als beste uit de test van de fietsersbond kwam en ik zeker een veilige en stevige fiets wilde. Je kan altijd een proefrit maken!
Je hebt de keuze uit een lang en een kort model, maar wanneer je meer dan 1 kindje hebt of wilt, dan zou ik zeker voor de lange gaan (anders eigenlijk ook wel).
Of je voor een twee- of driewieler gaat is persoonlijk: wil je lekker rondfietsen, en is snelheid niet belangrijk, wil je niet om kunnen vallen, hoeveel ruimte heb je nodig en waar ga je 'm voor gebruiken?
Het enige nadeel vind ik de prijs (erg duur, maar ik heb er geen spijt van, integendeel) en de fiets is erg lang waardoor hij moeilijk te stallen is.
mag ik deze even uppen?
Wij gaan ook eindelijk kijken naar een stabiele bakfiets!
Jippie, maar nu nog even zoeken (ze zijn zo duur sommige :shock: )
Wij hebben eerst een tijdje een Babboe geprobeerd maar die was doodeng. Daar ben ik bijna een keer mee omgeslagen, terwijl ik gewoon normaal reed. (Gelukkig zaten er alleen een tas boodschappen en mijn schoudertas in de bak en geen kinderen).
Nu hebben we een Gazelle Cabby en dat is een grote aanrader. Mooi, licht, valt niet om, makkelijk op de rem te zetten, licht in onderhoud.
Hij is alleen wel prijzig, maar wij hebben onderhandelt met een fietsenmaker hier in de buurt en er 150 euro korting op gekregen (nieuwe fiets, van dat jaar dus geen oud model). En we kregen er gratis een ander zadel op (1 tegen zadelpijn, ideaal).
We hebben er net een nieuwe Gazelle bij gekocht, bij dezelfde zaak, zodat we heerlijk op uit kunnen met zijn 4en! (anders moest er 1 van ons 2 op het oude barrel die alleen maar in zijn 2 kon…)
Wij hebben sinds vorige zomer een bakfiets en zijn echt supertevreden.
Een 3-wieler vonden we te zwaar fietsen en ook bochten maken (vooral een zijstraat inrijden die verhoogd ligt) vonden we eng. Vandaar dat we voor een 2-wieler gekozen hebben.
We hebben een 2-wieler met een verlengde bak genomen, zodat we 2 bankjes in de bak hebben. Op de achterste bank passen met gemak 2 kinderen en op de voorste bank ook 2 smalle kinderen. Op de bagagedrager mag max 85 kilo (de meeste bakfietsen hebben bagagedrager voor max 25 kilo) en daar zou dus een groot kind en boodschappentas op kunnen.
De bakfiets heeft 7 versnellingen en fietst erg licht, met een volle bak (3 kinderen) fiets ik de meeste moeders voorbij. Op het schoolplein hoor ik ook van veel moeders dat hun 3-wieler best zwaar trapt, zeker als hij beladen is.
Het enige pluspunt die ik kan bedenken van een 3-wieler is dat je gewoon kan blijven zitten als hij stilstaat, maar een enorme meerwaarde zou ik het niet vinden.
Wij hebben geen bakfiets maar een fietskar. Ik vond een bakfiets veel te duur en hij neem zo veel plek in beslag! Bovendien had ik een goede fiets dus vond ik het erg zonde om er nog een bakfiets bij te kopen.
Fietskar bevalt prima, kunnen 2 kindjes goed naast elkaar zitten. Bovendien kun je hem afkoppelen als je op de plaats van bestemming bent en kun je hem gebruiken als kinderwagen als ze nog te klein zijn om te lopen. Dus…ik ben meer pro fietskar…
Daar ben ik dus ook zo huiverig voor, het fietsen met een bakfiets (3 wielen) mbt het omkiepen als je de stoep op fietst, of een oprit.
Hier ook gekozen voor een fietskar (nog niet gebruikt trouwens, D. is nog te jong), omdat een bakfiets me een enorme sta-in-de-weg lijkt als je geen garage oid hebt waar hij in kan staan, omdat ik al een goede fiets heb en omdat je dan eigenlijk alsnog een buggy mee moet nemen. En ook omdat ik een driewieler zou willen ivm de stabiliteit en die zwaar schijnen te fietsen. Nadeel aan een fietskar vind ik wel dat hij achter je fiets hangt en je dus geen goed zicht op je kinderen hebt…
Ik heb een bakfiets gehad van Cangoo, driewieler…beviel me erg goed en volgeladen (2 kindjes van 2 en 2 van 5 jaar) fietste ik nog over een hoog bruggetje. Oké je moet wel even aantrappen en voor lange einden is het niet te doen, maar voor naar school brengen of boodschappen doen is het goed te doen.
Het fijne vond ik juist dat gewoon in stilstand op je zadel kon blijven zitten en dat je dan niet instabiel word met een zware bak voor je.
ik ben ook weer aant kijken, wil er voor deze zomer echt eentje aanschaffen, telkens weerhoudt me de prijs ervan, maar het lijkt me echt ideaal!!
Liefst de gazelle of cargobike lang… prijsverschil is niet super groot.
Al vind ik de babboe city ook wel wat, iets goedkoper in elk geval.
Ja, ik ga deze toch even omhoog halen. :lol:
Ik wil eigenlijk al een hele tijd een bakfiets, maar het komt er steeds niet van. Ik ben er wel over uit wat voor één ik wil. Een driewieler.
Beetje speuren op internet en nu kwam ik een betaalbare driewieler tegen en ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met deze bakfiets of iemand kent die er ervaring mee heeft.
Het gaat om de tuk tuk kiddy.
Eventueel dat we een tweedehands babboe big gaan aanschaffen.
Hopelijk dit jaar nog. Eerst nog een beetje sparen. :mrgreen:
Het merk ken ik niet,.
Had zelf al heel lang de wens voor een bakfiets…en veel ook gesnuffeld naar een Babboe
maar die werden kwa kwaliteit toch wel enorm afgeraden door meerdere fietsenmakers,.en toen stond er ineens een Bakfiets.nl Cargo trike
Ingeruild en dus een 2dehandsje we hebben hem sins april vorig jaar
en hij is top :thumbup: ik kan/wil niet meer zonder mijn bakkie
Een 3 wieler kan wel kiepen en vooral schuine heuveltjes opgaan is dus even wennen,net als diepe kuilen in de bestrating…maar oh wat is t fijn…weekboodschappen erin…max 4 kids erin,1 achterop en gewoon door de sneeuw rijden,.op een rommelmarkt staan,.bak volwerpen en met spinnen net iets teveel :mrgreen:
Jaah mijn bakkie,is echt mijn vriendje geworden.
(en hij past gewoon door een standaart schuurdeur)