bakfiets of gewone fiets?

Op het forum heb ik wel onderwerpen gezien die te maken hebben met een bakfiets of met een fiets met een zitje. Maar ik zit eigenlijk nog een keuze ervoor :o namelijk zou ik een gewone (moeder)fiets doen toch een bakfiets.



Mijn doel is om leuke fietstochten te maken met onze kleine mannetje (jonger dan 1 jaar). Daarnaast is het niet onwaarschijnlijk dat we volgend jaar nog een kindje krijgen :slight_smile: en misschien later er nog wel eentje… dus de fiets moet meer dan 1 kind kunnen vervoeren. Ik wil ook graag de boodschappen er mee doen en de kids dan meenemen.



Eerst was ik voor een mama-fiets maar daar ben ik een beetje van terug gekomen omdat het zonder kinderen eigenlijk een beetje een rare fiets is. En een bakfiets lijkt mij wel handig voor de boodschappen maar weer minder voor de (dag)tochtjes.



Dus wat is wijsheid? Het is toch een grote uitgave, dus ik wil er goed over nagedacht hebben om tot een goede keuze te komen.

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Groetjes,

Aïda

Bakfiets vind ik heerlijk om met kids te fietsen en veel boodschappen in te laden. Langere tochten dan een uur doe ik gewoon niet. Vind ik zelf te zwaar m.n. met wind tegen of heuvels.

3 wkn terug was er bij het programma Kassa een test op Bakfietsen



waarschijnlij staat het ok op hen website misschien heb



je hier iets aan?

ik heb een bakfiets, en wilde dat ik hem al jaren geleden had 8)

zeker als je meer kinderen hoop te krijgen zou ik zeggen: doen!



let wel op een paar dingen:


  • een gewoon stuur ipv een bakfiets stuur( zo’n buis dus) kan als de bak erg vol zit afbreken! door het gewicht. dus neem liever geen bakfiets met een gewoon stuur.


  • 2 wielen: het maakt de fiets onnodig instabiel. je moet afstappen bij stoplichten en in bochten en een volle bak is het moeilijk sturen. neem absoluut 3 wielen!


  • koop een bak die vierkant is aan de zijkanten en erg diep zodat de rug in de bak past…

    er zijn bakfietsen waar de bak schuin afloopt en die niet diep zijn.

    als je dan een bocht neemt zwiept het kind buiten de bak met alle gevaren van dien. ik heb ooit een kind bijna zijn hoofd eraf zien rijden door een tegenligger :shock: en dat kind had toch keurig het tuigje om. maar de rug werd niet helemaal gevangen in de bak, de bocht was scherp ( fietspad) en hup daar zwiepte ie…


  • handjes in de wielen.

    koop een bakfiets waarbij de wielen ver genoeg van de bovenkant van de bak zitten zodat de handjes niet in de wielen kunnen komen.


  • stootbuis.

    mijn fiets heeft rondom de h’ele bak een stootbuis. dus niet alleen aan de voorkant of alleen aan de zijkant.

    de bak wil namelijk nog wel eens kiepen als je de bocht te snel neemt ( scharen heet dat net als een caravan achter een auto zeg maar). Ook is een bak breed en vergis je je makkelijk en dat stoot je dus de bak.

    Ook bij een kleine botsing zal de buis de eerste klap opvangen ipv dat alle kracht meteen op het hout van de bak komt. een stukje veiligheid dus :thumbup:


  • versnelling:

    mijn bakfiets heeft 5 versnellingen. ideaal. ding is toch zwaar, en licht trappen is dan fijn zeker bij tegenwind of veel spullen erin.


  • handrem: dat moet je ook niet willen bij een bakfiets vanwege de druk en de kans op over-kiepen.



    ik zal ff een paar plaatjes hierbij zetten zodat je de tips kan zien:

    en veel fietsplezier!



    ps doe je eigen gewone fiets niet weg! als ik snel ff alleen naar de winkel ga neem ik die fiets, en voor langere tochten gaat tom achterop de fiets in een stoeltje.

Guus,



Jouw bakfiets is toch die ene van t mannetje met de versnelling tussen je benen?



Die kwam namelijk niet goed uit de test bij Kassa.



En er waren een aantal 3 wiel bakfietsen die gewoon om konden kiepen he, omdat ze geen kantelbeperking hadden.



Ik had een babboe bakfiets, maar ben er finaal van terug gekomen.



Mijn grootste probleem was… konden het ding nergens stallen. En… het is makkelijk als je kind groot genoeg is om zelf te lopen, maar niet als je een baby hebt. Want die moet je dan toch steeds in en uit laden.



Ik heb nu een kidcar bike buggy city fiets kar… t trapt mega licht, ik koppel de hele kar binnen 1 minuut aan en af en hij is zo smal dat hij als wandelwagen overal tussendoor kan.

Dus nu kan Mies gewoon blijven liggen in zijn babykuipje en ik koppel af, loop met kar en al de markt over, gooi mijn boodschappen erbij… koppel in een minuut weer aan en fiets weer naar huis.



Mijn fiets is nu zo dat ik 4 kinderen kan vervoeren, waarvan 2 babies indien nodig.

Heb voorop mijn fiets een zadeltje voor kinderen boven de 15 kilo, een zitje achterop tot 20 kilo en een fietskar met babyschaal en zou niet anders meer willen.

ik heb bij Kassa gekeken, maar de fietsfabriek bakfiets wordt NIET negatief benoemd.

Misschien moet ik het filmpje bekijken, maar persoonlijke voorkeuren hou je toch en mensen verwachten vaak teveel échte fietseigenschappen van een bakfiets. maar ik zal straks eens kijken. In de eindconclusie wordt mijn fiets iig NIET slecht of anders negatief benoemd.

Mijn fiets heeft naar mijn weten wel kantelbeperking.



De versnelling is ff wennen, maar ik vind het zeker niet lastig.

Ik draag nooit rokken op de fiets dus heb er verder geen problemen mee.



het is maar welke woonomstandigheden je hebt en wat je verwacht van de bakfiets.



Ik nam de buggy gewoon mee in de bakfiets. Maar net zo goed had ik dus het onderstel van de maxicosy erin kunnen doen. Zeker een maxitaxi: die is niks groter dan een klapbuggy.

Ik heb inderdaad geen baby gehad ( tom was al 1 toen ik hem kreeg) maar bij deze bakfiets kan je een babyschelp laten inbouwen.

Ik heb nu 2 bankjes met laadruimte onderin (met slotjes zodat ik er boodschappen in kan opslaan totdat ik terug ben van winkelen) maar ik had ook kunnen kiezen voor 1 babyschelp en houder voor de maxicosy en dan 1 bankje aan de andere kant.

Deze fabrikant maakt alles op wens.

Mocht er hier ooit een tweede komen ga ik dan ook 1 bankje laten vervangen doo babyschelp en maxicosyhouder. Kan heel makkelijk en zonder extra kosten, misschien wat uurloon meen ik.



En de meeste ritjes maak ik naar de 2 winkelcentra hier binnen 15 minuten fietsen. stallen doe ik hem met 2 ultra dikke kettingen aan de zijkant van de winkelwagentjes-parkeerplaats bij de supermarkt aan die buizen. Is wat lomp maar goed.

Of ik zet hem aan de zijkant van de fietsenrekken en maak hem vast tussen boom en stalling. Er blijft meer dan genoeg loopruimte over voor passanten.

Wat ik toen deed was eerst een winkelwagentje halen en tom daarin zetten. zo zeul je dan niet de hele tijd. of dus idd de buggy uitklappen.

als ik dan klaar was deed ik eerst alle boodschappen in de bakfiets, en dan al plant ik tom er bovenop :lol: uiteraard wel in het tuigje, maar de diepste bak was dan vol met tassen, ach met gestrekte benen zit hij ook prima :mrgreen:



verder wonen wij hier 10 minuten van een natuurgebied af.

hup de buggy in de bakfiets, wat speelgoed, een kleed en wat te snacken en lekker de hele middag er op uit :thumbup:

ook naar de speelpark hier in de wijk gaat zo prima; juis omdat het een fiets is kan je overal komen en overal parkeren.



Ik zou dus geen aankoppel ding willen.

Vind het doodeng: totaal geen bescherming bij een eventuele aanrijding. Ben bang dat autos mijn aanhanger over het hoofd zien, of dat ie kantelt: en dan is de constructie niet echt een beschermer.

Verder zit mij kind achter me en dat wil ik niet.



En dan moet je met een heel breed ding door de winkels: ergo je kan b.v de kruidvat niet meer in want overal staat wel wat.

Ik zou dan eerder kiezen voor een bakfiets en de baby in een draagdoek tijdens het winkelen.



maar ja: wat ik zeg: het is erg persoonlijk…



edit:

ook op mijn fiets zit een afneembare! huif. dus dat extraatje wat als positief werd gezien bij de winnaar heb ik ook. en mijn bakfiets was goedkoper, ondanks alle vele extra’s.

Een lichte fiets vond ik ook niet belangrijk: je valt eerder om met een lichte, er kan minder gewicht in de bak door minder draagvermogen en de versnellingen houden de fiets makkelijk fietsbaar.

verder werden 2 wielers als fijn benoemd: nou never nooit niet dat ik een tweewieler zou willen. ook in in de kassatest was er iemand met kind en al omgevallen…





kassa uitslag:

Laatste plaats

Omdat de professionals alle fietsen hebben getest, hebben we hun oordeel in de einduitslag zwaarder laten wegen dan die van de ervaringsdeskundigen. Opvallend in de uitslag is dat vrijwel alle fietsen goed scoorden als het gaat om remmen en ook over de wendbaarheid van de meeste bakfietsen was het gros van de testers redelijk tot goed te spreken. De enige bakfiets die er negatief uitsprong was de bakfiets van Halfords (Boxbike). Volgens deskundige Jos Louman stuurt die fiets slecht en zitten er te weinig versnellingen op. Arend Schwab noemt de constructie van de Halfords Boxbike bakfiets zwabberig en vindt het een zware bak. De Boxbike bakfiets van Halfords eindigt dan ook op de laatste plaats van de test.



Winnaars

De fietsen die het best uit onze vergelijking komen zijn de tweewielers van Bakfiets.nl en de fiets van Work Cycles. Daarbij moet opgemerkt worden dat de Work Cycles-fiets een gepimpte versie is van de Bakfiets.nl-fiets en er dus heel erg op lijkt. De deskundigen waren laaiend enthousiast over deze twee fietsen. De testers vonden ze minder, omdat het met kinderen aan boord best moeilijk manoeuvreren is. Bij de driewielers springen twee fietsen eruit. Dat zijn de driewieler van Bakfiets.nl en de Winther Kangaroo. Voor deze laatste fiets moet wel diep in de buidel worden getast. Hij kost maar liefst 3.000,- euro. Deskundige Jos Louman vond hem wel lekker licht, en noemde het een voordeel dat er een permanente huif op de fiets zit.

Ik heb de onderste bakfiets op de foto. Ik fiets er al drieëneenhalf jaar met volle tevredenheid op. Ik vind een fiets met twee wielen veel wendbaarder. Ik heb geen moeite met omkiepen e.d…

Ik heb er een huifje over, dus mijn kinderen zitten gewoon in de bak.

Dank jullie wel voor jullie reacties.



Ik heb inderdaad toch gekozen voor de bakfiets. Jullie zijn er allemaal tevreden over en als ik nog een babietjes krijg, dan kan die ook gewoon mee in de bak. Anders kan je ongeveer een half jaar niet fietsen omdat een baby nog niet mee kan op een gewone fiets in een stoeltje.



En dan komt natuurlijk de vervolgvraag: welke bakfiets? Ik heb al gezien dat sommigen een grote voorkeur hebben voor een twee wieler en andere voor een drie wieler. En ik ga gewoon ze maar eens uitproberen. Mijn zus heeft een tweewieler van bakfiets.nl dus daar ga ik een keertje op proef rijden. Daarnaast ga ik 29 november naar Doorn om daar proef te rijden op de babboe-fiets. Deze babboe fiets verdient voor mij de voorkeur vanwege:

a. prijs

b. grootte van de bak - lekker vierkant en hoog en ver van de wielen af



Dus ik benieuwd waar mijn voorkeur naar uit gaat. In ieder geval eerst maar eens testen welke ik het fijnste vind fietsen.



Iedereen veel fiets-plezier toegewenst!

Wij hebben een http://www.babboe.nl;bakfiets van babboe echt helemaal super en echt een aanrader!

Ik heb nu zo’n 2 maanden de babboe en ben er erg tevreden over! :thumbup:

Ik gebruik hem om de kindjes van en naar school te brengen (2x 5min./dag).

Verder doe ik er af en toe een boodschap mee! :thumbup:

Met 1 of 2 kindjes doe ik in het weekend graag eens een toertje maar ik moet eerlijk zijn, wanneer ze er alledrie in zitten is het soms wel even puffen, zeker als er nog eens wind in de lucht hangt! :wink:

Maar een miskoop is het zeker niet, ik fiets er liever mee dan met mijn gewone fiets! :thumbup: :inlove:







Er kunnen veel boodschappen mee! :mrgreen:



Hier de Gazelle cabby, ideal (past ook makkelijk in een kleinere schuur)