Badangst

Mijn kleine waterrat, die graag speelde met eendjes en spetterde en wild deed, wil niet meer in bad :frowning: .

Zodra hij water aan zijn tenen voelt is het krijsen en wegwezen, kronkelen, no way dat water in :eh: .

Hij is een tijdje terug wel een keertje koppie onder gegaan per ongeluk, maar daarna nog een paar keer zonder problemen het water in geweest.

Ook nog oorontsteking gehad, maar das nu ook over.

Redenen genoeg waarom hij misschien denkt :“Dus niet!”.

Maarja… soms moeten kindjes gewoon in bad :think: .

Iemand nog oplossingen?

ga lekker samen met hem in bad…

ook kan hij t bad nog wel associeren (schrijf je dat zo?) met pijn in zn oortjes

Op babyzwemmen zijn wij ook eens koppie ondergegaan met ons dochtertje. Maar toen was ze wel een heel stuk jonger.

Toen wilde ze ook niet meer in bad, 1 teen in bad was het huilen net alsof ik haar vermoorde ofzo…

We zijn toen langzaam gaan opbouwen gewoon wassen. Daarna met ons in de douche. En na een paar maanden genoot ze weer heerlijk van haar badje…

Zoals al gezegd, samen in bad gaan wil nog wel eens helpen. Onze dochter wilde ook niet meer in bad, maar samen met papa wel. En anders eerst een tijdje douchen voordat je het bad weer probeert, of met een washandje wassen en niet in bad.

Misschien een keer als jij in bad zit hem met je man op de badkamer laten spelen en hem gewoon staand op de grond met het water uit het bad laten spelen, ff kliederzooi, maar hij ziet jou wel ontspannen in bad zitten en is zelf lekker met water bezig. En dan na een paar keer vragen of hij erbij wil.

Dochterlief gaat hier nu uit haar stekker als we het bad leeg laten lopen, dus dat doen we nu als ze al uit het bad is en kijken erna en zeggen dan iets van, zie je, alleen het water kan weglopen, je eendje blijft ook in bad en gaat er ook niet door, jij kan er ook niet door. Of iets in die strekking.

Steven was ook bang voor het bad (toen hij pas geboren was)

Langzaam laten wennen (opnieuw laten wennen) Ik ben eerst met Steven samen met hem onder de douche gegaan, dat ging goed, ook met hoofdje onder de douchekop. Terwijl we douchten liet ik het bad vol lopen (we hebben de douche boven het bad hangen.) En na een paar keer alleen douchen ging ik even samen met hem in het water zitten, eerst kort en steeds wat langer en nu is het echt een waterratje.

Ik denk dat deze methode ook kan werken, als je kind ineens bang is geworden van het bad.

Kijk goed naar de reacties van je kind, waar is hij precies bang voor. Kopje onder gaan of water in de oren, misschien zijn oordopjes dan een idee.

En anders is wassen met een washandje voor een tijdje ook niet erg lijkt me.

hihihihi wel grappig wel stuk of 4 van dezelfde toppics kort op elkaar

maar goed tygo heeft ook al een tijd last van badangst

tenminste ik dacht dat hij bang voor in bad gaan was

maar ben er nu achter dat hij bad combi badkamer verschrikkelijk vind

misschien komt het ook omdat hij bang is voor de douche en ja die is in de badkamer

als ik het badje beneden in de woonkamer zet dan trekt ie alles uit en springt hij er zowat in en is hij er niet meer uit te krijgen…

pas als het water koud word wil hij afdrogen :mrgreen:

onderwater gaan in het zwembad is niet erg hoor, juist leuk 8)

als je zelf ook maar lacht als je t doet, kindje voelt heel goed of jij t ook net zo spannend vindt als hij/zij

gaat t inmiddels beter met het in bad gaan??

lekker veel complimentjes geven :thumbup:

Oh heb niet eens verder gekeken voor meer topics :oops: .

Jaa ik heb nu een plan :angel: . Ik in bad, lief geeft J aan en moet dan WEGWEZEN :mrgreen: ! Als hij in beeld blijft ziet J daar een escape in.

Tis nog wel tranen met tuiten met haar wassen (wat ik toch eigewijs 1 keer in de week wil blijven doen :oops: ) maar daarna even spelen en positief afsluiten lukt gelukkig… zolang papa maar buiten zicht en gehoor is :stuck_out_tongue: . Die staat dus geduldig om de hoek te wachten tot hij weer mag komen whahaha!

Maar het is dan beter te doen.

Ik denk dat het meer te maken heeft met zijn oorpijn dan de duikeling.

groenelimo: je hebt natuurlijk gelijk, of iets eng is heeft ook te maken met de reactie van de ouders. Maar mijn man schrok zich toen helemaal een ongeluk, en dan moet je wel heel goed kunnen acteren :wink: .

marietje, probeer eens haren wassen met n kommetje, zodat eerst hij jouw haartjes mag nat maken en daarna jij zijn haartjes, daar dan echt n spelletje van maken

suc6

enne volgende keer als ie per ongeluk onderwater gaat, helemaal de hemel in prijzen :slight_smile: werkt echt :smiley:

Waarschijnlijk zal het wel een fase zijn. Ik zou inderdaad ook zeggen ‘ga samen in bad’. Misschien is het nog een idee om dan nog maar een bodempje water erin te doen en dan de kraan te laten lopen, zodat het geleidelijk volloopt als hij er al in zit. En vooral veel speelgoed natuurlijk :wink: Succes!

Weet niet of het voor jou de oplossing is, maar heel herkenbaar probleem… bij een van onze tweeling meiden van bijna anderhalf.

Opeens wilde ze niet meer. :roll:

We hebben t eerst in de douche dan mamar geprobeert, papa of mama met haar op de arm, niet direct onder de straal. De ander was aan het entertainen met bellenblaas. Ze accepteerde het min of meer en zolang ze niet onder de straal was. :think:

Daarna onze oudtse met haar tweelingzus in bad gedaan, en kijken of ze p schoot wilt bij de oudste. De ene keer werkt het, de andere keer niet.

Dus op dit moment: zus in bad, zij staat ernaast op de grond en krijgt de washandjesbehandeling :wink:

Ik zag op Kiind ook nog een artikel met tips staan, misschien staat er nog wat bruikbaars bij!

http://www.kiind.nl/articles/271/Bang_voor_badderen.html

Dat heeft mijn dochter ook gehad. Ik heb toen badspeelgoed gekocht, mijn man of ik gingen dan in bad en speelde daarmee, de ander kwam dan met merle kijken. Na 3 keer wilde ze er ook mee spelen en hebben we gezegd dat dat alleen in bad kon, toen ging ze er ook in. Haren wassen hebben we na een maand pas weer gedaan, wel nat gemaakt elke keer, maar nog niet gewassen. Nu gaat het weer prima!

succes